Promotering på Facebook

Fra Viteboka
(Omdirigert fra «Facebook»)

Promotering på Facebook er en ålreit måte å skape økt synlighet for et arrangement man skal avholde, en side på Facebook man administrerer eller nettside man ønsker å nå ut til flere folk med. Målgrupper man ønsker å nå er enkelt å velge og budsjett man ønsker å bruke er oversiktlig å kontrollere. Statistikk for hvilke resultater man får for de pengene man bruker hentes enkelt ut både underveis og etter kampanje-perioden.

Hva slag innhold som fungerer best for det man ønsker å oppnå (f.eks. flere attending på et Facebook-event, flere likes eller lesere av en ekstern nettside) finnes det dessverre ikke noen fasit på, da Facebook endrer dette hele tiden. Men, man kan følge med på Facebook sine hjelpesider for bedrifter.

Å starte å promotere innhold: Man må være administrator om man ønsker å promotere noe på Facebook og det er siden man er administrator for som vil stå som avsender.

Betalt promotering

Under følger en gjennomgang for oppsett av betalt promotering på Facebook. Promotering av et arrangement er brukt som eksempel. For en mer utfyllende gjennomgang av mulighetene som finnes anbefales Facebook sin egen veiledning.

Formål

Det er ikke kun arrangement man kan promotere gjennom Facebook og når man velger "Create ad/Ad manager" i venstre sidemeny på Facebook vil man få opp følgende oversikt over alternativ.

Velg hva du ønsker å oppnå med ønsket promotering (f.eks Event Responses) - Velg Event, nettside, innlegg, eller etc.

Hva vil du oppnå? Trinn 1.
Hva vil du oppnå? Trinn 2.

Målgruppe og utseende

Målgruppe og utseende

Valget tar deg videre til panelet hvor du kan velge bildet som skal fremheve innholdet og ev. tekst som beskrive arrangementet, nettsiden, etc.

Her vil du også få muligheten til å velge målgruppen du ønsker å nå ut til. Valg av målgruppe kan være så generell som alle bosatt i Oslo i alderen 18-30 år eller så spesfikk som 22-år gamle gresktalende menn, med en interesse for sildefiske som nylig har vært på utenlandsreise.

Valget er opp til deg og på bakgrunn av hva du ønsker å promotere er det bare å søke seg frem etter det som passer beskrivelsen til dem du ønsker å nå. Til høyre kolonne vil du også se et anslag over hvor mange Facebook-brukere som faller inn under den/de målgrupp(ene) du har valgt.

Jo smalere målgruppe, desto mer kan du spisse kampanjen. Jo mer spisset kampanje, desto høyere treffsikkerhet og bedre respons på annonsen. Samtidig må du betale mer per visning om du «strammer» inn målrettingen, så målgrupper under 1000 personer er sjelden lurt. Du kan lage flere kampanjer med forskjellig målretting og se hva som fungerer best. Hvis du skal promotere speed dating, er det kanskje like greit å sortere ut de som har kjæreste eller er for den saks skyld er gift?

Budsjett

Til slutt vil du få muligheten til å velge totalt eller dagsbudsjett for promoteringen, tidsperiode du ønsker det publisert og om du ønsker å betale for antall, klikk, visninger eller egendefinerte kriterier. Om du ikke allerede har gjort det, vil Facebook kreve at du legger inn kortinformasjon på et debet/kredittkort. Etter å ha fylt inn dine valg legger du inn en bestilling som Facebook ser over. Dette tar som regel ikke lengre enn et par timer og du vil motta en mail og en notification når kampanjen er godkjent (ev. ikke godkjent - Med forklaring på hvorfor).

Når promoteringen er startet kan du følge med på hvor mye av budsjettet som er brukt, antall klikk, visninger osv. Denne oversikten finner du nå ved å trykke på "Ad manager" knappen i sidemenyen på newsfeeden din. Her kan du også laste ned mer utfyllende rapporter og kvitteringer som du kan bruke om du f.eks skal søke om refusjon.

Budsjett.
Rapporter.

Invitasjoner skal ikke være spam

Det er mulig å få opp lister over venner som ble invitert/svarte på andre arrangementer.

Studentersamfundets største kommunikasjonskanal er ikke plakater, PR eller annonser; det er produktprat, altså at de aktive forteller venner om hva som skjer på huset. Produktprat er en utrolig nyttig kanal for produktprat fordi så mange av personer er med på å lage arrangementene.

Facebook er kun en forlengelse av vanlig prat mellom folk. Særlig det å invitere til arrangementer er gull verd. MEN: folk blir lei. Når man inviterer hele vennelisten sin på nisje-eventer flere ganger i uken, gjør man dem ikke bare irriterte, men de slutter å høre. Man har brent ut en kommunikasjonskanal. Hva kan vi gjøre med det?

Måtehold og målrettetede invitasjoner: Man tipser sine samfunnsengasjerte venner om den spennende Upop-kvelden og man inviterer nerdevennene sine på brettspill-aften. Man spammer ikke metalhuene med indie-konserter eller inviterer avholdsfolk på Mikromandag. Det tar litt tid å bla gjennom vennelisten og gjette på hvem det passer å invitere, men det er verd det. Å invitere alle gir kanskje en kortsiktig gevinst, men det gir mindre nytte på sikt. Dessuten er det positivt om en stor andel av de inviterte faktisk trykker attending.

Bruk flere metoder: Ofte kan det være verd å tipse venner over chatten eller legge ut eventen på timelinen. Det er mer personlig og ofte mer troverdig. Hvis du sier noen ord om eventen eller legger til litt ekstra skryt (billig øl, hint hint), siles ikke arrangementet så lett ut i folks bevissthet.

For å holde oversikt over hvilke venner som liker hva kan man også gruppere venner i grupper som «indie», «metal», «brettspillinteresserte» osv. Så er det enklere å finne igjen neste gang.

Det er mulig å få opp lister over venner som ble invitert/svarte på andre arrangementer. Arrangørene av konseptet MikroMandag pleier f.eks. å sende invitasjoner til arrangementene sine basert på listen fra forrige runde.

Lag innhold selv

Trykk attending, selv i siste liten: Om du ikke har bestemt deg for å gå før dagen før, ta deg fortsatt bryet å trykke attending. Folk er spontane, og bestemmer ofte om de skal gå eller ikke basert på hvor mange som står attending.

Prat om arrangementet etterpå: Folk er livredde for å miste noe bra (slå opp «fear of missing out»). Hvis de angrer på å være late en kveld er det større sannsynlighet for at de kommer til å slenge seg på neste gang.