Tappetårnet
| Tappetårnet | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| Motto | Tapping into the fun of bartending! | ||||
| Rolle | Driftsutvalg | ||||
| Grunnlagt | 2000 | ||||
| Leder | Kaare-Michael Sidselrud | ||||
| Kontakt | |||||
| Kontor | 3. etasje | ||||
- Vi bemanner barer. Det har vi gjort de siste 14 dagene og vel så det. Faktisk de siste 14 åra.
- - Kim Kristensen om Tappetårnet på representantskapsmøte 11. november, 2014.
Tappetårnet (TT) bemanner BokCaféen og barene i kjelleren: Stålbaren i Betong og baren i Klubbscenen. Tappetårnet jobber på alle arrangementer i kjelleren som er i regi av frivillige studentforeninger. Dette er alt fra store og små konserter til debatter.
Tappetårnet ble opprinnelig stiftet som en forening i 2000 med formål dekke Studentersamfundets behov for bar- og serveringspersonale på Betong og Klubbscenen, men omfatter idag også Bokcafeen. I løpet av 2015 omorganiserte man Tappetårnet for å bli et driftsutvalg. Tappetårnetstyret 2016 er det første fullverdige utvalgsstyret.
Annenhver torsdag arrangerer styret TappeTorsdag.

Styret
Leder: Kaare-Michael Sidselrud
Leder er Tappetårnets ansikt utad, og er i den forbindelse ansvarlig for å opprettholde kontakten med de organer som er relevante for driften av utvalget. Det er leders oppgave å lede styremøter, og sørge for at styret til enhver tid er informert om saker som angår TT. Leder skal også påse at utvalgets drift skjer i tråd med gjeldende instrukser. Fungerer sammen med nestleder som konsulent og veileder for de øvrige styremedlemmene. Leder har overordnet ansvar for utvalgets drift og økonomi og rapporterer til Hovedstyret (HS).
Nestleder: Tiril Velle
Nestleder er leders stedfortreder og koordinator. I tillegg har nestleder hovedansvar for å følge opp de øvrige styremedlemmene. Nestleder skal i størst mulig grad fungere som utvalgets ansikt innad. Mens leder i stor grad vil jobbe med politiske og organisatoriske saker som angår utvalget sett i sammenheng med hele Studentersamfundet, vil nestleder i større grad jobbe med den praktiske driften av utvalget generelt, herunder skiftplan og booking. Nestleder er også sekræter, og er ansvarlig for sakspapirer og referater fra styremøter, samt andre møtedokumenter. Fungerer sammen med leder som konsulent og veileder for de øvrige styremedlemmene.
Kurs- og kompetanseansvarlig:
Kurs- og kompetanseansvarlig har ansvaret for at Tappetårnet til enhver tid har godt opplærte ansvarlige på jobb, og at disse er oppdatert på rutinene. For å oppnå dette har kurs- og kompetanseansvarlig ansvar for å utarbeide rutiner i forbindelse med bardriften for å opprettholde og utvikle den helhetlige kompetansen i utvalget. Kurs- og kompetanseansvarlig har også ansvar for å sette sammen menyer og vareutvalg sammen med driftssjef. Det vil være kurs- og kompetanseansvarligs oppgave, sammen med leder, å se på muligheter for videreutvikling av barene, og utarbeide løsninger som gjør driften mest mulig effektiv og fremoverrettet. Vervet Kurs- og kompetanseansvarlig har tidligere hett både Fagansvarlig og Baransvarlig.
PR og Rekrutteringsansvarlig:
PR- og Rekrutteringsansvarlig (PR-ansvarlig) har ansvar for å sikre en tilstrekkelig strøm av nye medlemmer til utvalget. Inkludert i dette ligger ansvar for vurdere behov og planlegge og gjennomføre kampanjer og markedsføring. PR ansvarlig har også i oppgave å ta i mot nye medlemmer i samarbeid med Personalansvarlig. Samtaler med nyrekrutterte, samt vedlikehold av promoteringsutstyr faller innunder PR ansvarliges ansvarsområde. Sittende styre har i inneværende semester valgt å fordele PR- og rekrutteringsarbeidet på hele styret.
Internansvarlig: Benjamin Haug-Toklum
Internansvarlig har ansvaret for den daglige og sosiale kontakten med frivilligmassen til TT. Hovedansvaret ligger på å bygge opp og holde ved like et sunt internmiljø gjennom å planlegge og gjennomføre tiltak som sikrer dette. Samtidig har internansvarlig ansvar for å arrangere Adlingsfesten på slutten av hvert semester, samt å koordinere utvalgets gjestelisteplasser på arrangementer. Tidligere har Internansvarlig blitt fordelt på to verv, Personalansvarlig og Sosialansvarlig, men i 2025 har det gått tilbake til sitt originale kombinerte verv med navnet Internansvarlig.
Opplæring
Medlemmer får all den baropplæring og erfaring de kan ønske seg, kursing i drinkmiksing og ølkurs/-smaking i samarbeid med Ringnes. Det arrangeres jevnlig baransvarligkurs og ølkurs. Funksjonærene får opplæring av baransvarlig på det skiftet en jobber.
Skiftleder / Baransvarlig
Baransvarlig, eller skiftleder, har flere oppgaver. En skal påse at baren driftes på en forsvarlig måte i henhold til skjenkelovgivning, at funksjonærene er trygge og fornøyde, være med å evakuere og instruere funksjonærene dine i slike tilfeller.
Skiftlederrollen kan deles inn i disse kapitlene:
Drift
- Påse at skjenkeloven følges.
- Påse at det til en hver tid finnes varer funksjonæren kan selge.
- Påse at det til en hver tid finnes tilstrekkelig med veksel i kassa.
- Påse at det til en hver tid er utstyr, typ kasseruller og lignende, tilgjengelig i baren.
Funksjonærene
- Etterse at funksjonærene kommer på jobb, og at de eventuelt kontakes hvis de ikke kommer.
- Etterse at funksjonærene trives og har det godt iløpet skiftet.
- Sørge for at funksjonærene har tilstrekkelig med kunnskap før baren åpner til at de vil føle en viss trygghet og mulighet for mestringsfølelse iløpet av skiftet.
Sikkerhet
- Lese og kunne brann- og evakueringsrutinene.
- Etterse at lokalet har tilstrekkelig rømningsveier.
- Instruere funksjonærene i brannsikkerhet og evakuering, fordel gjerne oppgaver.
- Holde jevn kontakt og dialog med Slottsmester og vaktene.
- Hvis små konflikter oppstår mellom gjester og kunder, sørg for å passe på funksjonæren og backe dem opp.
Adlingsfest
En gang i semesteret arrangeres det Adlingsfest. På Adlingsfest blir alle medlemmene som har jobbet det gjeldende semesteret og styret adlet etter verv og antall skift. Adlingsfesten er et av høydepunktene gjennom semesteret.
Booking
Dersom man ønsker frivillig barpersonell på et arrangement, må booking av Tappetårnet skje senest 2 uker før arrangementet. Tappetårnet strekker seg etter å bemanne de arrangementene vi blir forespurt å ta, men kan ikke garantere at vi har ressurser til å ta alle arrangementer. Dette vil man primært få svar på gjennom prodmøte, som går annenhver uke. Forespørsler om bemanning kan gjøres via Tappetårnets e-post eller kanalen #bar-forespørsler på DNS sin Discord-server som finnes her.
Ved spørsmål om booking av barpersonell kontakt Leder eller Nestleder i styret.
All kontakt med Tappetårnet ellers skal gå gjennom styret, ikke våre frivillige.
Vedtekter
På Tappetårnets generalforsamling høstsemesteret 2025 ble det vedtatt nye vedteker for utvalget. Vedtektene er per dags dato sist revidert 22. september 2025.
Utvalgets navn er «Tappetårnet».
§2 Formål
Tappetårnet er et studentdrevet utvalg under Det Norske Studentersamfund. Utvalgets formål er å ivareta Det Norske Studentersamfunds behov for barpersonale ved studentarrangementer og drift av BokCaféen. I tillegg skal Tappetårnet bidra til å utvikle nødvendig kompetanse gjennom relevante kurs og opplæring innen bardrift.
Tappetårnet er et ideelt utvalg basert på frivillig innsats og dugnadsånd. Utvalget skal legge til rette for at medlemmene får mulighet til å utvikle ferdigheter og utforske arbeidsmetoder innenfor utvalgets fagfelt.
§3 Organisasjonsform
Utvalget Tappetårnet anerkjenner ingen samarbeidspartnere eller aktiviteter som opptrer i strid med norsk lov. Tappetårnet er tilknyttet Det Norske Studentersamfund og utvalgets hovedaktiviteter skal foregå der. Utvalget forplikter seg til å følge lovene i Det Norske Studentersamfund, og vedtak som utstedes av styret eller medlemsmøte i Studentersamfundet.
§4 Medlemskap
- Tappetårnet har to typer medlemskap: baransvarlig og barfunksjonær.
- Medlemskap opprettholdes ved aktiv deltakelse i skiftarbeid.
- Medlemsmassen skal i hovedsak bestå av studenter.
- Alle medlemmer har rett til å delta på generalforsamlingen, herunder stemmerett og valgbare rettigheter til verv i utvalget.
- Medlemmene plikter å etterleve vedtak fattet av generalforsamlingen.
- Medlemmer som påfører utvalget økonomiske tap, for eksempel i form av bøter eller sanksjoner som følge av unnlatelser eller handlinger som kunne vært unngått, kan holdes økonomisk ansvarlige.
- Beslutning om økonomisk ansvar kan kun treffes av styret med et flertall på minst ⅔ av stemmene.
§4.1 Barfunksjonær
Standard medlemstype i Tappetårnet er barfunksjonær. For å opprettholde status som aktiv barfunksjonær må man ta minst fire skift i løpet av semesteret. Arbeidsoppgaver og ansvar er fastsatt i egen instruks.
§4.2 Baransvarlig
Medlemstypen baransvarlig oppnås gjennom fullført kurs og prøveskift arrangert av utvalget. For å opprettholde status som baransvarlig plikter medlemmet å ta åtte skift i løpet av hvert semester. Arbeidsoppgaver og ansvar er fastsatt i egen instruks.
§5 Æresmedlemskap
Styret kan hvert semester utnevne personer til æresmedlemskap av Tappetårnet på bakgrunn av særlig innsats i eller for utvalget. Utnevnelsen skjer på generalforsamlingen.
§6 Generalforsamling
1. Generalforsamlingen er et rådgivende organ for styret i både Det Norske Studentersamfund og Tappetårnet.
2. Generalforsamlingen består av alle medlemmer av utvalget. Alle Tappetårnets medlemmer har møte-, tale-, og stemmerett.
3. Generalforsamlingen skal avholdes minimum én gang i semesteret. Den skal avholdes innen april i vårsemesteret og oktober i høstsemesteret.
4. Innkalling til generalforsamling skal være medlemmene i hende minimum to uker før generalforsamlingen. Sakspapirer skal være tilgjengelige for medlemsmassen minimum én uke før generalforsamlingen.
5. Vedtektsendringer som skal stemmes over på generalforsamlingen må være styret i hende minimum én uke før generalforsamlingen. Vedtektsendringer kan kun gjennomføres når ⅔ av medlemmene stemmer for endringen.
§6.1 Generalforsamlingens oppgaver
Generalforsamlingens oppgaver er:
- Behandle orienteringer og beretninger fra styret
- Behandle forslag til vedteksendringer
- Behandle medlemsmassens saker og meninger innad i utvalget
- Velge styremedlemmer
- Velge valgkomité
§7 Valg
1. Det velges et nytt styre på ordinær generalforsamling. En valgperiode innefatter tiden mellom to ordinære generalforsamlinger.
2. Valg av styremedlemmer er fordelt på høst- og vårsemesteret. På høstsemesteret velges nestleder og tre styremedlemmer og vårsemesteret velges leder og tre styremedlemmer.
3. Alle valg ved generalforsamlingen foretas ved skriftlig votering, dersom det ikke fremsettes forslag om noe annet. Ved stemmelikhet holdes det først et nytt valg. Om dette ender i stemmelikhet, velges personen ved loddtrekning.
4. Dersom et verv ikke blir fylt under generalforsamlingen kan styret gis makt til å supplere seg selv ved ⅔ flertall på styremøtet og godkjenning fra hovedstyret. Ved ekstraordinær generalforsamling kan vedkommende benkes ved minst ⅔ flertall.
5. Leder og nestleder velges inn for to valgperioder, og styremedlemmene velges inn for en valgperiode.
§7.1 Valgkomite
Valgkomiteen velges av generalforsamlingen. Valgkomiteens hovedoppgave er å fremlegge en innstilling til samtlige styreverv som skal velges av generalforsamlingen. Dersom et medlem av valgkomiteen stiller som kandidat til et styreverv, plikter vedkommende umiddelbart å fratre som medlem av valgkomiteen.
Dersom et medlem av valgkomiteen trekker seg fra komiteen, plikter styre å supplere i god tid før neste valg.
Valgkomiteen skal bestå av et representativt antall medlemmer, og en plass er avholdt et styremedlem i DNS.
§8 Styret
Tappetårnets styre består av inntil fem personer. Alle styremedlemmer må være betalende medlem av Det Norske Studentersamfund. Utvalgets styre består av følgende roller:
- Leder: Tappetårnets ansikt utad, og er i den forbindelse ansvarlig for å opprettholde kontakten med de organer som er relevante for driften av utvalget. Hovedoppgavene består av å innkalle og lede styremøter. Leder har overordnet ansvar for at utvalgets økonomi og drift skjer i tråd med gjeldende instrukser. Leder plikter å rapportere til hovedstyret i Det Norske Studentersamfund.
- Nestleder: Fungerer som leders stedfortreder og koordinator. Nestleders hovedansvar er å følge opp de øvrige styremedlemmene og fungere som utvalgets ansikt innad. Nestleder jobber i større grad med den generelle praktiske driften av utvalget og styret. Herunder faller koordinering av utvalgets skiftplan og booking. Nestleder fungerer også som sekretær, og er derfor ansvarlig for sakspapirer, referater, og andre møtedokumenter.
- PR og rekrutteringsansvarlig: Har ansvar for å sikre en tilstrekkelig strøm av nye medlemmer til utvalget. Inkludert i dette ligger ansvar for markedsføring og promotering på både digitale og fysiske plattformer. PR-ansvarlig har også i oppgave å jobbe tett sammen med Internansvarlig for rekruttering og ivaretaking av nye medlemmer.
- Kurs- og kompetanseansvarlig: Ansvaret for at Tappetårnet til enhver tid har godt opplærte ansvarlige på jobb, og at disse er oppdatert på rutinene. Kurs- og kompetanseansvarlig har derfor ansvar for å utarbeide rutiner, kurs, og opplæring i forbindelse med bardriften for å opprettholde og utvikle den helhetlige kompetansen i utvalget.
- Internansvarlig: Ansvaret for den daglige og sosiale kontakten med frivilligmassen. Internansvarlig skal bygge opp og holde like ved et sunt internmiljø gjennom å planlegge og gjennomføre tiltak som sikrer dette. Samtidig har internansvarlig ansvar for å arrangere Adlingsfesten på slutten av hvert semester, samt å koordinere foreningens gjestelisteplasser på arrangementer.
§9 Drift
- Utvalgets årlige virksomhet deles inn i høstsemester og vårsemester, henholdsvis fra 1. august til 20. desember og fra 15. januar til 30. juni.
- Utvalgets drift av BokCaféen deles inn i høstsemester og vårsemester:
- På høstsemesteret driftes BokCaféen fra og med 1. september til og med 31. november.
- På vårsemesteret driftes BokCaféen fra og med 1. februar til og med 31. mai.
- Tappetårnet skal ha som mål å bemanne BokCaféen tirsdag til fredag med åpningstider fra klokken 19:00 til 00:00. Styret vedtar åpningsdager og tider i henhold til kapasitet og frivilligmassen.
- Tappetårnets retningslinjer ved bemanning av studentforeningsarrangementer:
- Det er frist på to uker for booking av frivillig barpersonell.
- Utvalget skal etterstrebe å bemanne alle arrangementer som har overholdt bookingfristen.
- Dersom utvalget ikke kan dekke arrangementer, skal CNAS ha beskjed minimum tre dager i forkant.
§10 Oppløsning
Om utvalget oppløses behandles denne saken av styret i Det Norske Studentersamfund.
| |||||
| |||||||||||||||||