SKUM

Fra Viteboka

SKUM – Studentenes Kultur og Underholdningsmagasin – var mellom 1994 og 2007 et kultur- og underholdningsmagasin. Magasinet gikk i dybden av stoffet enten det dreide seg om musikk, film, litteratur, aktualitet, teater, kunst eller annet som måtte interessere målgruppen. SKUM turte å skrive mer enn to linjer om en nysluppet plate. SKUM hadde et minsteopplag på 32.000 eks.

SKUM ble etablert i 1994 av Det Norske Studentersamfund. Det var i starten et magasin i tabloidformat som ble distribuert på alle Universitetets fakultet, samt utvalgte høgskoler i Oslo.

Siden utviklet både magasinet, målgruppen og distribusjonen seg betydelig. SKUMs målgruppe var aktive unge mennesker «på byen» i alder 18-35 år, samt høyskole- og universitetsstudenter. SKUM ble utgitt i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø. Distribusjonen foregikk i all hovedsak på alle universiteter, høgskoler og studentbyer/studenthjem i de fire byene, samt de fleste ledende kafeer, barer, restauranter, frisører, platebutikker, og konsertlokaler i de samme byene.

Historie

I 2002 ble studentavisa Zenter i Trondheim slått sammen med SKUM, og inngikk dermed som egen trondheimsredaksjon. Det ble også inngått et samarbeid med musikkavisen Panorama, som i tidsrommet 2001 til 2003 hadde sitt eget bilag i hver utgave. I løpet av denne perioden ble distribusjonen utvidet til å også omfatte Bergen og Trondheim.

Etter å ha blitt utgitt i tabloidformat over flere år, gikk SKUM over til magasinformat høsten 2005. I 2006 ble magasinet utvidet med redaksjon og distribusjon også i Tromsø.

Høsten 2007 ble SKUM besluttet nedlagt av Space Media, som var magasinets daværende eiere.

Kontakt SKUM: skum@studentersamfundet.no / www.skum.as

Kontor: 3. etasje