Legge ut et arrangement

Fra Viteboka

Å legge ut arrangementet på nettsidene er det første du trenger å gjøre når du skal promotere et arrangement. Dette burde du gjøre så snart datoen for arrangementet er bestemt.

Det er viktig at vårt eget program oppdateres før Facebook, Instagram eller andre ting, fordi programmet vårt er vår primærkanal. Det betyr at du alltid kan finne autoritativ informasjon hos oss, slik at publikum kan stole på at informasjonen hos oss alltid er den mest oppdaterte.

Det gjør ikke noe om prisen, nøyaktig program eller andre detaljer ikke er 100 % spikret; dette kan du få på plass senere, og informere gjester om at kommer. Registrer arrangementet med én gang!

I selve publiseringssystemet finner du korte beskrivelser som kan hjelpe deg på veien. Blir du usikker, følger det herunder informasjon om hvordan man går frem for å legge ut arrangementer på nettsiden

Hvordan

  • Logg inn på nettsidene med din bruker. (Har du ikke en bruker? Send mail til EDB)
  • Naviger til Arrangementer > trykk på plusstegnet (legg til underside)
  • Fyll ut sidetittel, en til to setninger som introduserer arrangementet i ingress, samt arrangementsbeskrivelse i "body”
  • Velg et bilde under “featured image” til bruk i programmet og andre visningsflater.
  • Velg kategori for arrangementet
  • Velg arrangør, enten ved å søke opp eksisterende i listen eller opprette i “create”
  • Videre kan du velge hvilken gris du vil ha som dekor på siden. Default er “automatisk”, det vil si at grisen velges basert på arrangementets kategori. Du kan også huke av for “ingen”
  • Legg til eventuell link til arrangement på Facebook
  • Selger dere billetter til arrangementet? Legg til billettkjøpslink og priser. Er arrangementet gratis? Huk av under “gratis”
  • Fyll ut dato, tid og lokale. Arrangementet må ha et tidspunkt for “start”, å legge inn slutt er valgfritt. Velg deretter lokale blant alternativene i listen. Passer ingen av lokalene? Fyll ut fritekst, for eksempel “Lillesalen og Glassbaren”
  • Skal arrangementet finne sted over flere dager? Da kan du legge til “forekomst”, og de forskjellige tidspunktene blir listet i arrangementet og i programmet på nettsiden
  • Trykk deretter på “publiser”. Har du admintilgang, vil arrangementet bli publisert med en gang. Har du ikke admintilgang, vil arrangementet legges til godkjenning og bli publisert snarest

Laste opp bilder

Alle arrangementer må ha et fremhevet bilde. Dette vises blant annet på forsiden, arrangementssiden, brukes til promotering i SoMe og liknende. For at bildet skal kunne brukes overalt, må det være minst 640 piksler bredt, og minst 480 piksler høyt.

Du begynner på siden for å redigere arrangementet. Velg et bilde under “featured image” og trykk på “velg et bilde”.

Gå deretter til “last opp”. Gi filen du skal laste opp en tittel, den kan for eksempel være arrangementsnavn samt dato for arrangementet.

Velg fil fra PC-en din. Støttede formater er: AVIF, GIF, JPG, JPEG, PNG, WEBP. Maksimal filstørrelse er: 10,0 MB.

La samling stå som “Root”.

Legg til stikkord. Det kan være hvem som er arrangør, for eksempel “Cinema Neuf” eller “Konsertforeningen Betong”, i tillegg til for eksempel arrangementstittel. Dette er nyttig for arkivering.

Legg så til “Alternativ tekst”. Dette er tekst som beskriver det du ser i bildet, som til en person som er blind eller har synsnedsettelse.  F.eks. "Portrettbilde av Jahn Teigen" eller "To personer på en scene som skyter på hverandre med luftpistoler". Dette leses opp for dem som bruker skjermlesere, og er viktig for SEO og tilgjengelighet.

Deretter legges det til “Kreditering”. Da skriver du Foto: eller Illustrasjon: etterfulgt av navn på fotograf, illustratør, organisasjon, eller liknende. Er det ingen du kan kreditere bildet til? La stå blankt.

Viktig info om bildebruk

Du kan bruke et bilde fra mediebiblioteket eller laste opp et nytt bilde. Hvis du laster opp et nytt bilde, pass på at du har lov til å bruke det. Du kan finne bilder med Creative Commons-lisens via. Flickr, Google eller Wikimedia Commons.

Bildet eller en illustrasjonen skal være uten tekst som detaljer for tidspunkt og arrangement – ikke gjenbruk et Facebook-cover ukritisk! All nødvendig informasjon er godt synlig i utformingen av arrangement på nettsiden. Unngå dobbelkommunikasjon.

Hvorfor

Medieavdelingen gjør diverse framstøt på vegne av alle foreninger ved Studentersamfundet. I disse framstøtene tar vi utgangspunkt i arrangementene som er registrert på nettsidene våre.

Når man legger ut et arrangement på studentersamfundet.no, kommer altså arrangementet med i diverse reklameframstøt. Dette inkluderer blant annet:

  • Publisering på studentersamfundet.no
  • Inkludering i ukesprogram på nyhetsbrev
  • Inkludering i eventuelle semesterprogram (hvis dette gjøres før fristen i slutten av forrige semester)

Burde arrangementet ditt vies ekstra oppmerksomhet av Medieavdelingen? Si fra til deres redaksjon så fort som mulig. Utvalgte arrangementer prioriteres på nettsidene. Om arrangementet er noe litt utenom det vanlige, har flotte gjester eller noe annet som skiller det litt ut, spør Medieavdelingen om de kan prioritere det på nettsidene.

Detaljer

I en veldig tidlig registrering (før alt er klart) trenger du bare skrive et par korte setninger. Hvis du vet at du må inn for å redigere den siden uansett, kan du gjerne være kort, og for eksempel bruke et generisk arkivbilde av en tom scene eller lignende der du trenger å laste opp bilder.

Eksempel:

«Teater Neuf ved Det Norske Studentersamfund setter opp forestillingen «Hamlet» på Chateau Neuf 24. desember. Teatret og skuespillerne gleder seg over å kunne spille en klassiker på selveste julaften. Vi håper å se deg der!»

Se også