Mikromandag

Fra Viteboka
Mikromandag
Mikromandag
RolleArrangement
Grunnlagt2014
LederSt. Ølvar
Kontakt
KontorKristianiastudentenes Haandbryggerlaug, 3. etasje
E-postkristianiabrygg@gmail.com
Nettstedhttps://www.facebook.com/mikromandag

Mikromandag er et fast arrangement som holdes annenhver uke i BokCaféenChateau Neuf. Navnet «mikro» spiller på øl fra mikrobryggerier, men alle typer øl serveres. Inspirasjonen kommer fra Mikromandag på Kvarteret i Bergen. Hands down.

På mikromandag serveres det spesialøl og personer fra Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug eller gjester leder arrangementet. Det er et mål at eksterne presentører også skal prate, f.eks. bryggere fra norske mikrobryggerier eller skjenkesteder.

Spesielt for Mikromandag er det at smaksprøvene som serveres kjøpes til innkjøpspris av Chateau Neuf AS (CNAS), det profesjonelle aksjeselskapet som driver servering på Chateau Neuf. Billettinntektene, som så langt har vært 150/200 kroner for hhv. medlemmer og ikke-medlemmer (billig!) skal i grunn ikke eksistere da målet er å tilby god øl til studenter til innkjøpspris. Bestilling blir sendt til driftssjef som bestiller inn ølene og det som er igjen av rest blir solgt i bokcafeen til en vennlig pris. Dette bidrar også til at man har en fin flyt med nye og spennende øl tilgjengelige for salg i baren til gjester.

For hver Mikromandag velges et tema/konsept. Det kan f.eks. være tysk hveteøl, surøl eller fatlagrede øl. Det må velges 5 tilhørende øl som kan serveres, f.eks. Nøgne Ø Porter, Rochefort 12 eller Ringnes pilsner. Fristen for å fortelle CNAS hvilke øl man vil ha er to uker før presentasjonen, altså i arbeidstiden på mandag. Ølene kan komme fra fire steder:

  • Eksisterende serveringsutvalg: CNAS får lite arbeid når man velger et av de vanlige ølene som føres på huset. Ølgeeksa er ikke alltid like begeistret, men ofte kan disse ølene brukes som referansepunkter. F.eks. kan man servere vanlig norsk pils først å vise at tsjekkisk pils er mer humlet.
  • Les réserves du Château Neuf: CNAS er mest fornøyde når man kan bruke reservene av øl som ikke tas inn til daglig, som oktoberfest-rester. Her kan man finne skatter kjøpt fra spesielle importører. Redusert lager gir dessuten CNAS mindre kapitalbinding og mindre svinn. Be om en lageroversikt.
  • Vectura: Norges største distributør av alkohol. De har en egen katalog over øl de fører. Man kan få en slik av CNAS eller muliggens ved å spørre Vectura via nettsidene deres. Vectura fører øl polet ikke har, men dessverre er jevnt utvalget totalt sett dårligere. Det er dessuten lite av sære spesialøl. Husk å oppgi både Vectura-materialnummer og navn på ølet når du bestiller.
  • Andre distributører: Det er her det begynner å bli virkelig moro. Det medfører ofte mer arbeid for CNAS å forholde seg til nye aktører. CNAS’s avtale med Ringnes gir dem monopol på ølsjangere de fører. Tett dialog og CNAS er derfor nødvendig for å finne «smutthull» som Ringnes tillater. F.eks. fører ikke Ringnes med flamsk rød-øl, så det kan man bestille. Hvis man skal få til spesialøl fra andre aktører gjelder det å gjøre det så lett som mulig for CNAS å bestille. Vi kjenner til følgende distributører:
    • Brewery International - Svaneke Choko Stout er kjøpt herfra. God og ukomplisert relasjon.
    • Måkestad
    • Vinmonopolet - de har mye kompetanse. Man kan ofte kjøpe ganske mye fra dem, men det ekstra leddet gir høyere pris.
    • Vinhuset

Gjør deg mer til nytte enn til bry. Ukurrant øl og administrasjonskostnader spiser opp serveringsinntektene. CNAS presses av nettopp studentene selv til å drive lønnsomt slik at Det Norske Studentersamfund holder seg økonomisk gående. Vi er alle på samme parti.

Presentører og valg av konsept

Prat mye med foredragsholderen og send personen Vectura-katalog og lageroversikt. Skal vedkomne ha øl fra en annen distributør må du forberede deg på vrien krysskommunikasjon mellom CNAS og presentøren. Ofte er ikke folk på plass før 10–15 minutter etter tiden. Ofte kommer det folk fra «Upop» i Biblioteket litt over kl. 20. Imens det prates bør ølene skjenkes. Når det er nok øl på plass kan folk komme og hente dem. Husk å krysse av på kvitteringen deres. Ved fem streker er det stopp. Husk å presentere presentøren og sørg for applaus. Presentøren bør få ganske frie tøyler, men dette er en fin mal:

Guide til den som holder presentasjonen

Skal du prate? Kult! Det er lett å holde presentasjon under Mikromandag. Sørg for at konseptet blir sammenhengende. Man kan godt velge ganske forskjellige øl (f.eks. «Lyst til mørkt - hva gjør malt-risting med smaken?», men da må det være tydlig i beskrivelsen av temaet. Arrangementer pleier å ta mellom 60 og 90 minutter, men man prater selvsagt ikke hele tiden.

  • Ønsk alle velkommen. Fortell hva det er vi skal gjøre i kveld. Mange planla kanskje ikke å havne her. Si at billett fås i kassen.
  • Presenter deg selv? Har du en rolle eller et verv?
  • Hva prates det om? Hva er samlesekken?
  • Hva skal vi gjennomgå? Hvorfor liker du temaet?

For hvert øl:

  1. Be folk om å lukte først.
  2. Spør alle: hva smaker dette? Si at alle innspill er velkomne.
  3. Når folk har sagt det de prater, forklar «fasit», f.eks. banan og hveteøl.
  4. Hvorfor smaker det som det gjør? Hva skiller det fra resten?
  5. Si eksplisitt at folk skal få 5–10 min til å smake på og prate om øl.
  6. Gå rundt og prat med folk. Få dem til å dele tanker.
  7. Gjenta.

Skjenking og samarbeid med Tappetårnet

I praksis trenger man to skjenkere for å. Det kreves ingen opplæring for å få lov til å skjenke smaksprøver, men det kreves at man er edru.

Som ansvarlig for Mikromandag kan man alltids skjenke selv, men det er bedre om man kan få noen andre til å ta seg av skjenkingen. Da kan man observere sitt eget arrangement og se hva som kan forbedres til neste gang, og man kan prate med gjestene. Det er fantastisk om man klarer å bygge et fast miljø rundt Mikromandag.

Tappetårnet er foreningen for frivillige bartendere på huset, og det er de som bemanner BokCaféen. De har satt opp et eget 2-timers skift for Mikromandag-skjenkere. Sørg for å få tilgang til skiftlisten, slik at man i god tid ser om man har funksjonærer. Her bør man ha en kontaktperson i styret til Tappetårnet.

På selve kvelden bør man arrangere stoler og bord slik at man har plass til alle oppmøtte. Reglene for brannsikkerhet stiller krav til åpne rømningsveier. Spør slottsmester om du er i tvil.

Markedsføring

Dette er vanskelig. Det er ikke lov å reklamere for alkohol, men det er lov å reklamere for arrangementer der alkohol er tema. Så langt har det blitt annonsert at øl er temaet og at det holdes smaking. Å delta på arrangementet koster penger, men det koster ingenting å komme inn i BokCaféen. Det kan være nyttig å alliere seg med en jus-student for å holde seg på den riktige siden av loven. Hvis man har for mange eller for store overtramp kan CNAS miste skjenkebevilgningen.

Når man vet hvor mye man kan skrive, gjelder det å annonsere arrangementet på Facebook og på studentersamfundet.no. Dette må tas via Medieavdelingen (markedsføringsgruppen på huset) på e-post.

Servering

Det er mulig å servere mat spesielt tilpasset ølet som prøves. For eksempel var det stor suksess å servere frukt og iskrem til dessert-øl. Glassbaren og CNS kan ikke hjelpe til med dette direkte, og slike varer må kjøpes inn og deles ut gratis av Arrrangementsutvalget. Det er er derimot mulig å låne servise og få hjelp av bemanningen til å vaske det opp etterpå hvis man avtaler dette spesifikt med kjøkkensjef.

Se også