Styremøter 2021

Fra Viteboka
Protokoller
Protokoller
2016Lovtolkninger
2017Styret - Desisjonen - Lovtolkninger
2018Styret - Medlemsmøtet - Desisjonen - Lovtolkninger
2019Styret - Medlemsmøtet - Lovtolkninger
2020Styret - Medlemsmøtet - Lovtolkninger
2021Styret - Medlemsmøtet - Lovtolkninger
2022Styret - Medlemsmøtet - Lovtolkninger

På denne siden er referater/protokoller fra møtene i Styret 2021 i Det Norske Studentersamfund i 2021.



Møte 28.01.21

Til stede:

Fra Styret: Ragnhild, Christina, Mads, Kristine, Jakob

Andre: Magda (direktør)


Sak 21-01 Godkjenning av innkalling

Innkallingen er godkjent.

Som styreleder fører Ragnhild ordet for møtet.


Sak 20-02 Orienteringer

a. Daglig leder

Daglig leder hadde ikke mulighet til å stille, så styreleder orienterer om situasjonen i selskapet (CNAS). Både budsjett for 2021 utarbeides og plan for videre permitteringer utover året.

b. Direktør

Direktør orienterer om hva som er blitt gjort den første måneden, der etablering av Ledelsen blir trukket frem from særlig viktig.

c. Styret

Styrets medlemmer orienterer om diverse som har blitt gjort av både utadrettet og internt styrearbeid.


Sak 21-03 Møteplan for høsten

Faste møtetider settes til annenhver onsdag 17.00.


Sak 21-04 Internverv

Mads overtar økonomiansvaret fra Frøydis.

Christina og Kristine holder i punktet om langsiktig plan (ref. Handlingsplanen pkt. 6).

Jakob skal bistå Ledelsen med bred rekruttering (ref. Handlingsplanen pkt. 11).

Kristine representerer også gjerne Styret i Ledelsen.

Mads fastsettes som partyplanner for Styret.


Sak 21-05 Handlingsplanen 2021

Handlingsplanen blir første sak under møtet. Direktør og styreleder skal lage et xl-skjema med oversikt over Handlingsplanens punkter, hvem som har hovedansvaret og hvordan status på punktet er.

Handlingsplanen gjennomgås i helhet.

Christina overtar ansvar for punkt om langsiktig plan for å sikre finansiering og drift av studentkulturen i Oslo sammen med Kristine.

Jakob skal bistå Ledelsen med rekrutteringspunktet.

Det siste punktet blir snakket mye om og Jakob kommer med et forslag om “bildegenerator” direkte til plattformen fra foreningenes egne konti (for eksempel på instagram). Mange gode forslag kommer; Kristine foreslår å rette prosjektet til masterstudenter og studenter som studerer prosjektledelse.


Sak 21-06 Mandat og sammensetting av organisasjonsutvalget

Direktør orienterer om saken og den diskuteres i det brede i resten av Styret.

Planen vedtas ved fulltallig flertall. Arbeidsgruppen settes ned ved slutten av neste styremøte.


Sak 21-07 Hva slags styre vil vi være

Saken diskuteres:

Styret skal være til stede på Chateau Neuf og følge aktivt opp frivillige. Styret skal tørre å være synlige, også på nett. Styret skal også initiere til sosiale sammenkomster på tvers av utvalg og foreninger.

Styret skal etterstrebe transparente prosesser og kjenne til frivilliges hjertesaker som deles med hele samfundet. Styret skal samarbeide som et team, slik at det er tydelig at ingen står med noe alene.

Ting skal skje. Møtene skal være fruktbare og lede til konkret handling og DNS kan også ta tilbake sin politiske fortid og ha lavere terskel for å gå ut i media.


Sak 21-08 Orientering om Grisefest

Styreleder orienterer om Grisefesten. Festivitetene finner sted 2. oktober 2021.


Sak 21-09 Lønnskostnader mellom DNS og CNAS

Saken utsettes til dette blir aktuelt igjen, da det per nå er for stor grad av permitteringer i begge leire


Sak 21-10 Eventuelt

Sak: “Penger” Innsendt av Ragnhild om allokering av penger i budsjett til jubileumsmarkering.

Styret ser på budsjett og vurderer ulike muligheter for å flytte penger til jubileet.

Forslag som stilles: Jubileet tildeles til sammen 80 000, hvorav 68 000 er fra post 7630 (Arrangement, Honorar) og 12 000 er fra 7637 (Andre arr.kostnader). Disse midlene skal være øremerket til konsert.

Forslaget ble enstemmig vedtatt.

(Møtet avrundes 20.00 etter en gøy historie fra styreleder om en telefon som skulle til Samfundet i Klostergata 35 om deres søppelhåndtering. I Trondheim viste det seg å være. Ikke i Oslo - da hadde vi eid Fuglen café. Det hadde vært kult det.)


Møte 10.02.21

Til stede:

Styret: Ragnhild, Christina, Kristine, Jakob, Mads.

Andre: Magda (direktør), Linn (daglig leder)

Sak 21-09 Godkjenning av innkalling (V)

Innkallingen kom for sent. Ingen øvrige kommentarer.

Innkalling er godkjent.


Sak 21-10 Orienteringer (O)

a. Dagleg leiar

Bruker mye tid på kortidsplan og langtidsplan på CNAS i kobling opp mot DNS. Driftssjef har påbegynt arbeidet med arbeidshåndbok og etiske retningslinjer utarbeides. Det er kun tre 50% stillinger igjen i selskapet, etter permitteringer, i tillegg til Martes stilling som går utelukkende i søknader per nå.

b. Direktør

STUDiO-sjef utlyses snarest og vi har allerede en interessent. Videre er det noen sosiale plattformer som er i gang, i tillegg til noe forefallende arbeid her og der.

c. Styret

Jakob har vært på møte i LMU og orienterer om dette. Der er løsningen for tiltakspakken særlig relevant. Christina sender ut referat fra dette møtet. På BI (representert her ved Mads) jobber de for fullt for å få opp studentaktiviteten når samfunnet åpnes. Kristine har skrevet på presseuttalelser og hun er med Christina på overlapp med Adrian om studentersamfunn-punktet i Handlingsplanen. Styreleder orienterer om diverse møter og prosjekter, Fremstående her er VT sitt vårseminar og Grisefest og jubileum.


Sak 21-11 Lønnskostnader mellom DNS og CNAS

"Grunnet korona står CNAS i ein annan økonomisk situasjon enn dei har på lenge, og har ikkje same overskotet som tidlegare år. Dagleg leiar og styreleiar har difor snakka om moglegheita for at DNS tar over noko lønnskostnadar for arbeid knytt direkte til DNS. No som vi opnar for streaming igjen vil dette hovudsakleg omhandle kostnadane forbunde med teknisk sjef i forbindelse med stream".

Saken diskuteres.

Forslag fra styreleder lyder:

“DNS tar over lønnskostnadene til teknisk sjef, Bjørn Ola Opsahl, forbundet med streamingtilbud for interne og eksterne studentforeninger fram til 1. juli 2021. Daglig leder har ansvar for at timer blir fordelt riktig mellom DNS og CNAS. CNAS fakturerer DNS for kostnaden”.

Forslaget er vedtatt.

Tilleggsforslag:

“Det skal i så stor grad som mulig benyttes frivillige fra DNS i forbindelse med streaming”.

Forslaget er vedtatt.


Sak 21-12 Presseuttalselse


Kristine orienterer om presseuttalelser og oppfordrer til å ta en titt på disse. Saken diskuteres. Plan opprettes for ferdigstillelse av dokumentet og sendes ut ila en arbeidsdag.


Sak 21-13 Idémyldring om rekruttering


Magda legger frem to dokumenter som tas utgangspunkt i.

Det følger god diskusjon om hva vi kan gjøre bedre og hvilke nye tiltak som kan innføres på rekrutteringsarenaen til organisasjonen som helhet. Under følger faste og løse punkter som kom opp på møtet som særlig viktig.

Det å få lage en ordentlig plan (med tidspunkter og rød tråd) er essensielt. Dette kan vi snakke med andre studentsamfund.

Det vi mangler nå er tydeliggjøring, sentralisering av organisering av frivillige. under DNS. Én e-postaddresse foreslås.

En kommunikasjonsstrategi er kjempeviktig., herunder some og nettsiden vår. Ha en BLI AKTIV knapp som det første som skjer. Ha egen bolk med Storsalenarrangementer

DNS kan med fordel hente inspirasjon fra Radio Nova om hvordan de rekrutterer (de bruker samme modell som Samfunnet i Trondheim, med opptak av frivillige). Gjøre det litt mer eksklusivt

Frivillig-goder - kan vi ha flere og hva bør dette være og hvordan skal de bli fordelt?

Være flinkere til å vise frem våre frivillige.

Vi har verdens beste kompetansehub: dette må vi vise frem til alle.

ØYA-festivalen ble startet av frivillige på Chateau Neuf.

Lære bort historien vår til nye aktive

Små promokort med tidligere medlemmer (og ordensmedlemmer).

Gjøre det uformelt.


Sak 21-14 Eventuelt

Ingen eventueltsaker

Møtet avsluttes 18.45


Møte 25.02.21

Til stede: Ragnhild, Kristine, Mads, Jakob.

Andre: Magda (direktør), Linn (daglig leder).


Sak 21-15 Godkjenning av innkalling (V)


Legger til eventueltsaken til sak 21-23.

Med den endringen, godkjennes innkalling.


Sak 21-16 Orienteringar (O)


a. Dagleg leiar

Arbeidet med kompensasjonsordningene er i full gang, og det er dialog mellom daglig leder og Eiendomsavdeligen om både ny kontaktperson og fristasjonsavtalen. Ellers er det mye forefallende arbeid til når folk kommer tilbake.

b. Direktør

Orienteringer om stort og smått som planlegges og gjennomføres.

c. Styret

Kristine har fått jobb i NRK Nyheter, og skal høre med sjefen sin om hun fremdeles kan bli sittende i Styret her.

Mads har hatt første styremøte i linjeforeningen på BI. De har prøvd å ta kontakt med Neuf, men har ikke fått svar - dette prøver vi å rydde opp i eventueltsak.

Ragnhild har jobbet en del med jubileum og Grisefest. Har også hatt lunsj med Stiftelsen om fristasjonsavtale og andre driftshensyn, i tillegg til andre møter blant annet VT.

Det følger diskusjon rundt fristasjonsavtalen og personalhåndboken.


Sak 21-17 Oppdatering om handlingsplanpunkt om langsiktig plan (D)

Saksansvarleg: Kristine / Christina / Ragnhild

Kristine, Christina og Ragnhild har hatt overlappingsmøte med Adrian og vil snakke litt om vegen vidare.

Kristine orienterer om fremgang og prosjekt.

Punktet diskuteres.

Punktet legger til grunn at DNS skal være med å lede et prosjekt for å få opp statusen til studentfrivilligheten og kulturen rundt dette for å gjøre den aktuell.

Målet er fremdeles noe diffust og det var ikke noe særlig som kom frem av større substans i workshopen som ble avholdt tidligere.

Ønsket ligger mye i at “studentkulturen” skal stå sterkere i byen som aktører.

Vi må gjøre oss (som i alle studentforeninger) synlige som studentby.


Sak 21-18 Oppdatering om handlingsplanpunkt om studentkalender (O)

Saksansvarleg: Magda / Ragnhild

Magda og underteikna har hatt møte med leder i SiO Foreninger, Mike, om dette. SiO er på ballen og vi vil oppdatere om vegen vidare og planar på møtet.

Saksansvarlige orienterer om saken.


Sak 21-19 Ledelsens tankar/planar om rekruttering (O)

Saksansvarleg: Jakob / Magda

Ledelsen har diskutert dette ledelsesmøte og med tanke på forrige styremøte er det ønskjeleg med ein liten oppdatering på ledelsens planar og tankar, og om dei eventuelt ønskjer at styret skal foreta seg noko eller treng anna bistand frå oss.

Ledelsen har etterspurt kurs hos NKA om frivilligrekrutering for å tenke helt nytt og få nye innspill til prosessen.


Sak 21-20 Informasjon om alt det seremonielle knytt til Grisefest (O)

Saksansvarleg: Ragnhild

Kva rolle styret har, kva møter o.l. vi skal delta i m.m.

Styreleder orienterer om saken.

Sak 21-21 Valg av representantar til H.M.D.G. Gris’ ordenskapittel (V)

Saksansvarleg: Ragnhild

To medlemmar i styret har plass i ordenskapitlet, vi må difor velge kven.

Christina og Kristine er valgt, med Jakob som vara til Kristine.


Sak 21-22 Valg av representant til organisasjonsutvalget (V)

Saksansvarleg: Magda

Et medlem frå styret skal sitte i organisasjonsutvalget, vi må difor velge kven.

Ragnhild velges som meldem her, med Mads som første vara og Jakob som andre vara.

Sak 21-23 Honorarsak (V)

Forslag om å profesjonalisere styreleders stilling, økning av STUDiO-honorarene.

Saken i helhet vil bli lagt til fortløpende.

Forsalg 2 med endringer ble vedtatt.


Sak 21-24 Eventuelt

Leder i SiO har trukket seg, og DNS har nå mulighet til å få en i styret i SiO.

Møtet avsluttes.


Møte 10.03.21

Til stede: Ragnhild, Jakob, Christina, Mads.

Andre: Magda.

Sak 21-25 Godkjenning av innkalling (V)

Innkalling godkjennes.


Sak 21-26 Orienteringar (O)


a. Dagleg leiar

Ikke tilstede. Det er ikke mye nytt å melde fra CNAS siden sist.


b. Direktør

Direktør orienterer.


c. Styret

Christina har vært på VT møte, der det ble bestemt at de skal jobbe mer for studentfrivillighetskonferanse.

Ballen ligger hos AU og DNS.

Jakob jobbet med grisefest, og utover det er det ikke så mye å melde.

Ragnhild har begynt i praksis, og må begynne å delegere noe mer. Har hatt møte om fristasjonsavtale med EA som orienteres om i punkt under. Andre møter har hun også deltatt på, der i blant med Oslo Science City. Her er det langsiktige forhold og de er engasjert i å involvere studentene mer aktivt.


Sak 21-31 Festivalsjef for Studentfestivalen i Oslo (V)

Saksansvarleg: Magda


Styret skal godkjenne festivalsjef for Studentfestivalen i Oslo etter innstilling frå direktør.

Styremedlem, Jakob, er inhabil i saken og var derfor ikke til stede under behandlingen av denne saken.

Direktør fremla sin begrunnelse for innstilling på Andreas Bjørke Sollien som festivalsjef for Studentfestivalen i Oslo 2021. Styret fikk stille sine spørsmål til prosessen og begrunnelsen.

Styret diskuterte saken kort.

I forkant av møtet ble det sendt inn et innspill til saken fra en aktiv. Dette innspillet ble også diskutert og styret konkluderte med at flere momenter fra dette innspillet må tas med i arbeid videre med rekruttering og ivaretakelse av nåværende aktive.

Styrets vedtak: Styret stiller seg bak direktørs innstilling og begrunnelse. Samtidig ønsker styret å ytre viktigheten av å fylle de resterende plassene i festivalstyret med aktive som har god og bred kunnskap fra DNS og Chateau Neuf. Alle søkerne til stillingen har fått tilbud om en plass i festivalstyret. De resterende plassene skal fylles av festivalsjef i samarbeid med direktør.

Styret skal sende ut en begrunnelse til de søkerne som ønsker det.


Sak 21-29 Oppdatering om fristasjonsavtale og EA UiO (O)

Saksansvarleg: Linn / Ragnhild


Linn og underteikna har hatt møte med Atle i Eiendomsavdelinga til UiO og vil oppdatere litt på status om samarbeid og fristasjonsavtale.

Begge våre kontakter i EA slutter og vi har dermed trouble in paradise.

Vi kan male Betong fordi EA har satt av penger til overflatebehandling.

Det nye arrangementslokalet i 1. etg, er en saga for seg selv. Spør Ragnhild eller Thorstein, så får du en veldig god rant av den klassiske EA vs. Neuf typen.


Sak 21-28 Oppdatering om handlingsplanpunkt om studentkalender (O)

Saksansvarleg: Magda


Magda har hatt vidare møter med SiO foreninger om dette og vil oppdatere styret.

Litt usikkerhet rundt hvem som ikke har snakket sammen og på grunn av dette ikke har blir gjennomført. Magda skal nøste opp i dette til neste møte.


Sak 21-30 Status jubileum (O)

Saksansvarleg: Ragnhild / Magda


Info om jubileet og program som er på gang. (Spoiler: det er berre å glede seg!)

Det har blitt sendt ut “save the date” til aktuelle gjester.

Programmet er med Fredrik Høyer som har laget et bestillingsverk om studenter, NMH skal ha konsert hvor de tolker Miles Davis sin konsert her på ‘70-tallet. Det blir bobler i glasset, og kanskje litt STRYK i Foajée.

KB kjører mini punkefestival i forbindelse med jubileum

NSO har kommet inn med debatt.

NKA kommer kanskje til debatt om kultursektoren.

Det skal lages og brygges øl.

Veggdans.


Sak 21-27 Oppdatering om handlingsplanpunkt om langsiktig plan (D)

Saksansvarleg: Kristine / Christina


Kristine og Christina har jobba vidare med punktet og oppdaterer oss. Opnar også for ein liten vidare diskusjon om ønskjeleg.

Det startet med handlingsplanpunktet til DNS, men dette er veldig relevant for alle studentfrivillige. Christina og Kristine legger dermed frem et forslag for et samlende organ med mer konstruktivt arbeid i forbindelse med studentfrivillighetskonferanse, og slå sammen Studenthovedstaden og mange andre foraer som det allerede er de samme som går igjen i.

Her er det viktig at DNS er initiativtaker, men at det ikke er DNS som skal stå i sentrum her - det er det studentfrivilligheten som skal gjøre.

Styreleder og saksansvarlige kaller inn til et møte for å diskutere dette med VT til neste styremøte.

Saken debatteres videre. De overnevnte punktene trekkes fram som de viktigste.


Sak 21-32 Eventuelt


Ingen eventueltsaker.

Møtet avsluttes 18.50.


Møte 24.03.21

Til stede: Ragnhild, Jakob, Mads, Kristine.

Andre: Linn, Magda.


Sak 21-25 Godkjenning av innkalling (V)

Innkalling godkjennes.


Sak 21-26 Orienteringar (O)


a. Dagleg leiar

Befaring med UiO/EA og vi får malt Betong til høsten. Standstill på fristasjonsavtalen. Linn har tatt kontakt med Pust for en samarbeidsavtale mellom oss og dem for å få et godt mattilbud på lesesalen med rabatt. b. Direktør

Orienteringer om div. møter og prosjekter, der i blant minifestival i mai/sommeren når man kan samle folk ute.

c. Styret

Jakob holder på med Grisefest og det er mye gøy i vente. Kristine holder i noe kult! Ragnhild har styra masse med grisefest og er bestbuds med Kaare og hatt litt andre møter og skrevet leserinnlegg om dårlig kommunikasjon mellom UiO og studentledere. Neste møte i Studenthovedstaden vil næringsbyråden. SO32 er lagt ut for salg.


Sak 21-33 Etiske retningslinjer for DNS og CNAS (V)

Saksansvarleg: Ragnhild / Linn


Verken DNS eller CNAS har hatt eit ordentlig rammeverk for etisk oppførsel og forventningar til frivillige eller tilsette. Dette er noko ein kvar arbeidsplass og organisasjon bør har. Difor har daglig leiar, i samarbeid med underteikna, utarbeida eit utkast til felles etiske retningslinjer for DNS og CNAS. Utkastet ligg vedlagt i mailen. Utkastet har også blitt sett på av fleire tilsette i admin CNAS. Utkastet er i stor grad basert på Velferdstingets nylig vedtatte retningslinjer, samt Elevorganisasjonen sine. Begge disse organisasjonen har hatt tett samarbeid med LNU i utarbeidelse av sine retningslinjer.

Saken legges frem av styreleder og debatteres i styret.

Forslag til vedtak:

F1 Vedta vedlagte etiske retningslinjer for DNS og CNAS med eventuelle endringar

Saken er enstemmig vedtatt.


Sak 21-33 16. mai-galla (V)

Saksansvarleg: Ragnhild


Skal vi lage 16. mai-galla. Er det mulig? Er det andre ting vi kan gjere i staden for? I budsjettet er det satt opp 35 000 kr i billettinntekt og 60 000 kr i arrangementstugifter - dvs 25 000 kr frå DNS. Om vi avlyser må vi omplassere desse midlane. Har lagt ved budsjett for referanse.

Styreleder orienterer saken og den debatteres i styret.

Forslag til vedtak:

F1 Starte planlegging av årets 16. mai-galla med håp om mulighet for å gjennomføre. Planlegging må ta hensyns til alle koronatiltak, og må ha ein plan for eventuell avlysing på eit seinare tidspunkt.

F2 Avlyse årets 16. mai-galla grunna utviklinga i koronasituasjonen.

F3 Avlyse årets 16. mai-galla, men starte planlegging av eit erstatningsarrangement.

F4 Dersom avlysing: minke post 3100 med 35 000 kr. Minke post 5992 med 35 000 kr. Dei resterande 25 000 kr satt av til galla på post 5992 øremerkast til grisefest (på same post).

F5 Dersom erstatningsarrangement: minke post 3100 med 35 000 kr. Minke post 5992 med 35 000 kr. Dei resterande 25 000 kr satt av til galla på post 5992 øremerkast til erstatningsarrangement for galla (på same post).

F6 Dersom avlysing: minke post 3100 med 35 000 kr. Minke post 5992 med 35 000 kr.

Dei resterande 25 000 kr satt av til galla på post 5992 fristilles på post 5992 Interne arrangement.


Valg:


F2 er enstemmig vedtatt.

F6 er enstemmig vedtatt.

Dermed faller de andre forslagene og saken avsluttes.


Sak 21-33 Dato for medlemsmøte våren 2021 (V)

Saksansvarleg: Ragnhild


Vi må ha medlemsmøte og det er lurt å setje dato allereie no, resterande planlegging og oppgåver knytt til medlemsmøtet tar vi for oss frå neste styremøte og utover. Under har eg skissert to forslag til dato - vi kan sjølvsagt komme med andre forslag på møtet. Desse forslaga er basert på at dato for medlemsmøtet i fjor var 28. mai og at onsdagar og torsdagar har vore gode medlemsmøte-dagar tidlegare.


Forslag til vedtak:

F1 Medlemsmøtet våren 2021 blir avholdt onsdag 26. mai kl. 18:13

F2 Medlemsmøtet våren 2021 blir avholdt torsdag 27. mai kl. 18:13


Valg:


F2 vedtatt, F1 falt.


Sak 21-34 Eventuelt


Ingen eventueltsaker.

Møtet avsluttes 19.30


Møte 21.04.21

Til stede: Ragnhild, Christina, Jakob, Mads

Andre: Magda, André (for daglig leder Linn)


Møtebolk


Sak 21-35 Godkjenning av innkalling (V)


Innkalling godkjennes.


Sak 21-36 Orienteringar (O)

a. Dagleg leiar


Linn er sykemeldt og dermed er André fungerende daglig leder. Marte og Britt er tatt inn på ekstra prosent for å dekke arbeidsbehovet i selskapet.

Bjørn Ola holder i stream, Lilllian gjør driftslederting i 50% stilling.

Det søkes om midler for tapt inntekt, og vi har fått tilskudd fra Oslo kommune på 300 000 kr.

Det jobbes med å lage en midlertidig løsning for et kjøkken i GB.

Betong skal males som et startskudd for å gjøre Betong til det nye “it” stedet for både studenter og andre. Det hele står på EA, så det er ingen grunn til å bli veldig estatiske, men det jobbes i hvert fall med.

Trinnplan for åpning har kommet fra Regjeringen og det er lagt en plan for åpning med følgende løsning: cnas holder baren åpen ut mai og Tappetårnet begynner sommeråpent fra og med torsdag 03. juni og holder åpent torsdag-lørdag mellom 17.00 og 00.00 gjennom sommeren dersom det er lov.

Taran har fått midler til å gjennomføre forestilling i juni. Det er mulighet for at det vil bli to andre forestillinger i juni og dermed står selskapet godt.

The Voice har dukket opp fra intet og ønsker å komme inn på vårparten i 2022. Det er fremdeles litt løst på diskusjonstadiet per nå, men vi krysser fingrene for at vi får denne bookingen.


b. Direktør


Direktøren direktører.


c. Styret


Jakob: Godt i gang med booking og planlegging av grisefest.

Christina: Mye med jobb og eksamen, men skal se over referat til LMU. Sitter i utvalg som skal dele ut KD midler.

Mads: Hatt eksamen i dag og har ikke så veldig mye å melde ang. styrearbeid.

Ragnhild: Har ikke eksamen før i mai. Prøver å få oversikt over EA (litt umulig, men verdt et forsøk). Skal snakke med leder for SP UiO som også visstnok har litt problemer med UiO så de skal prøve å finne på noe lurt. Det blir stor lunsj med VT og andre folk til våren/sommeren. Jobber med organisasjonsutvalget sammen med André og Magda. Har begynt å tenke på medlemsmøtet 26. mai.

Christina skal prøve å holde oss oppdatert på hva som skjer i VT AU.

Tallene fra SHOT-undersøkelsen publiseres på mandag: her kan vi slenge oss på.


Sak 21-37 Kjapp oppdatering om status for SO32 (O)

Saksansvarleg: Ragnhild

St. Olavs gate 32 er lagt ut for salg og underteikna vil komme med oppdatering om det vi veit om status og prosess i saka framover.

Budrunden starter i morgen for huset, rammene er ikke offentlig satt fra SiO. Ragnhild har snakket med flere aktører for å prøve å finne ut av hva som kanskje kan skje, men det er per dags dato ingen som har noen særlig god oversikt.

SiO har imidlertid vedtatt å eie det selv, noe som er positivt for studentfrivilligheten ettersom det ikke vil være bundet av andre aktører enn nettopp SiO.

Ting forventes å bli avklart i løpet av mai.

Uansett utfall, må DNS og i hvert fall VT, om hvordan veien videre skal gå for både oss og studentene.

Det skal forberedes et innlegg uansett utfall. Ses på under arbeidsbolken i dag.


Sak 21-38 Koronastatus og gjenopningsplan (D)

Saksansvarleg: Ragnhild / Linn/André


Oslo er foreløpig fortsatt stengt fram til torsdag 29. april. Admin i CNAS saman med direktør og underteikna har sett på ulike scenarioar for gjenopning av Chateau Neuf når det er mogleg. Vi vil oppdatere om våre tankar og opne for eventuelle innspel frå styret.

Sommeråpent i regi av Tappetårnet er i hele juni og juli.

Showsesongen åpner i september.

Gjennom sommeren holdes huset stengt for normal aktivitet grunnet tvungen ferieavvikling.

Sak 21-39 Sekretær for organisasjonsutvalget (V)

Saksansvarleg: Magda


Organisasjonsutvalget ønskjer seg ein honorert prosjektstilling som ein slags sekretær for utvalget. Oppgåvene vil vere å ta med seg innspel og idear frå møta i utvalget og i dialog med andre og forme faktiske forslag til nye vedtekter o.a. som kan presenteres for utvalget og seinare medlemsmassen. Utvalget meiner ei slik stilling er essensiell for å få arbeidet i hamn på ein god måte og sørge for framdrift i prosessen då ingen av medlemmane i utvalget har kapasitet til å gjere den store skriveprosessen sjølv. Forslag til arbeidsinstruks og honorar vil bli sendt ut etter møte i utvalget torsdag 15. april.

Forslag til vedtak:

Blir ettersendt frå organisasjonsutvalget.

Forslag 1:

DNS skal ansette en utvalgssekretær med tiltredelse 1. september 2021 i en 40% stilling etter lønnstrinn 19. Stillingen er en prosjektstilling med varighet til 31. desember 2021. Direktør i DNS utarbeider stillingsbeskrivelse og kontrakt i samråd med organisasjonsutvalget.

Vi foreslår også å endre navnet på stillingen til “Utvalgssekretær”.

F1 vedtas med endring av stillingens navn.


Sak 21-40 Eventuelt

Var den hyggelige sammenkomsten hyggelig?

Ja! Den var hyggelig.

Det oppfordres til å dra med ledelsen på neste hyggelige sammenkomst.


Arbeidsbolk

Dette er eit forsøk på noko nytt der vi saman sit (digitalt) og arbeidar med nokon oppgåver som heile styret skal bidra til. Vi gjer det vi rekk før klokka blir 19. Arbeid som må gjerast/startast på dette møtet:


1. Planlegging av medlemsmøtet i mai og fordeling av arbeidsoppgåver, skriving av innkallingar/saklister/sakspapir o.l.

Valgkomitéen kobles på til å lyse ut styreleder og styremedlemmer.

Innkalling skal sendes inn senest innen to uker før medlemsmøtet.

Christina slenger sammen et forslag til saksliste innen neste styremøte. Dette sendes til godkjenning på mail. Det ligger mange ressurser på driven til styret.

Styret skal innstille på ny valgkomité. Jakob ser litt på dette og samkjører med Bjørn


2. Skriving av helsingar til vennenasjonane våre i Norden

Det ene er en generell hilsen til våre vennenasjoner der vi sier hei hei og at alt går bra, men at internasjonale ting kanskje blir avlyst i år som i fjor.

Frist: før 16. mai galla

Det andre gjelder en hilsen til et blad som våre svenske venner gir ut. Den i styret som ønsker å skrive dette. får tilsendt ressurser og kopi av mailen.

Innen 28. april

Mads har ansvar for dette i samråd med Ragnhild og Kristine.


3. Eventuelt arbeid med ein mediauttale/lesarinnlegg om noko gøy vi finn på

Ragnhild ser på dette i samråd med Kristine med de ulike uttalelsene.

Ragnhild sender ut mail på hvem som har ansvar for hva og hvilke frister de ulike skal forholde seg til og deler ressurser med de som trenger det til de ulike oppgavene de har blitt tildelt innen kort tid.


Eventuelt:

Det skal gjøres noe i forbindelse med 16. mai - det skal legges ned krans på Wergelandstatuen på morgenen den 17. Champis, klatring og vassing skal det også bli.

Ingen flere saker.

Møtet avsluttes 18.30


Møte 05.05.21

Til stede: Christina, Jakob, Ragnhild, Kristine.

Andre: Magda (direktør), André (for daglig leder)


Møtebolk ca. 17.00-17.45


Sak 21-41 Godkjenning av innkalling (V)

Innkalling godkjennes uten endring.


Sak 21-42 Orienteringar (O)


a. Dagleg leiar (v/ André digitalt)

Det er ikke så mye som er annerledes enn sist. The Voice har dessverre meldt avbud i 2022, og vi jobber dermed med å få inn Teater Neuf i deres periode i stede. Bookinger for 2022 har tatt seg opp og det er dermed en god del som er blitt tatt ut av permisjon. Vi hadde et håp om å kunne åpne Glassbaren mandag førstkommende, men nå etter pressekonferansen er det ikke utsikter for åpning før 20. mai. Etter det ser det imidlertid ut til å løsne en god del, noe som vil sikre CNAS økonomiske situasjon, samt sikre showperiode i juni for Taran. Det ventes på penger til å kunne gjøre en del oppussingsarbeid. Årsregnskapet er snart klart og mye av tallene som skal ferdigstilles er avhengig av en del søknader som ligger inne.


b. Direktør

Direktøren direktører. Det innebærer blant annet å nå søke midler fra KD om sommeråpent. Storprod er 25. mai 16.30.


c. Styret

Intet stort å melde fra Christina, men hun har dessverre ikke funnet referat fra LMU-møtet dessverre. KD-midlene er i full gang og legges snart ut for publisering. Hun har også laget innkalling til medlemsmøtet. Bannerne som ble mystisk forsvunnet er ikke det og man kan ta kontakt med EA om å få dem tilbake. Magda og Christina er på saken !

Jakob er i stor sving med grisefest og har startet arbeide med velgkomiteen. Ellers kommer Strykkonserten i uni bli veldig bra.

Kristine har vært med på streaming på Impro Neuf og har skrevet forslag til pressemelding.

Ragnhild prøver å finne ut av hva som vil skje med SO 32, men det er ikke noe i sikte enda. Hun har hatt budsjettrevisjonsmøte med direktør, snakket med Runa fra SP UiO om hvordan vi kan samarbeide om fellesutfordringer rundt UiO. Hatt møte om “studentfrivillighetskonferanse” og der er det mange gira personer, men ikke mange av dem har arrangert store ting før, så dette blir spennende. Det blir mest sannsynlig den uken man får stipend i mars. Man kan sammenligne det med by:Larm for studenter på en måte - det ser ut til å bli veldig bra i hvert fall. Organisasjonsutvalget, rommet i første etasje og grisefest er blant tingene hun også har jobbet med. Vi har fått ny kontaktperson i EA som virker hyggelig.


Sak 21-43 Vedtak av sakliste til medlemsmøte 26.05 (V)

Saksansvarleg: Christina

Første innkalling til medlemsmøte med sakliste skal sendast på denne dag (altså 05. mai) så vi må vedta saklista slik at vi kan få sendt ut innkalling.

Forslag til 1. innkalling med sakliste finn de her: https://drive.google.com/drive/folders/19SNhrJJrtGPMTu1d25Qz0jCFkmMKTfws?usp=sharing

Valg: Innkallingen vedtas.


Sak 21-44 Eventuelt


Ingen eventueltsaker. Vi hopper over til arbeidsmøtet.


Arbeidsbolk 17.45-19.00

Alt som skal gjøres ble gjort og møtet avsluttes 19.30ish.


Møte 10.05.21

Til stede: Mads, Jakob, Christina, Ragnhild, Kristine.


Andre: Magda, André


Sak 21-45 Godkjenning av innkalling (V)

Innkallingen kom veldig sent.

Ikke informert godt nok om at møtet skulle holdes digitalt.

Innkalling godkjennes uten endringer.


Sak 21-46 Orienteringar (O)


a. Dagleg leiar (André orienterer for daglig leder)


Det er ikke mye som har skjedd siden sist og venter fremdeles på KD for å få støtte. Vi håper fortsatt på å få kjøre forestillinger i juni, men det ser ikke veldig lyst ut. Vi har fått tillatelse for å male og liste om Betong og bygge grønn sone på det gamle toalettet i GB.


b. Direktør


Direktøren direktører.


c. Styret


Jakob har satt sammen et forslag til ny valgkomite og holder på med grisefest i det små. Christina har skrevet mye på innkallinger og har det som vanlig travelt, men fikk vært med på kransnedleggelse den 17. mai. Ragnhild har ikke gjort noe sammenhengende med DNS i det siste, men har hatt møte med VT om SO32 og veien videre.


Sak 21-47 Ferdigstilling av sakspapir og tredje innkalling til medlemsmøtet (V)

Saksansvarleg: Christina / Ragnhild


Det må føres et par endringer.


Sak 21-48 Fordeling av arbeidsoppgåver før og under medlemsmøtet (D)

Saksansvarleg: Ragnhild


Styret blir enige om en fornuftig arbeidsfordeling.



Sak 21-49 Eventuelt


Vi må få folk til å komme på medlemsmøtet. Vi må rett og slett drive litt gerilja.


Møte 02.06.21

Sak 21-50 Godkjenning av innkalling (V)


Innkalling kom for sent. Ingen andre merknader til innkalling.


Innkallingen godkjennes uten endringer.


Sak 21-51 Orienteringar (O)


a. Dagleg leiar (André orienterer for DL)

GB er åpent, hurra , og det ser ut til å gå i overskudd. Vi har fått over en mill i støtte og det ser dermed godt ut for selskapet. Vi setter derfor i gang med oppussing av Betong og Klubb gjennom sommeren der EA tar halvparten av kostnadene. Showsesongen i sommer blir nå både på søndag og lørdag.


b. Direktør

Direktøren direktører.


c. Styret

Raggen har vært på møte med næringsbyråden og der ble det tatt opp at studentene og frivilligheten tilknyttet studentforeninger faller mellom en god del stoler i regler og det er veldig uheldig. Der ble det også tatt opp at salutt-kurset er for rigid lagt opp til at studentforeninger (og andre) skal forholde seg til.


Jakob: Grisefest går veldig bra!


Christina og Raggen har begynt så smått med overlapp og det går foreløpig bra. Det er LMU møte i morgen og der skal de snakke en del om hvor ting skal videre og studiestart.


Sak 21-52 Oppsummering og evaluering av medlemsmøtet (O)

Saksansvarleg: Ragnhild

Oppsummering av det som kom fram på medlemsmøtet og eventuelt oppføling av det. Evaluering av møtet, kva tek vi med oss vidare som bra og kva ser vi at ikkje fungerte bra?


St. 23 bør gjennomgås bedre ved en annen anledning - vi kan for eksempel legge ut resultatet i aktivgruppa.


Det blir diskusjon rundt prosessen i VT og generelt.


Ellers var det veldig riktig å “presse” folk til å melde seg på møtet og særlig engasjementet som ble skapt rundt det i grupper og på meldinger.


Kan være lurt å legge noen føringer på ordbruk i debatter og diskusjoner under medlemsmøtet. Her kan mye løses med å klarere hvilket hold man snakker fra (snakker man som styremedlem eller som medlem av DNS?).


Det kommer en salgs konklusjon på at ordstyrerne skal legge føringer i starten av møtet om ord- og språkbruk. Rett og slett en disclosure før møtet. Her kan det også være lurt å ha et møte mellom styret, desisjonen og ordstyrere for å legge terskelen på debatter, ordelag og konsekvenser ved brudd på disse.


Siste avsnitt skal legges inn i vedtekter med omhyggelig gjennomgang av språkbruk og sendes inn som vedtektstillegg på medlemsmøtet høsten 2021. I tillegg skal det legges ved en vedtektsforslag om at styret skal bestemme meldemsmøtedato i første måned av styreperiode og at det skal stå i hvilke perioder disse skal avholdes generelt (innen utgangen av mai og innen utgangen av november).


Det skal også legges til et vedtektsforsalg om å legge til rettigheter om møte - og talerett for ansatte i DNS/CNAS.


Sak 21-53 Foreløpige planar for sommeren og STUDiO (O)

Saksansvarleg: Magda / Andreas

Magda orienterer om planar for arrangement og anna vedrørande sommeropent. Andreas, festivalsjef, orienterer om foreløpige planar for STUDiO.


Fra og med i går har vi et fullsatt festivalstyre og de skal ha første møte i neste uke. Grafisk har tatt lengre tid enn Andreas hadde håpet, men der er det også godt i gang og vi avventer i spenning på. Juni blir mailmånded, juli blir annen mailmåned og august blir det festival!


Sak 21-54 Starte planlegging av overlapping med nye styremedlemmer (D)

Saksansvarleg: Christina


Vi må overlappe med dei to nye styremedlemmane, Trym og Vegard. Kanskje vi kan bruke det oppsette styremøtet 16. eller 30. juni tildet om det også passar for Trym og Vegard.


Christina har tatt kontakt med de nyvalgte styremedlemmene og bedt dem om å si ifra hvilke datoer som er aktuelle for dem. Helst møte med pils i Betonghaven.


Overlappen bes å være mellom aktuelle kandidater som trenger det og så får de andre en oppsummering.


Det skal bes om at alle skal være til stede under styremøtet og å sette av den tiden styremøtet bestemmer til nettopp styremøter. Det er viktig for å kunne jobbe kontinuerlig med hverandre og for huset.


Overlapping tas mellom Ragnhild og Christina og alle involverte vil bli kontaktet om passende tidspunkter.


Sak 21-55 Eventuelt


Ble veldig god S og møtet avsluttes uten andre saker.

Møtet avsluttes 18.40


Møte 30.07.21

Sak 21-56 Konstituering (V)

Godkjenning av innkalling


Innkallingen godkjennes.


Sak 21-57 Orienteringer (O)


a. Daglig leder


André har sendt skriftlig orientering som leses opp av styreleder og legges ved i referatet etter møtet.


b. Direktør


Direktøren direktører og STUDiO styret må få rævva i gir særlig med tanke på promotering.


c. Styret


Styreleder og direktør har hatt møte med VT om tildelingen for 2022 og skal begynne arbeidet med denne ila uke 31. SiO har kjøpt SO23 og VT ønsker at DNS sitter i styringsgruppa for prosjektet. Christina har også fått en omvisning på huset og er nå godt forberedt for å være styreleder.


Sak 21-58 Møteplan for høsten (V)

Saksansvarlig: Christina


Ønske om å sette en fast møteplan for høsten. Forslag kommer til møtet.

Det er ønske om å ha enten mandager eller torsdager og at alle setter opp to timer (mellom 17 og 19) til disse møtene. Fast møterekke settes uka etter STUDiO og dette blir også det første neste møtet etter dette første.


Sak 21-59 Fordeling av ulike styrer og råd (V)

Saksansvarlig: Christina


Vi skal/bør være representert i et lite knippe råd, styrer, utvalg osv og må fordele disse utover styret.

Styreleder har en del plasser i ulike foreninger og organisasjoner. Trym har allerede en plass i LMU og Vegard skal bli DNS sin representant i Oslo Science City.


Sak 21-60 Hvordan ser vi for oss høsten + handlingsplan (D)

Saksansvarlig: Christina/ Magda


Hva aktiviteter er planlagt allerede? Er det noe spesielt styret ønsker å gjennomføre eller sette ekstra fokus på?

Vi skal lage ny strategiplan.

Det er jubileum og Grisefest.

Ulike representasjonsoppdrag.

Jobbe med valgvake og slå sammen DNS sin og VT sin og ha det i Storsalen. Ss er allerede booket til dette formålet.

På neste styremøtet blir dato for medlemsmøtet også tatt opp.

Sørge for at styret følger valgkomiteen slik at det blir en god prosess.


Sak 21-61 Representasjon (O/D)

Saksansvarlig: Christina/Magda


UKA arrangeres 22.-24. oktober og DNS har blitt invitert til å være med med et par arrangementer.


Sak 21-62 Eventuelt


Det blir spørsmål om habilitet og ansettelser innad i styret, og det tas med til neste møtet for å tas en beslutning om.


Møtet avsluttes 18.45.


OBS! Magda Glemte å ta opp en sak: Rive vegg mellom det lille rommet bak sm bua og billettluka Betong og skal brukes som vaktkontor (ikke prodkontor!).


Møte 26.08.21

Sak 21-63 Konstituering (V)


Godkjenning av innkalling

Innkalling er godkjent


Sak 21-64 Orienteringer (O)


a. Daglig leder

Det går bra med CNAS. Det er en ny frist for kompensasjonsordning for våren 2021 som ser ut til å gå gjennom uten problemer. Det ser ut til at selskapet går 1,6 mill bedre enn forventet. Taran har premiere i slutten av september. STUDiO har gått bra. Alle er ute av permitteringer og det er bra. Maling i Betong og Klubb er ferdigstilt.

b. Direktør

Direktøren direkterer.

c. Styret

Jakob: Grisefest planlegges

Vegard: I funksjon av styremedlem har det ikke skjedd så mye.

Kristine: Har fått ny jobb som kanskje betyr at det blir mulig å være mer med på styremøte.

Christina: VT-søknaden er rett rundt hjørnet. Kick-offen til admin har vært veldig positivt. Brukt store deler av denne uken på å koordinere StudentNach og planlegge Studentenes valgvake 13. september.


Sak 21-65 Møteplan for høsten (V)

Saksansvarlig: Christina


Tar opp igjen ballen fra forrige møte med ønske med en fast møteplan for høsten. Se vedlagt forslag til møteplan.


Utsendt møteplan vedtas.


Sak 21-66 Fastsetting av dato for medlemsmøte (V)

Saksansvarlig: Christina


Medlemsmøte er det viktigste møtet i semesteret. For å aktivere aktive og for å ha noe konkret å jobbe med er det ønskelig å sette denne datoen så tidlig som mulig.


Foreløpige datoer vi kan bruke Storsalen 1., 2., 8., og 9. november. Vi foretrekker 18., 25., 29 og 30. november. Christina sender over ønskede datoer for medlemsmøtet i Storsalen til Henrik.


Sak 21-67 Internkommunikasjon og synlighet (D)

Saksansvarlig: Christina/Magda


Det finnes i dag en facebookgruppe for huset med enormt mange medlemmer (tidligere aktive og lignende) samt flere grupper for de ulike utvalgene. Styret og ledelsen hadde i våres en tanke om å lage en ny plattform for de aktive hvor styret blant annet kan legge ut sakslistene sine og lignende.


Saken debatteres. Teams kommer opp som et alternativ til google drive ettersom dokumentene ikke følger brukeren, men brukeren følger dokumentene. Tas videre i diskusjonen om langsiktig strategi.


Vi begynner å legge ut innkalling til styremøter i Aktiv-gruppa på facebook. Vi legger til strengere administratorpraksiser på facebookgruppen, slik at innlegg må godkjennes før de legges ut for alle.


Sak 21-68 SO23(D/V)


Saksansvarlig: Christina/Magda


VT skal i forbindelse med sitt høstseminar ha en innholdsdebatt om SO23. Vi er allerede lovet talerett i denne saken. DNS har diskutert studenthus i sentrum (da som SO32) flere ganger men har ikke noe konkret skrevet ned. Et dokument med ting som tidligere er skrevet ned og tatt opp ettersendes før møtet (med utgangspunkt i referatet her). Hensikten bak denne saken blir da å vedta disse tankene ned i konkrete punkter styreleder kan ta med deg på høstseminaret.


Diskusjon


Sak 21-69 Prosessen med ny strategi (D)

Saksansvarlig: Christina/Magda


Vi skal legge frem ny strategi på neste medlemsmøte. Hva ønsker styret og gjøre før den tid og hvordan kan vi inkludere hele huset i prosessen. Innledende diskusjon på møtet og så bruker vi resten av den oppsatte tiden på workshop om dette.


Vi ser på tidligere strategiplan.


Forslag: Stor workshop med alle som er interesserte med øl og pizza der vi snakker om og bygger på tidligere arbeid. Dette bør skje uka etter Grisefest. Arbeidet med dette skal begynne i september. Det sendes ut et krav til foreningsstyrene om å svare på et par spørsmål utdypende. Under selve workshopen må det legges til rette for gode spørsmål som skaper rammer for workshopen.


Ansvarlig for workshopen fra styret blir Kristine med hjelp fra André og Marte som holdt i kickoffen til admin. Vi kjører et kurs i regi av en kursholder fra NKA.


Sak 21-70 Eventuelt

Orientering fra André: Er det greit for styret at telefonabonnementet til Linn går fra Linn og til Magda? Ja, la oss gjøre det i hvert fall inntil valg av ny direktør. Det er jubileumsmarkering neste fredag hvor alle er invitert og det blir masse gratis alkohol.


Christina har en eventueltsak: Noen har ringt om en dokumentarfilmfestival og lurte på om vi skulle anbefale å sende invitasjon til Cinema Neuf. Ja, veldig gjerne!


Vedtakssak fra Magda: Kan vi flytte noen midler fra Arrangementshonorar fra ordinært budsjett til Grisefest? Styret stiller seg positivt, men vi tar en endelig besluttning på neste styremøte etter økonomimøtet om Grisefest.


Jakob: ønsker å starte en prosess med STUDiO på Friggfeltet til 2022. Dette arbeidet må startes.


Magda: Hvis DNS ønsker å ha en bar under ØYA må arbeidet med dette startes opp ganske raskt og det må kommuniseres ut til aktive før frivilligregistreringen til resten av festivalen legges ut (en gang tidlig i 2022).


Møte 07.09.2021

Sak 21-71 Konstituering (V)

Godkjenning av innkalling


Innkalling godkjent.


Sak 21-72 Orienteringer (O)


a. Daglig leder


CNAS skurrer og går og er oppe til showstart 23. september. Det er god stemning og ikke mye har endret seg siden forrige orientering. Etter flere tilbakemeldinger er det sannsynlig å konkludere med at Jubileet var en suksess.


Spm. fra Jakob: Hvem blir prioritert når det kommer til bookinger?


Svar fra André: Interne bookinger, Studentbookinger og i siste rekke kommersielle bookinger som ikke skal gå utover studentbookinger.


b. Direktør


Direktører som vanlig.


c. Styret


Kristine: Har hatt møte med André og Marte om innspillsmøte til ny strategi og vil orientere om dette på punktet som kommer under.


Christina: Tildelingsfristen til VT er på søndag og vi ønsker å sende den inn i morgen (onsdag). Ellers er det arbeid med Studentnach, valgvake og andre morsomme ting.


Sak 21-73 Forberede medlemsmøte (D/V)

Saksansvarlig: Christina


Vi må fastsette dato for medlemsmøte etter tilbakemeldinger vi har fått fra CNAS på når storsalen er ledig. Har vi noen spesielle saker vi ønsker å ta opp på kommende medlemsmøte? Ellers er det greit å begynne en diskusjon på om styret har noen ønsker til valgkomiteen på hva organisasjonen trenger fremover.


Møte settes: mandag 29. november.


Ting som må opp fra styret til medlemsmøtet:


Organisasjonsutvalg (?), alumniordning kommer på plass.


Diskusjon rundt hva slags styremedlemmer vi ønsker å ha. Viktighet rundt rekruttering kommer opp. Direktør må velges fra innad på huset ettersom det er essensielt å ha kjennskap til foreningene, huset og gang i arbeidet som direktør.



Sak 21-74 Utredning STUDiO på Friggfeltet (D)

Saksansvarlig: Magda/Jakob


Oppfølging av eventueltsak forrige gang.


Det er ikke hensiktsmessig å avholde dette i 2022, men det er fullt mulig å avholde det i 2023. Da er det enklere å få med flere parter og sponsorer.


Innspill fra André: Her kan det være lurt å legge det over til administrasjonen ettersom de kan holde i det over en lengre tid. Det kan også godt tenkes at de større bookingselskaper er interesserte i å være med på dette.


Jakob: Det som skjer i 2023 kommer til å skje kun over en av banene og litt lavskala med mulighet for oppskalering etter godt endt resultat i 2023.


Det tas videre til admin og vi skal ha en prosess som i at det hadde vært et 1 års perspektiv. DNS kommer med en forespørsel i klartekst til CNAS og hører om hvilke type ressurser som ligger der til dette prosjektet. Vegard tar det med Arrut og kan holde litt i det fra styret sammen med Jakob.


Sak 21-75 Prosessen med ny strategi (D)

Saksansvarlig: Kristine/André


Vi skal legge frem ny strategi på neste medlemsmøte. Hva ønsker styret og gjøre før den tid og hvordan kan vi inkludere hele huset i prosessen. Innledende diskusjon på møtet og så bruker vi resten av den oppsatte tiden på workshop om dette.


Kristine orienterer om hvordan vi skal gjøre dette.


Kristine finner en dato for møtet i enten uke 40 eller 41 og koordinerer med Magda.


Sak 21-76 Grisefest (O/V)

Saksansvarlig: Magda


Grisefest er snart. Setter av litt ekstra tid til orienteringer fra grisefestkomiteen på dette møtet.

Det lover godt for både økonomien og for festen som helhet.


Sak 21-77 Øyabar 2022 (D)

Saksansvarlig: Magda


Oppfølging av eventueltsak forrige møte. Er det igjen et ønske om å ha en egen Chateau Neuf bar på Øye 2022, hva må i så fall da gjøres allerede nå?

Dersom vi skal gjøre dette må det promoteres aggressivt gjennom baropsettet.


Innbakt her er det en lønnet stilling som baransvarlig for den baren.


Magda tar det videre med Ledelsen.


Sak 21-78 Samarbeid med NSO (D/V)

Saksansvarlig: Magda/Christina


Vi har anledning til å stille et spørsmål til paneldeltagerne under Studentnach 9.9. Hva ønsker vi å stille.

Samarbeid om signalarrangement under Frivillighetens år 2022.


Spørsmål vi ønsker å stille: Noe om at studenter og frivillighet er viktig.


NSO ønsker å samarbeide om dette og Christina kan gjerne bidra med å holde i dette sammaen med Magda. Ettersom hun ikke skal være direktør i 2022 er det viktig at det er en god prosess rundt dette når hun har avtrodt.


Sak 21-79 Kontorer (D/V)

Saksansvarlig: Magda


Direktør har ansvar for kontakten med foreninger og utvalg på huset. Det foreligger per i dag ingen retningslinjer for hvordan dele ut kontor til nye foreninger. Ønsker vi at dette skal fortsette, skal vi lage noen generelle retningslinjer på dette eller skal det vedtas av styret hver gang?


Det følger en god diskusjon rundt hvordan vi skal gjøre dette.


Jakob: Direktør kan utrede og innstille og styret kan fastsette og vedta.


Det konkluderes med forslaget til Jakob.


Argument er “godkjent” som intern forening.


Sak 21-80 Eventuelt


Trym: Hvordan jobber vi med den nye SiO direktøren? Dersom vi ikke allerede har et godt samarbeid der, burde vi absolutt hoppe på denne muligheten ettersom vedkommende virker svært positivt innstilt til studentdemokratiet.


Vegard: To halvsaker: 1) Referat ble ikke lagt ut på facebook-gruppa forrige gang. Det er fint om den legges ut nå. 2) Det hadde vært hyggelig å ta et fysisk møte med stiftelsen.


Møte 22.09.21

Sak 21-81 Konstituering (V)


Godkjenning av innkalling


Innkalling godkjent.


Sak 21-82 Orienteringer (O)


a. Daglig leder


Ikke så mye å melde siden sist, men vi har signert med Peppa Gris. Snart i gang med show i Storsalen igjen. Veldig spent på pressekonferansen på fredag. Det vi ser for oss og håper på er at meteren ryker. Bortsett fra det skal det hele gå veldig greit.


b. Direktør


Direktøren direktører som vanlig.


c. Styret


Vegard: Siden sist har han vært på OSC møte med Christina og Magda. Hele styret blir invitert sammen med daglig leder til lansering av mulighetsstudie i Oslo Rådhus i november.


Jakob: Jobbet mye med grisefest.


Trym: Har snakket med Regnbuefyrtårn og rosa kompetanse.

Spm. fra André: CNAS har blitt kontaktet av fri.

Kommentar Vegard: dette kan vi ta opp under punktet i dagsorden.


Christina: Jobbet med VT-søknad, snakket med Universitas om kulturoppgjøret, holdt i valgvake, studentnach, forberedelse til grisefest, møte med OSC og det som ellers tilfaller styreleder.


Sak 21-83 Prosessen med ny strategi (D) Saksansvarlig: Kristine


Klargjøre strategi workshop.


Falt. Tas til nest møte.


Sak 21-84 Mulig medlemskap i Balanse kunstprosjekt (D)

Saksansvarlig: Vegard


Det er en sammenslutning av kulturaktører som jobber for et mer mangfoldig kulturliv, og er helt i rett gate for oss. Nærliggende er også sertifisering fra FRI (regnbuefyrtårn).


Balansekunst: En medlemsorganisasjon med lav medlemsavgift for et mer likestilt kulturliv.

Rosa kompetanse/FRIsone: Organiserte av Fri for å vise at man er inkluderende for alle.

Regnbuefyrtårn: En større prosess med mye av det samme som Rosa kompetanse og FRIsone. Jobber stort sett mot kommunale organisasjoner, men det er mulig å skreddersy noe til oss.


Vegard tar kontakt med balansekunst og Marte i CNAS tar kontakt med FRI for å kjøre frisone. Vi kan bevege oss videre etter det for rosa sertifisering og eventuelt regnbuefyrtårn.


Sak 21-85 Invitasjoner fra ulike nordiske venner (D)

Saksansvarlig: Christina


Vi har fått noen invitasjoner til gallaer/årsfester fra våre samarbeidspartnere. Er det noen som har lyst til å reise? En fullstendig liste over datoer og hvor kommer.


Vegard og Trym er hypp på å reise til Finland.


Sak 21-86 Organisasjonsutvalget (D/V)

Saksansvarlig: Christina/Magda


Ønsker vi at organisasjonsutvalget skal legge frem noe på medlemsmøte?


Organisasjonsutvalget har dessverre ikke hatt mulighet til å arbeide med noe etter siste medlemsmøte. Derfor kommer det et ønske fra organisasjonsutvalget om å utsette videre arbeid til vårsemesteret og legge frem noe på medlemsmøtet i mai i steden. Dette er for å sikre å kunne presentere et godt arbeid som for denne typen saker.


Org. utvalget bes orientere på medlemsmøtet i november om at arbeidet utsettes til våren og at endelige forslag vil legges frem på medlemsmøtet i mai 2022.


Sak 21-87 Alumniordning (O/innspill)

Saksansvarlig: Magda


Alumniordning har hatt første møte. En orientering fra første møte og en mulighet for styret og komme med innspill.


Det vil sendes ut referat fra alumnimøtet som vil svare på de fleste spørsmålene til styret. Medlemmer som ønsker å lese dette kan kontakte styret.


Vegard har møte med Kaare i forbindelse med ridderordenen og bokugla der de gjerne kan ta opp arbeidet ridderorden eventuelt kan bistå med inn i alumniordningen.


Sak 21-88 Eventuelt


Magda: UiO Gaming vil bli intern forening. Er styre enig i det?


Ja de er enig i det, men de burde hete Chateau Gaming og bytte tilhørighet fra UiO til DNS i SiO. Det må også Argument gjøre.


André: Kan DNS bruke midler for å dekke minimumsforsikring for Radio Novas frivillige. Dette innstilles på fordi Nova selv ikke har midler til dette.

Kan vi også dekke forsikring for Novas ansatte?


Innspill fra Jakob: Det er utrolig trist å høre at RN ikke har råd selv til å forsikre sine egne ansatte og dette går direkte ut fra VT sin tildeling.


Alle er enige om at DNS dekker forsikringen til Nova enn så lenge og så må det gjøres et arbeid for å få til en ordning med VT der dette vil bli kunne dekket internt.

André tar kontakt med Radio Nova og forsikringsselskapet.


Christina: Hemlig, hemlig, Escape, Escape. Svaret er ja!


Vegard: Magda og Vegard var på møte tirsdag med Thomas Axelsen (tidligere formand og jobber strategisk og politisk for Kreftforeningen). Her kom det frem at vi burde presentere forslag eller nudge litt i forkant av innspillsmøtet.

Styret tar et arbeidsmøte sammen med noen fra ledelsen for å lage en skissemal.


Kan vi holde instagramkontoen vår fri for innleide arrangementer? I så fall må vi lage en annen strategi for some (igjen) som gjør det ryddigere og bedre å forholde seg til some-sidene våre. Dette tas til et annet styremøte som en større sak.

Møtet avsluttes: 18.11


Møte 07.10.21

Sak 21-89 Konstituering (V)


Godkjenning av innkalling

Innkalling godkjent.


Sak 21-90 Orienteringer (O)

a. Daglig leder

Ikke mye nytt siden sist, men de stillingene som er utlyst i cnas har gått over all forventning når det kommer til søkertall. De venter på søknaden til KD som vil si noe om hvordan midler kan brukes fremover, men selskapet er likvid. DNS har meget god økonomi. Billettsalget i Storsalen har gått opp siden september som er veldig positivt. I tillegg til leien i Storsalen kommer cnas til å ta en stykk leie per billett. Middag med stiftelsen og styret i cnas kommer til å skje.


b. Direktør


Sak om SO23 og direktøring.


c. Styret


Jakob: Mye jobb med grisefest (Bobbysocks var verdt det) og godt arbeid med innspillsmøte. Velgkomiteen er godt i gang med arbeidet.


Kristine: Jobbet mye med innspillsmøtet og det har vært en suksess!


Christina: Grisefest var gøy og skal snakke om hvordan man kan holde i ridderorden kan arbeide og virke i forlengelsen til alumniordningen. Invitasjon til Oslo Science City er sendt ut og alle oppfordres til å stille i Oslo Rådhus. VT har innstilt oss på det vi ønsker og 100% av det Radio Nova har søkt om. Innstillingsmøtet er på mandag 11. oktober. Møte om studentfrivillighetskonferanse i 2022 skjer ila neste uke.


Sak 21-91 Veien videre med ny strategi (D)

Saksansvarlig: Kristine/Christina


Workshop er ferdig. Hva blir neste steg?.

Umiddelbare tanker: Vi plukker opp tråden på neste møte for å la det ligge litt og samle litt tanker, men vi tar noe her og nå.


Det alle er enig om at “DNS skal være et sted der studenter som ikke er aktive i Studentersamfundet også føler en tilknytning til Studentersamfundet”.


Folkemøter er veldig sunt for styret å ha en gang i blant og vi har hatt god erfaring med det tidligere og burde gjøres oftere.


Til å ta med ledelsen: Flere i salen var veldig tilbøyelige til å bli satt krav til.


Sak 21-92 Semesterslutt/semesterstart

Saksansvarlig: Jakob/Christina


Koronarestriksjonene er opphevet, og vi kan gå tilbake til det gamle kjente. Burde vi prøve å lage en semesterslutt og/eller semesterstartfest?

Vi satser på semesterstarfest med å invitere de frivillige som har snakket om å gjøre noe gøy om å faktisk gjøre det. Dette skal tas særlig opp med KB, Arrut og Impro Neuf i tillegg til de andre foreningene på huset.


Sak 21-93 Invitasjoner fra norske venner (V)

Saksansvarlig: Christina


Hvem vil på de norske gallaene i oktober? Cyb inviterer den 23.oktober og RF den 30.oktober


Det snakkes og det bestemmes (litt i hvert fall).


Sak 21-94 Eventuelt


Orientering fra Andé: Vi er sprengt på bookinger fra eksterne studentforeninger og må derfor si nei til alt fremover dessverre. Fri kommer på mandag og lærer oss opp til å bli mer homovennlige.


Jakob: Arbeidsmøte om STUDiO på Frigg 2023 skjer neste uke med et par gamle travere.


Trym: Har vi anonym svar ordning? Nei. Magda oppretter med en gang etter styremøte, men spørsmålet her er hvem som skal ta disse henvendelse videre? Dersom det skal være helt anonymt er dette vanskelig å følge opp.

Dette henger sammen med punktet om å opprette en bedre kommunikasjonskanal for og med aktive. Dette skal tas på neste møte.


Christina: Noen (™) ønsker å gjennomføre operapub igjen og dette er styret positiv til.


Magda: Knabbbejuletrefest skjer 18. desember og det må begynnes å planlegges. Det skal tas opp på neste styremøte. Dette kan sjekkes ut på viteboka under “knabbejuletrefest” og prisene ligger under “gullgrisen”



Møte 21.10.21

Sak 21-95 Konstituering (V)


Godkjenning av innkalling

Innkalling godkjent.


Sak 21-96 Orienteringer (O)


a. Daglig leder

Sendt inn per mail:


Vi venter fortsatt på svar fra kulturrådet angående støtte derifra, så alle videre investeringer i bygget er satt på vent frem til det kommer en avklaring Blant annet trenger kjølelageret ved billettluken en total overhaling da det er funnet mugg. Det kommer til å koste 300k + CNAS fakturerer endelig mer ut enn vi får inn, etter en litt treg start på høsten. Salget på West Side Story fortsetter å øke inn mot jul. Administrasjonen har jobbet mye med nyansettelser de siste to ukene.


b. Direktør


Har direktert.


c. Styret


Jakob: Var på møte om muligheten for å ha STUDiO på Frigg 2023. Ellers har han et høyt arbeidspress. Snakket med Henrik om å restaurere og ta bedre vare på de skattene DNS har.


Christina: Var på tildelingsmøtet til VT, møte om studentfrivillighetskonferansen 2022, var på jussgalla (det var merkelig), holdt mye i Gildedagen, vært litt syk, men det er ikke corona (woho!). Neste uke er det workshop om SO23 i bygget, alle er velkomne.


Vegard har trukket seg og alle som trenger er blitt informert. Vi forholder oss til vedtektene når det kommer til gangen videre.


Sak 21-97 Strategi (D)

Saksansvarlig: Kristine/Christina


Vi begynner å diskutere, skrive og bestemme strategi basert på innspillsmøte


Sak 21-98 Eventuelt


Innmeldt sak fra Magda: Skal vi ta i bruk aktiv.neuf.no?


Vi kan gjerne starte med å publisere ting for at folk kan bli kjent med plattformen, men den burde utvikles litt mer enn slik den ser ut i dag. Det fordrer at vi bruker god tid på å etablere den på nytt.


EDB på kontaktes og det kan annonseres på Medlemsmøtet.


Det kan være lurt å legge Galtinn i aktiv.neuf.no og ikke ha to forskjellige systemer. Lage for eksempel en nyhetsfeed med pushvarsler på mobil. Dette er lurt å gjøre i kombinasjon med nyhetsbrev til interne.


Møtes avsluttes i normal forstand og fortsetter inn i et arbeidsmøte om langtidsstrategi for 2022 til 2025.


Møte 04.11.21

Sak 21-99 Konstituering (V)

Godkjenning av innkalling


Innkalling er godkjent.


Sak 21-100 Orienteringer (O)


a. Daglig leder

Fortsatt ikke fått svar på kompensasjonssøknaden.

To ansettelser i cnas - et vikariat for studentbookinger og en administrativ stilling. Begge virker svært positiv innstilt til stillingene sine og er svært godt egnet til sine respektive stillinger.

Kjøla i 1. etg er kaputt (den er blitt muggen).

Persiennene i uteserveringen er kaputt (ikke muggen, but still). → her jobbes det med å få ringnes til å betale for en ny uteservering.

Administrasjonen skal få nye pcer og det vil komme på rundt 100.000


b. Direktør


Direkterer.


c. Styret


Trym: Representert på Samfundet i Trondheim og har en del rekrutteringstanker som han gjerne kommer tilbake til.


Christina: Vært representant på et par gallaer og DNS har en mye bedre standing i kjellerpubnettverket enn på veldig lenge som er veldig positivt. Vært på møte om VT sin studentfrivillighetskonferanse.


Sak 21-101 Selvregulerende lønnsnivå DNS (V)

Saksansvarlig: André


Det ble på CNAS sitt styremøte den 30.08.2021 vedtatt å innføre automatisk årlig lønnsjustering av lønnsnivå for alle administrativt ansatte i Chateau Neuf AS.


Dette betyr i praksis at all fastlønn justeres hvert år, til et gitt tidspunkt, basert på et sentralt oppgjør mellom arbeidsgiverorganisasjonene og arbeidstakerorganisasjonene. Håpet her er å hindre at ansatte opplever en lønnsmessig stagnasjon og for å sikre at CNAS følger lønnsutviklingen ellers i samfunnet. Da CNAS allerede følger tariff for våre ansatte i bar ble det mest formålsmessige å følge hoved- og mellomoppgjørene mellom Fellesforbundet og Virke for å regulere lønnsnivå. Tanken er å gjøre dette mest mulig effektivisert og enkelt å forholde seg til, samtidig som vi sørger for en rettferdig lønnsutvikling for alle uavhengig av hvorvidt den ansatte er organisert eller ikke.

Forhandlingene mellom Virke og Fellesforbundet foregår i april/mai hvert år, og eventuell prosentbasert forhøyelse utbetales etter endt forhandling med tilbakevirkende kraft fra den 01.04 samme år.


Ønsket er nå å gjøre det samme for ansatte i DNS, for enkelhets skyld basert på samme oppgjør. (Virke og fellesforbundet)


Jakob erklæres inhabil.

Det stemmes.

Forslaget er vedtatt.


Sak 21-102 Debattserie i regi av CNAS (O/V)

Saksansvarlig: André


CNAS kjøper inn en debattserie til våren. Det er ønskelig at DNS også er med på dette. Se vedlegg.

Saken debatteres.

CNAS tar kostnadene og setter Det Norske Studentersamfund som avsender.

Billettprisen er ikke satt, men kommer ikke til å overstige et beløp der det blir uaktuelt at det treffer studenter.

Styret virker positivt innstilt som helhet.

Saken tas opp igjen på nyåret da de nye styremedlemmene er med på beslutningen og arbeidet. Trym er uansett interessert i å være med på arbeidet.


Sak 21-103 Strategi (V)

Saksansvarlig: Kristine/Christina


Vi Vedtar strategien som skal legges frem på medlemsmøte. Forslag som ble skrevet forrige møte ligger i drive. Endelig versjon ettersendes.


Endelig versjon presenteres på medlemsmøtet etter vedtak.

Ettersendt versjon diskuteres.

Jakob foreslår at den er litt for lite hårete.

“DNS skal være ledende i arbeidet med å skape engasjement rundt frivillighet i studentmassen!

“Studentersamfundet skal være hjertet i studenthovedstaden Oslo”


Sak 21-104 Medlemsmøte (D/V)

Saksansvarlig: Christina/Magda


Går igjennom fremdriftsplanen til medlemsmøte, hvilke saker som skal opp og hva vi som styre skal gjøre frem til medlemsmøte


Første innkalling som ligger i drive blir vedtatt.


Innstilling til budsjett vedtas per e-post innen mandag 15.


Sak 21-105 Frivillighetens år (O)

Saksansvarlig: Magda


VI har to arrangementer gjennom frivillighetens år. Styret vil her få en orientering om status og mulighet til å gi innspill. Se også vedlegg vedlagt.


Rammer for budsjett er vedtatt.

61 000 blir øremerket til Frivillighetens år 2022 i budsjett for 2022.


Sak 21-106 Foreningskontrakter (O/D/V)

Saksansvarlig: Magda


Direktør har brukt mye av høsten på å revidere foreningskontraktene. Vedlagt ligger forslaget. Mulig noe ettersendes etter foreningsledermøte.


Saken diskuteres god og det kommer innspill til kontrakten som direktør skal gå videre med. Direktør får fullmakt fra styret til å ferdigstille kontraktene og presentere disse på medlemsmøtet sammen med styret.



Sak 21-107 Eventuelt


Trym: DNS burde ha egne pins slik alle andre studentersamfund har.


Vi må begynne å tenke på STUDiO 2022 sjef og styre.



Møte 18.11.21

Sak 21-108 Konstituering (V)

Godkjenning av innkalling


Innkalling er godkjent.


Sak 21-109 Orienteringer (O)

a. Daglig leder


Er hjemme med syk hals, men han har sendt skriftlig orientering.

Glad nyhet! CNAS har fått 1.8 mill i komp. fra KD. Orientering kommer senere.


b. Direktør


Har direktert og begynt å forberede overlapp med ny direktør.


c. Styret


Ingen har noe særlig spesielt å melde.

Christina: Jobbet iherdig med innkallinger til medlemsmøtet og det er ganske i rute. Hun har vært på VT-møte og DNS har en plass i styreingsgruppen til SO23. Hun og direktør var på et møte med leder og nestleder i VT i tillegg til SiO som vi håper blir møter som skjer kvartalsvis.


Sak 21-110 Oppfølging Øyabar 2022 (O/V)

Saksansvarlig: Magda


Oppfølging av tidligere sak om Øyabar.


Alle er enige i at det er viktigere å fokusere på STUDiO i 2022 og derfor legger vi ØYA-ballen dø for 2022 for denne gang.


Sak 21-111 Medlemsmøte (V)

Saksansvarlig: Christina/Magda


Vedta de siste sakene: orientering fra DNS (ettersendes), innstille på ordstyrer og referent.

Gå igjennom tidsplan og annen forberedelse

Fordeling av arbeidsoppgaver er gitt og alle er tilfreds med fordelingen.

Æresmedlemskap som skal innstilles overfor medlemsmøtet er vedtatt.


Sak 21-112 Eventuelt


Ingen eventueltsaker.

Møtet avsluttes 18.00.