Plakatdesign

Fra Viteboka

Denne siden er spesielt laget for medlemmer av Medieavdelingen, tidligere Kommunikasjonsavdelingen (KAK), ved Det Norske Studentersamfund (DNS), men har også visse råd og tips til andre som skal designe plakater.

Bestillingen

Alle bestillinger til Medieavdelingen skal sendes på e-post. Bestillingene fordeles ved deres ukentlige torsdagsmøte.

I bestillingen er følgende spesifisert:

  • Kontaktinformasjon
  • Format og størrelse
  • Utfallende
  • Innhold
  • Frist
  • Eventuelle skisser eller bilder

Når man tar et oppdrag er det viktig å sende en e-post til de som bestilte, med Medieavdelingen i kopi, om at man er på saken. Samtidig kan man spørre om utfyllende informasjon, vektorformat av logo hvis den ikke er på Dropbox (tilgang fås av Medieavdelingen) eller annet.

Mekkinga

Les oppdraget nøye. Er det derimot mer uklart enn oppvaskvannet etter en travel dag på Dill-Dall, er det som sagt best å sende en epost til oppdragsgiver om utfyllende informasjon, med mindre det er spesifisert at man har frie tøyler til design.

Når man sender trykk til trykkeri skal det alltid være 3 millimeter utfallende (eng: bleed) med skjæremerker. Dette fører til at plakaten ikke får hvite kanter, men full farge helt ut til kanten. Dette behøves ikke når man skal trykke det på egenhånd, f. eks. på Fitteprinteren. I tillegg skal det nevnes at fargeprofilene skal være i CMYK-koder, og ikke RGB slik skjermdesign skal være.

Det er oppdragsgiver selv som sender ting til trykk, ikke Medieavdelingen. Det kan anbefales å la Medieavdelingen ta en siste korrektur på designet før det sendes til oppdragsgiver.

Designmanualen

DNS har en designmanual som beskriver sponsorreglement og bruk av logo. Alle arrangement som foregår på Chateau Neuf skal ta i bruk logo nederst av trykksaker. Logoen som skal tas i bruk er den såkalte streamer-en.

Profil og logo kan man finne her.

Inspirasjon

Det er mange nettsteder som kan gi inspirasjon dersom bokhylla eller veggene på kontoret ikke tilfredsstiller. Her er et utvalg:

Kundeforholdet

Medieavdelingen er et service- og kompetanseorgan, noe som vil tilsi at som designer, må en være serviceinnstilt – foreningene er våre kunder.

Når man sender plakatdesign til oppdragsgiveren vil de mest trolig be om endringer, enten små eller store. Det kan fort bli demotiverende å måtte gjøre om på hele designet fordi oppdragsgiver ikke har gitt tilstrekkelig informasjon om hva de ønsker. Dette kan skje flere ganger ved samme oppdrag.

Det er viktig å huske at man arbeider frivillig som grafisk designer og at man har sin fulle rett til å avslå endringer dersom det viser seg at oppdragsgiver ønsker en tredje omveltning av designet. Det er mange foreninger på huset, noe som betyr enda flere oppdrag for Medieavdelingen å fullføre. Det er helt greit å minne foreninger og utvalg om dette.