Tappetårnet

Fra Viteboka
(Omdirigert fra «Tappetaarnet»)
Tappetårnet
Tappetårnet
MottoTapping into the fun of bartending!
RolleDriftsutvalg
Grunnlagt2000
LederKaare-Michael Sidselrud
Kontakt
Kontor3. etasje
Vi bemanner barer. Det har vi gjort de siste 14 dagene og vel så det. Faktisk de siste 14 åra.
- Kim Kristensen om Tappetårnet på representantskapsmøte 11. november, 2014.


Tappetårnet (TT) bemanner BokCaféen og barene i kjelleren: Stålbaren i Betong og baren i Klubbscenen. Tappetårnet jobber på alle arrangementer i kjelleren som er i regi av frivillige studentforeninger. Dette er alt fra store og små konserter til debatter. Tappetårnet ble opprinnelig stiftet som en forening i 2000 med formål dekke Studentersamfundets behov for bar- og serveringspersonale på Betong og Klubbscenen, men omfatter idag også Bokcafeen. I løpet av 2015 omorganiserte man Tappetårnet for å bli et driftsutvalg. Tappetårnetstyret 2016 er det første fullverdige utvalgsstyret.

Annenhver torsdag arrangerer styret TappeTorsdag.

Tappetårnet sin gamle logo

Styret

Leder: Kaare-Michael Sidselrud

Leder er Tappetårnets ansikt utad, og er i den forbindelse ansvarlig for å opprettholde kontakten med de organer som er relevante for driften av utvalget. Det er leders oppgave å lede styremøter, og sørge for at styret til enhver tid er informert om saker som angår TT. Leder skal også påse at utvalgets drift skjer i tråd med gjeldende instrukser. Fungerer sammen med nestleder som konsulent og veileder for de øvrige styremedlemmene. Leder har overordnet ansvar for utvalgets drift og økonomi og rapporterer til Hovedstyret (HS).

Nestleder: Tiril Velle

Nestleder er leders stedfortreder og koordinator. I tillegg har nestleder hovedansvar for å følge opp de øvrige styremedlemmene. Nestleder skal i størst mulig grad fungere som utvalgets ansikt innad. Mens leder i stor grad vil jobbe med politiske og organisatoriske saker som angår utvalget sett i sammenheng med hele Studentersamfundet, vil nestleder i større grad jobbe med den praktiske driften av utvalget generelt, herunder skiftplan og booking. Nestleder er også sekræter, og er ansvarlig for sakspapirer og referater fra styremøter, samt andre møtedokumenter. Fungerer sammen med leder som konsulent og veileder for de øvrige styremedlemmene.

Kurs- og kompetanseansvarlig:

Kurs- og kompetanseansvarlig har ansvaret for at Tappetårnet til enhver tid har godt opplærte ansvarlige på jobb, og at disse er oppdatert på rutinene. For å oppnå dette har kurs- og kompetanseansvarlig ansvar for å utarbeide rutiner i forbindelse med bardriften for å opprettholde og utvikle den helhetlige kompetansen i utvalget. Kurs- og kompetanseansvarlig har også ansvar for å sette sammen menyer og vareutvalg sammen med driftssjef. Det vil være kurs- og kompetanseansvarligs oppgave, sammen med leder, å se på muligheter for videreutvikling av barene, og utarbeide løsninger som gjør driften mest mulig effektiv og fremoverrettet. Vervet Kurs- og kompetanseansvarlig har tidligere hett både Fagansvarlig og Baransvarlig.

PR og Rekrutteringsansvarlig:

PR- og Rekrutteringsansvarlig (PR-ansvarlig) har ansvar for å sikre en tilstrekkelig strøm av nye medlemmer til utvalget. Inkludert i dette ligger ansvar for vurdere behov og planlegge og gjennomføre kampanjer og markedsføring. PR ansvarlig har også i oppgave å ta i mot nye medlemmer i samarbeid med Personalansvarlig. Samtaler med nyrekrutterte, samt vedlikehold av promoteringsutstyr faller innunder PR ansvarliges ansvarsområde. Sittende styre har i inneværende semester valgt å fordele PR- og rekrutteringsarbeidet på hele styret.

Internansvarlig:

Internansvarlig har ansvaret for den daglige og sosiale kontakten med frivilligmassen til TT. Hovedansvaret ligger på å bygge opp og holde ved like et sunt internmiljø gjennom å planlegge og gjennomføre tiltak som sikrer dette. Samtidig har internansvarlig ansvar for å arrangere Adlingsfesten på slutten av hvert semester, samt å koordinere utvalgets gjestelisteplasser på arrangementer. Tidligere har Internansvarlig blitt fordelt på to verv, Personalansvarlig og Sosialansvarlig, men i 2025 har det gått tilbake til sitt originale kombinerte verv med navnet Internansvarlig.

Opplæring

Medlemmer får all den baropplæring og erfaring de kan ønske seg, kursing i drinkmiksing og ølkurs/-smaking i samarbeid med Ringnes. Det arrangeres jevnlig baransvarligkurs og ølkurs. Funksjonærene får opplæring av baransvarlig på det skiftet en jobber.

Skiftleder / Baransvarlig

Baransvarlig, eller skiftleder, har flere oppgaver. En skal påse at baren driftes på en forsvarlig måte i henhold til skjenkelovgivning, at funksjonærene er trygge og fornøyde, være med å evakuere og instruere funksjonærene dine i slike tilfeller.

Skiftlederrollen kan deles inn i disse kapitlene:

Drift

  • Påse at skjenkeloven følges.
  • Påse at det til en hver tid finnes varer funksjonæren kan selge.
  • Påse at det til en hver tid finnes tilstrekkelig med veksel i kassa.
  • Påse at det til en hver tid er utstyr, typ kasseruller og lignende, tilgjengelig i baren.

Funksjonærene

  • Etterse at funksjonærene kommer på jobb, og at de eventuelt kontakes hvis de ikke kommer.
  • Etterse at funksjonærene trives og har det godt iløpet skiftet.
  • Sørge for at funksjonærene har tilstrekkelig med kunnskap før baren åpner til at de vil føle en viss trygghet og mulighet for mestringsfølelse iløpet av skiftet.


Sikkerhet

  • Lese og kunne brann- og evakueringsrutinene.
  • Etterse at lokalet har tilstrekkelig rømningsveier.
  • Instruere funksjonærene i brannsikkerhet og evakuering, fordel gjerne oppgaver.
  • Holde jevn kontakt og dialog med Slottsmester og vaktene.
  • Hvis små konflikter oppstår mellom gjester og kunder, sørg for å passe på funksjonæren og backe dem opp.

Adlingsfest

En gang i semesteret arrangeres det Adlingsfest. På Adlingsfest blir alle medlemmene som har jobbet det gjeldende semesteret og styret adlet etter verv og antall skift. Adlingsfesten er et av høydepunktene gjennom semesteret.

Booking

Dersom man ønsker frivillig barpersonell på et arrangement, må booking av Tappetårnet skje senest 2 uker før arrangementet. Tappetårnet strekker seg etter å bemanne de arrangementene vi blir forespurt å ta, men kan ikke garantere at vi har ressurser til å ta alle arrangementer. Dette vil man primært få svar på gjennom prodmøte, som går annenhver uke. Forespørsler om bemanning kan gjøres via Tappetårnets e-post eller kanalen #bar-forespørsler på DNS sin Discord-server som finnes her.

Ved spørsmål om booking av barpersonell kontakt Leder eller Nestleder i styret.

All kontakt med Tappetårnet ellers skal gå gjennom styret, ikke våre frivillige.