From Death Row with Love

Fra Viteboka

GalleriNeuf har gleden av å presentere «From Death Row With Love (Through the Bulletproof Looking-Glass)» kuratert og initiert av Veronica Rebecca Johansen.

Johansen har i lengre tid jobbet med et prosjekt hvor hun har brevvekslet med drapsdømte fanger i amerikanske fengsler. Noen av dem sitter fengslet på livstid, mens andre venter på dødsdom. Disse har alle tydd til kreative uttrykksmåter for å få tiden til å gå, holde seg opptatt og føle at de gjør noe som kan være av betydning både for dem selv og for andre.

———————————————————

DEATH ROW DISCO

Når vi agerer innenfor den fleksible og vagt definerte delen av verden vi kaller samtidskunsten, oppstår det ikke sjelden øyeblikk der det blir nødvendig for en billedkunstner å ta på seg rollen som formidler. Dette vet vi; kunstneren som kurator og gallerist er ikke en spesielt uvanlig størrelse i landskapet. Eller for all del kunstneren som kritiker, essayist eller noe annet tekstbasert faenskap som egentlig faller innenfor forfatternes parametere. Noen ganger flyter slike aktiviteter over i hverandre. Andre ganger er det ene en forutsetning for det andre. Billedkunstnere har uansett bestandig et ekstra kort å spille, i det at vedkommende er billedkunstner og ergo kan plassere nær sagt all sin aktivitet til det mytiske skumringslandskap, som i åpningstaler og i maktens korridorer omtales som «kunstprosjekt». På denne måten kan selve formidlingen forstås som et ekstra ledd i kunstnerens output, og integreres i en mer omfattende manøver. Og når vi spesifikt snakker om arbeidet til Veronica Rebecca Johansen, er det dønn umulig å ikke skulle se hvordan tingene henger sammen.

Det som begynte som research i kulten rundt profilerte seriemordere, tok veien over det amerikanske fengselssystemet. Via en intens brevutveksling med innsatte på death row, ble denne manøveren manifestert i en serie poetisk eksistensielle arbeider og sideprosjekter som dvelte ved denne på alle måter ekstreme situasjonen. Når det nå avføder et kuratorisk prosjekt som formidler tegninger fra innsiden – fra de faktiske personene – er dette bare logisk. Vi kan dvele ved det mørke som fester seg av omstendighetene, eller vi kan berøres av det gjennomgående uskolerte og råe ved disse ofte enkle bildene. Eller vi kan ta med oss det viktigste; intensiteten i det som ytterst sett formidles her: nødvendigheten av den kreative handlingen i en situasjon der livet er redusert ned til et par overvåkte kvadratmeter, og stemplet med en siste forbruksdato.

Lennart Sundin Nesoddtangen 9 juli 2013

———————————————————

Utstillingsåpning: 13. august, kl 19:00. Videre vil den stå åpent man-fre fra kl. 18:00 til 21:00 til og med den 23 august.