Styremøter 2025

Fra Viteboka
Protokoller
Protokoller
2016Lovtolkninger
2017Styret - Desisjonen - Lovtolkninger
2018Styret - Medlemsmøtet - Desisjonen - Lovtolkninger
2019Styret - Medlemsmøtet - Lovtolkninger
2020Styret - Medlemsmøtet - Lovtolkninger
2021Styret - Medlemsmøtet - Lovtolkninger
2022Styret - Medlemsmøtet - Lovtolkninger
2023Styret - Medlemsmøtet - Lovtolkninger
2024Styret - Medlemsmøtet - Lovtolkninger
2025Styret - Medlemsmøtet - Lovtolkninger

På denne siden er referater/protokoller fra møtene i styret i Det Norske Studentersamfund i 2025.

Møte 13.01.25

Tilstede: Thea Bråten (styreleder), Bendik Haave, Dina Sandberg (økonomiansvarlig), Hanne Hugem. Petter Sæterøy (tidligere styreleder), André Titland (daglig leder), Thea Sølling Nilsen (direktør). Sivert Arntzen og Kaare-Michael Sidselrud kommer under behandling av sak 4. Jade Stubban (tidligere styremedlem) kommer under behandling av sak 9.

25.01 Valg av ordstyrer og referent

Thea Bråten som ordstyrer. Thea Sølling Nilsen som protokollfører.

25.02 Orienteringer

25.03 Godkjenning av Protokoll

Ikke tilgjengelig, godkjennes på neste styremøte.

25.04 Erfaringsutveksling og forventninger

Tidligere styreleder Petter orienterer om saker forrige styre har jobbet med, og gir råd til nye styremedlemmer.

25.05 Styremøter vår 2025

Styreleder foreslår datoer sendt med innkalling.

Forslaget vedtas.

25.06 Valg av representant til styret i CNAS

Daglig leder orienterer om CNAS-styret.

Styreleder foreslår seg selv som representant fra DNS.

Forslaget vedtas.

25.07 Medlemsmøter vår 2025

Styreleder orienterer om planlagt medlemsmøte 24. mars om delte flater i sosiale medier med CNAS. Foreslår å sette komité med representant fra styret

(Hanne), Medieavdelingen og CNAS (Ellisiv).

Forslaget vedtas.

6. mai vedtas som ordinært medlemsmøte.

25.08 Frivilligfester vår 2025

Styreleder legger frem forslag om månedlige frivilligfester første lørdag etter stipend i BokCaféen, og å sende ansvarsfordelingen mellom styre og

ledelse til ledelsen. Starter opp fra februar.

Forslaget vedtas.

25.09 Rollefordeling

Sivert Arntzen foreslår økonomiansvarlig nestleder.

Forslaget vedtas.

Bendik Haave foreslår å endre medieansvarlig til medie- og kommunikasjonsansvarlig, og foreslår seg selv til rollen.

Begge forslag vedtas.

Hanne Hugem og Sivert Arntzen melder seg begge til politisk ansvarlig. Begge vedtas, deler arbeidsoppgaver underveis.

Bendik Haave melder seg til oppføling av alumni, vedtas.

Kaare-Michael Sidselrud melder seg til medlemsansvarlig, vedtas.

Kaare velges som representant fra Styret i Ledelsen.

25.10 Eventuelt

Bendik legger frem sitt forslag om medlemsundersøkelse.

Forslaget vedtas, Bendik får ansvar for å utvikle dette.

Møtet heves 17:54

Møte 29.01.25

Styremøte i Det Norske Studentersamfund,

Mandag 29.01.25 kl. 16:30 på Chateau Neuf, møterom 4

Til stede: Thea Bråten (Styreleder), Sivert Arntzen, Bendik Haave, Thea Sølling Nilsen (Direktør), André Titland (Daglig leder), Hanne Hugem, Dina Sandberg (Økonomiansvarlig) Kaare-Michael Sidselrud kommer under behandling av sak 2. André Titland forlater møtet etter behandling av sak 5.

25.11 Valg av ordstyrer og referent

Thea Bråten som ordstyrer. Thea Sølling Nilsen som protokollfører.

25.12 Orienteringer

Sivert orienterer om ansvarsfordeling som politisk ansvarlig.

Bendik orienterer om medlemsundersøkelsen, lite, men positiv, respons så langt. Han orienterer også om status på Ny på Neuf-brosjyre.

Thea (Direktør) orienterer om foreningsdager på UiO, OsloMet og Chateau Neuf, og om status på STUDiO (festival-sjef og styremedlem på plass).

Kaare orienterer om kommunikasjon med Sharon om skjenk og frivilligfest.

André orienterer om besøk av skjenken (det blir nok prikk) og utbedringer av rutiner og internkontroll på grunn av dette. Han orienterer også om AMUs arbeid med trivselsreglement, og Trondheim Calling denne uka.

Hanne orienterer om møte med MA og Ellisiv om delte flater, enighet om å ikke dele opp igjen. Avtalt nytt møte og arbeidsfordelinger.

Dina orienterer om møter med kjelleroppussingskomitéen.

Thea (Styreleder) orienterer om status på Grisefest og arbeid med DNS-baren.

25.13 Godkjenning av protokoll

To forrige protokoller godkjennes, ettersendt med innkalling.

25.14 Valg av Ledelsen

Thea (Direktør) presenterer sitt forslag til Ledelsen.

Kaare spør om mulighet til å supplere Ledelsen underveis. >Thea (Styreleder) bekrefter mulighet for dette.

Ledelsen godkjennes enstemmig.

25.15 Veldedighetsdonasjon

Thea (Styreleder) orienterer om årlig tradisjon for donasjon til veldedighet. Plan om å velge en lokal, en nasjonal og en internasjonal organisasjon. Avslutte med trappekonsert som vanlig

André vil gjerne at DNS involverer seg i større grad.

Kaare foreslår at f.eks. KB gir en krone per billett.

Thea (Styreleder) foreslår at Thea (Direktør) hører med utvalgene om de vil bidra.

André orienterer om at admin vil ha solidaritetskonsert hvert år (for Palestina i år), gjerne mer DNS inn i disse også.

André foreslår å lage en liste med organisasjoner å velge mellom til neste styremøte.

25.16 Avtale for hotellovernatting

Thea (Styreleder) orienterer om forslag til avtale fra Strawberry.

Enstemmig vedtatt.

25.17 Demonstrasjon for Palestina-aktivister

Thea (Styreleder) orienterer om at Direktør og Styreleder har mottatt e-post om en demonstrasjon for Palestina-aktivister som har blitt anmeldt av Sylvi

Listhaug.

Enighet om å ikke delta på dette.

25.18 Fremdriftsplan for handlingsplan

Gjennomgang av fremdriftsplan for handlingsplan.

Dina uttrykker ønske om å møte med utvalgsledere om forventninger om økonomi/bruk av penger under vanlig drift.

Dina orienterer om at kjellerkomitéen jobber med sak 17.

Thea (Styreleder) foreslår å sende planen videre til Ledelsen for å se over.

25.19 Eventuelt

Ingen saker.

Møtet heves 17:26

Møte 11.02.25

Til stede: Thea Bråten (Styreleder), Sivert Arntzen, Bendik Haave, Thea Sølling Nilsen (Direktør), André Titland (Daglig leder), Hanne Hugem, Kaare-Michael Sidselrud.

Meldt forfall: Dina Sandberg (Økonomiansvarlig) kun til stede for behandling av sak 5.

Kaare drar under behandling av sak 7.

25.20 Valg av ordstyrer og referent

Thea Bråten som ordstyrer. Thea Sølling Nilsen som protokollfører.

25.21 Orienteringer

Direktør orienterer om status på STUDiO.

Kaare orienterer om frivilligfest og frivilligkontrakt.

André orienterer om økonomi og midlertidig løsning med inngang via GB på kveldstid.

25.22 Godkjenning av protokoll

Godkjennes.

25.23 Bongreglement

Styreleder orienterer om spørsmålet rundt utdeling av bonger fra direktør rundt faste arrangementer/konsepter.

Direktør skal se på bongavtaler rundt standup og jam, og skriver et utkast. Tas opp igjen på neste styremøte for vedtak.

25.24 Intensjon for kjellerutvikling

Dina orienterer om kjelleroppussingskomiteens arbeid med kjelleren.

Utkast til prosjektbeskrivelse ettersendt med innkallingen.

Dina presenterer innspillene som utvalgene har sendt inn så langt.

Ønsker styret at penger som søkes om i år skal gå til kjelleroppussing eller andre prosjekter? Styret diskuterer, og ender opp med enighet om kjelleroppussing.

André foreslår å begrense prosjektet til f.eks, å fokusere kun på Klubbscenen i år.

André foreslår å koble på et arkitektfirma.

Sivert forespør dokumentasjon av tidligere møblering av kjelleren.

25.25 Bookingreglement

Styreleder ønsker å gjennomgå bookingreglementet før storprod i mai.

Enighet om å beholde prioriteringslisten slik den er.

Forslag fra Kaare om å legge inn at TT har fortrinn på Bokcafeen.

Bråten foreslår å sende bookingreglementet videre til Ledelsen for innspill.

25.26 Lukket sak

--

25.27 Klimademonstrasjon

Styreleder presenterer forespørsel fra Studentersamfundet i Trondheim om deltakelse i nasjonal klimademonstrasjon.

Bendik tar opp forrige gang DNS deltok på klimademonstrasjon, da var det veldig lite oppmøte, flaut.

Styreleder skal starte dialog med Studentersamfundet i Trondheim og høre mer om opplegget, styret viser interesse om deltakelse hvis det er et større og ordentlig opplegg med flere organisasjoner involvert.

25.28 Eventuelt

André presenterer ulike veldedige organisasjoner som mulige alternativer til veldedighetsmåneden på Neuf..

Styret velger en lokal, en nasjonal og en internasjonal, som sendes videre til aktive og ansatte til å stemmes over.

  • Gateteam Oslo (lokal)
  • Garmeres (nasjonal)
  • Verdens matvareprogram (internasjonal)

Møtet heves 17:58

Møte 25.02.25

Til stede: Thea Bråten (Styreleder), Sivert Arntzen, Thea Sølling Nilsen (Direktør), André Titland (Daglig leder), Hanne Hugem, Dina Sandberg (Økonomiansvarlig).

Meldt forfall: Kaare-Michael Sidselrud og Bendik Haave meldt forfall.

25.29 Valg av ordstyrer og referent

Thea Bråten som ordstyrer. Thea Sølling Nilsen som protokollfører.

25.30 Orienteringer

Styreleder orienterer om kommunikasjon med OsloMet og infomøtet til “Studenthuset” Salt.

Direktør orienterer om status på STUDiO og ledelsen.

André orienterer om solidaritetsprosjekter: 80k til CARE Norge fra solidaritetskonsert, pluss avstemning for hvem som skal støttes i mars måned.

Hanne orienterer om møte med komité for medlemsmøte om delte flater.

25.31 Godkjenning av protokoll

Godkjent uten bemerkninger

25.32 Medlemsmøte 24. mars

Hanne orienterer rundt status på komiteen. Enighet om at det ikke vil lønne seg å dele opp plattformene mellom DNS og CNAS. Vil ikke gi mening å fremstå så adskilt.

Skriftlig orientering fra komiteen klart til 10. mars.

Ikke stort engasjement rundt møtet så langt, lite respons på facebook, fint om folk pusher litt.

André: Viktig å huske på medlemsmøtet at partene involvert omtales på en respektfull måte.

Ordstyrere er ikke valgt ennå. Sivert foreslår ordstyrere fra Velferdstinget.

25.33 Resolusjon til Velferdstinget

Styreleder orienterer om at Velferdstinget har møte 17. mars, hvor de skal vedta fokusområder for arbeidet mot Oslo kommune sitt budsjett i 2026. Frist for å sende resolusjon er mandag.

Enighet i styret om å både jobbe opp mot budsjettsak og lage egen resolusjon.

Hva burde vektlegges i en eventuell resolusjon? Styreleder vil få med hvorfor vi som frivilligdrevet aktør er viktig, og nevne at bygget er bygd med intensjon om å være studenthus.

André: Få med at det er i lys av at studenthus er under press med flere nedlagte studenthus nordover.

Styreleder skal drøfte videre med politisk ansvarlig.

25.34 Eventuelt

André: CNAS stiller med underskuddsgaranti for bookinger under STUDiO.

Møtet heves 17:02.

Møte 10.03.25

Til stede: Thea Bråten (Styreleder), Sivert Arntzen, Bendik Haave, Thea Sølling Nilsen (Direktør), André Titland (Daglig leder), Hanne Hugem, Dina Sandberg (Økonomiansvarlig).

Kaare-Michael Sidselrud kommer under behandling av sak nr. 2.

25.35 Valg av ordstyrer og referent

Thea Bråten som ordstyrer. Thea Sølling Nilsen som protokollfører.

25.36 Orienteringer

Styreleder orienterer om møte med SiO om studiestart og felles foreningsdag med SiO

og Det Norske Studentersamfund..

Direktør orienterer om status på STUDiO-logo, planer for stortingsvalgsarrangementer til høsten og utkast til ny rutine for produksjonsansvarlig på arrangementer i regi av DNS og internforeninger.

Kaare orienterer om arbeid med frivilligfester og rekruttering.

André orienterer om mulig ny bardisk i Glassbaren.

Dina orienterer om ny kvitteringsmappe for bedriftskortet.

25.37 Godkjenning av protokoll

Bendik var ikke til stede forrige styremøte og må fjernes derfra. Ellers godkjent.

25.38 Justering av honorarer i DNS

Styreleder orienterer om at vi må finne en ny måte å beregne lønn for honorerte verv i DNS, da lønnstrinn er fjernet.

Styreleder foreslår at honorar i DNS skal følge samme modell som alle andre ansatte i DNS og CNAS.

Forslaget godkjennes.

25.39 Komité for oppussing i 2. etasje

Styreleder orienterer om at det ønskes en egen komité med ansvar for oppussing av 2. etasje, gjerne noe lignende kjelleroppussingskomiteen, med medlemmer på tvers av DNS og CNAS. Oppussingen vil hovedsakelig gjelde møblering og inventar i Jan P. Syses sal og Teaterfoajeen.

Styret diskuterer hvem som burde være med i komiteen. Følgende forslag fremmes:

Benjamin Ødegaard (Slottsmester og Oslostudentenes Biljardforening). Noen fra styrene til Teater Neuf og Tappetårnet. Veslemøy Fossdal (Administrasjonsleder CNAS).

Sander Lerøen eller Emilia Zwick Christiansen (produsenter i CNAS ansvarlige for booking av eksterne studentforeninger).

Styreleder sender mail til aktuelle kandidater.

25.40 Husreglement

Styreleder orienterer om at styret i fjor ville legge til husreglementet i frivilligkontraktene. Husreglementet trenger en oppdatering, da en del info er utdatert. Styret er enige om at Maren Everløff, Veslemøy Fossdal og André Titland skal revidere husreglementet og komme tilbake til styret med et utkast.

25.41 Oppdaterte lover

Styreleder orienterer om UiOs endringer i krav til foreninger. Arbeidet med varslingsplakat og sanksjoner for brudd av etiske retningslinjer må etterhvert inn i vedtektene. Styreleder ønsker at dette arbeidet skal begynne nå, slik at lovene kan endres på medlemsmøtet i mai.

Enighet i styret om at Sivert skal begynne på dette arbeidet, han sier ifra om han trenger hjelp. Dette vil også sendes innom desisjonen.

25.42 Eventuelt

25.42.1 Dato for politisk listepils

Styret diskuterer mulig dato for å invitere listene fra universitetene til Neuf for en lavterskel sosial sammenkomst. Det blir i Bokcafeen, holder dialog med Tappetårnet om at det blir bemannet den dagen.

2. april foreslås. Sivert tar dialogen videre.

25.42.2 Medieutspill med VT og Nostra

Styreleder orienterer om forespørsel fra Velferdstinget og Nostra om et felles medieutspill om studentfrivillighet vs. kommersielle aktører.

Styret diskuterer hvilket standpunkt det er mest ønskelig å ta.

Dina foreslår å poengtere forholdene som er problematiske, som f.eks. eksklusivitetskontrakter med forenings, heller enn å nevne spesifikke navn.

Styrets konklusjon: Styret skal prøve å gå for en nyhetssak heller enn et leserinnlegg, og høre med Velferdstinget og Nostra om de er åpne for dette. Leserinnlegg blir som plan B.

Møtet hevet 17:27.

Møte 24.03.25

Til stede: Thea Bråten (Styreleder), Sivert Arntzen, André Titland (Daglig leder), Dina Sandberg (Økonomiansvarlig), Bendik Haave, Hanne Hugem, Thea Sølling Nilsen (Direktør).

Kaare-Michael Sidselrud kommer under behandling av sak nr. 2.

25.43 Valg av ordstyrer og referent

Thea Bråten som ordstyrer. Thea Sølling Nilsen som protokollfører.

25.44 Orienteringer

Styreleder orienterer om besøk på rådhuset, Neuf nevnt flere ganger i studentundersøkelse. Velferdstinget har vedtatt å jobbe for å få Chateau Neuf inn i Oslo kommunes budsjett neste år.

Direktør orienterer om arbeid med kartlegging av korttilganger og rapportering til Norske Kulturarrangører.

Kaare orienterer om arbeid med frivilligkontrakter til utvalgene.

André orienterer om revidering av driftsplan for CNAS og iverksetting av sikkerhetsmessige tiltak.

Dina orienterer om planlagt økonomikveld med utvalgsledere denne uka.

25.45 Godkjenning av protokoll

Protokoll ikke tilgjengelig ennå, kommer til neste styremøte.

25.46 Reglement for bruk av prod

Direktør orienterer om nytt reglement for når utadgående arrangementer i regi av DNS og internforeninger må ha en egen produksjonsansvarlig (se vedlegg nr. 1). Reglementet har vært presentert for foreningene på et produksjonsmøte, i tillegg til å bli gått gjennom på et ledelsesmøte for innspill. Reglementet er nå sendt videre til styremøte for å bli vedtatt som en del av bookingreglementet.

Reglementet vedtas.

25.47 Rektorvalget

Styreleder innleder om rektorvalget på UiO, og ønsker at styret skal diskutere om man ønsker å anbefale en kandidat som DNS sin foretrukne.

Styret diskuterer, og blir enige om følgende:

Styreleder formulerer en post til Discord og Facebook om Ragnhild Hennum som foretrukket kandidat. Bendik lager en Instagram-story som oppfordrer studenter til å engasjere seg og bruke stemmeretten sin.

25.48 Eventuelt

25.48.1 Studentpris på Taranforestillinger

Kaare foreslår studentpris på Taranforestillinger i Storsalen rett før showstart hvis det har solgt dårlig den dagen.

Direktør informerer om at vi har fått tilbud fra Taran om studentpris på Peter Pan Går Til Helvete på onsdager og torsdager ut spilleperioden. Bendik foreslår en Instagram-story om dette.

André orienterer om vi enn så lenge fortsetter med gratis prøveforestillinger og lignende, men at det jobbes med å kunne få til studentrabatt.

25.48.2 Søknad med innspill til byrådet

Styreleder orienterer om at hun har ferdigstilt søknaden til byrådet om 9,5 millioner til flere større prosjekter (se vedlegg nr. 2). Styret enige om at dette ser bra ut, ingen større endringsforslag.

Møtet hevet 17:09.

Møte 09.04.25

Til stede: Thea Bråten (Styreleder), Hanne Hugem, Thea Sølling Nilsen (Direktør), Sivert Arntzen, André Titland (Daglig leder), Bendik Haave, Dina Sandberg (Økonomiansvarlig).

Frafall: Kaare-Michael Sidselrud har meldt frafall.

25.49 Valg av ordstyrer og referent

Thea Bråten som ordstyrer. Thea Sølling Nilsen som referent.

25.50 Orienteringer

Sivert orienterer om listepils og påbegynt arbeid med vedtekter.

Bendik orienterer om rekrutteringsarbeid og ny “hva gjør styret”-plakat.

Styreleder orienterer om medlemsmøte 24.03. Ikke vedtaksdyktige, men klart signal om å fortsette med delte flater mellom DNS og CNAS. Var på møte med Velferdstinget på mandag, de vil signere DNS sin søknad til Oslo kommune.

25.52 Godkjenning av protokoll

Ettersendt. Godkjent uten kommentarer.

25.53 Husregler

Forslag til reviderte husregler har blitt ferdigstilt. Styret diskuterer eventuelle endringer.

Enighet om å justere ned bot for mistet hullkort fra 1000 kr til 500 kr, og heller justere opp igjen hvis nødvendig.

Styreleder foreslår å presisere at administrasjonen også inkluderer styreleder, direktør og økonomiansvarlig når det gjelder godkjenning av eksterne plakater.

Direktør foreslår å legge inn hvilken ukedag det vaskes i 3. og 4. etasje under “Kontorer”. Administrasjonsleder fikser.

Forslaget til husregler vedtas med endringsforslagene nevnt ovenfor.

25.54 Nordisk aften

Styreleder ønsker innspill om nordisk aften, som vil skje i Galleriet 15. mai.

Bendik foreslår nordisk karaoke som aktivitet.

25.55 Prioritering for oppussingsmidler

Styret går gjennom innkomne forslag fra foreninger om oppussing. Det har kommet få innspill i år, så styret ser også gjennom fjorårets forslag som ikke har blitt påbegynt ennå.

André tar en ny runde med administrasjonen, og kommer tilbake til styret før sommeren.

25.56 Søknad fra Lanx Satura om å bli internforening

Styret vedtar enstemmig å godkjenne Lanx Satura sin søknad om å bli internforening.

Lanx Satura ønsker kontor, direktør skal høre med Argument om de er interesserte i å dele kontoret sitt.

25.57 Pride 2025

Enighet i styret om å delta på Pride 2025.

25.58 Medlemsmøte 06. mai

25.58.1 Lovendringer

Direktør ønsker diskusjon rundt følgende paragraf:

§ 5-1. Valg av ledelse

1. En direktør velges av medlemsmøtet i løpet av vårsemesteret, og tiltrer fra 1. juli.

Spørsmål om tid for overlapp / når dette skal skje. Det er upraktisk å gjennomføre i juli måned da huset er stengt. Styret diskuterer. Enighet om å la det stå slik det er, fleksibelt nok til å velge overlapp når det passer best for avgående og påtroppende direktør.

Økonomiansvarlig tar opp følgende paragraf:

§ 4-5. Økonomiansvarlig

3. Økonomiansvarlig er ansvarlig for foreningens statusbok.

André og Dina har et møte med regnskapsfører om dette. Ikke nødvendig å endre.

25.58.2 Årsregnskap 2024 - se vedlegg

Viktig å være obs på det tilsynelatende “overskuddet” vi har på grunn av gjeldsslettingen fra stiftelsen. Enighet om å legge ved en liten kommentar med forklaring på dette og kort om historien bak.

Økonomiansvarlig får lagt inn fakturering for sangbøker og merch.

25.58.3 Æresmedlemskap

Styret diskuterer forslag til nye æresmedlemmer.

25.58.4 Valgkomité

Styret diskuterer forslag til valgkomitéen. Trenger 5 stk, velges for ett år.

25.58.5 Ordstyrere og referent

Styret diskuterer forslag til ordstyrere og referent.

25.58.6 Årsberetning

Styreleder og Bendik fikser årsberetningen.

25.58.7 Utlodding av månedskort

Styret er positive til å fortsette med dette.

25.58.8 Eventuelt

Ingen saker

25.59 Neste styremøte

Neste styremøte må flyttes på grunn av møte i Velferdstinget. Original møtedato var mandag 28. april. Styreleder foreslår å flytte til onsdag 30. april. Møtet flyttes til foreslått dato.

25.60 Eventuelt

25.60.1: Revidering av bookingreglement og foreningskontrakt

Direktør presenterer revidert bookingreglement utarbeidet av Ledelsen. Vedtas av styret med følgende endringer:

Legge til at unntak kan gjøres også av styreleder.

Omskrive et par paragrafer for å gjøre dem noe mer konsise.

Direktør presenterer revidert foreningskontrakt utarbeidet av Ledelsen. Vedtas av styret med følgende endring:

§7: Legge til at ved mislighold kan foreningen ilegges sanksjoner som f.eks. at man rykker ned i prioriteringslista, eller stenging av foreningskontor.

25.60.2: Equinor-konferanse 2026

Styret diskuterer hva man tenker om å ha Equinor på huset via utleie hos CNAS.

Oversendes til neste styremøte, styreleder skal åpne for diskusjon rundt temaet, og høre hva de aktive tenker.

Møtet hevet 18:45

Møte 30.04.25

Til stede: Thea Bråten (styreleder), André Titland (daglig leder), Thea Sølling Nilsen (direktør), Dina Sandberg (Økonomiansvarlig), Bendik Haave, Kaare-Michael Sidselrud.

Frafall: Hanne Hugem har meldt frafall.

Sivert Arntzen kommer under behandling av sak nr. 4.

25.61 Valg av ordstyrer og referent

Thea Bråten som ordstyrer. Thea Sølling Nilsen som referent.

25.62 Orienteringer

André orienterer om administrasjonsseminar og arbeid med fristasjonsavtale.

Direktør orienterer om forberedelser til storprod-møte og valg neste uke.

Kaare orienterer om arbeidet med frivilligkontrakter.

Dina orienterer om frivilligfest i helgen, hyggelig å se nye ansikter.

Styreleder orienterer om Finland-besøk, og fremlegging av resolusjon for Velferdstinget.

25.63 Godkjenning av protokoll

Godkjent uten bemerkninger.

25.64 Rekruttering

Styreleder orienterer om at det ifølge framdriftsplanen skal lages en rekrutteringsplan, denne må være klar før studiestart i høst.

Det blir fire dager med stands, på UiO, OsloMet, HK og Neuf. Vi må sørge for at vi er godt bemannet alle dager, får med folk fra utvalgene.

Vi må lande datoer for foreningsdag på Neuf + eventuelle infodager og Ny på Neuf før storprod.

Styret diskuterer hvordan STUDiO skal bidra til rekruttering.

Dina foreslår å ha så mye som mulig av høstens program klart før STUDiO, så man kan ha plakater for dette rundt på huset under STUDiO.

Arbeidet med rekruttering sendes videre til ledelsen for å konkretisere så mange mål og krav til styret, ledelsen og utvalgene som mulig, før det sendes tilbake til styret igjen.

25.65 Dato for medlemsmøte høst 2025

Styreleder foreslår 10.11. Ingen invendinger, dato settes.

25.66 Eventuelt

25.66.1 Equinor

Lite respons fra medlemsmassen om hva man synes om arrangementer av selskaper som f.eks. Equinor på huset. Tilbakemeldinger om at styret håndterer dette selv, og flertall som sier at det går fint når det er i regi av CNAS. Ingen signaler fra medlemsmassen om at de er imot.

25.66.2 Vipps for bedrift

Dina orienterer om at det skal ordnes egen Vipps-bruker for DNS. Styret diskuterer hvilken kategori for tjeneste og produkter som skal velges.

Møtet hevet 17:05

Møte 05.05.25

Til stede: Thea Bråten (styreleder) Hanne Hugem, Thea Sølling Nilsen (direktør), Sivert Arntzen, André Titland (daglig leder), Bendik Haave, Dina Sandberg (økonomiansvarlig), Kaare-Michael Sidselrud

25.67 Valg av ordstyrer og referent

Thea Bråten som ordstyrer. Thea Sølling Nilsen som referent.

25.68 Orienteringer

Styreleder orienterer om Trondheimsbesøk.

Direktør orienterer om forberedelser til storprod-møte og valg.

Dina orienterer om at DNS nå har fått egen Vipps-bruker.

25.69 Godkjenning av protokoll

Protokoll ikke klar ennå, godkjennes på neste møte.

25.70 Medlemsmøte

25.70.1 Lovrevideringer

Styreleder orienterer om at styret skal komme med en innstilling til lovendringsforslagene som har kommet inn før fristen.

Det har kommet inn ett forslag, fra styret selv.

Ingen innvendinger på innsendte forslag, styret innstiller på forslaget.

25.70.2 Æresmedlemskap

Det har ikke kommet inn flere forslag siden forrige møte da styret snakket om kandidater til æresmedlemskap.

Styret innstiller på forrige møtes forslag.

25.71 Sommeravslutning for styret og ledelsen

Styret diskuterer ideer til sommeravslutning for styret og ledelsen.

25.72 Eventuelt

25.72.1 Pride

Styreleder er opptatt på paradedagen, og lurer derfor på om noen andre fra styret kan ta ansvar og være kontaktperson. Kaare stiller.

Møtet heves 16:27

Møte 19.05.25

Til stede: Thea Bråten (styreleder), Thea Sølling Nilsen (direktør), Sivert Arntzen, André Titland (daglig leder), Bendik Haave, Kaare-Michael Sidselrud

Frafall: Hanne Hugem og Dina Sandberg har meldt frafall. Kaare-Michael Sidselrud dro under behandling av sak nr. 7.

25.73 Valg av ordstyrer og referent

Thea Bråten som ordstyrer. Thea Sølling Nilsen som referent.

25.74 Orienteringer

André: CNAS utlyser nå stilling for ny driftsjef. Styreleder i CNAS er ferdig i vervet.

Styreleder: Vi får reklame for oss på infoskjermene på Blindern når t-banen er stengt.

Direktør: Kontraktsignering med foreningene går bra så langt.

25.75 Godkjenning av protokoll

Protokoller fra de to siste styremøtene godkjente.

25.76 Varslingsplakat

Styreleder orienterer om behov for å vedta en varslingsplakat og rutine for håndtering av varsler, i henhold til nye regler. Styreleder presenterer forslag til plakat (se vedlegg).

Sivert foreslår å legge inn en e-postadresse for varsler, styreleder foreslår sin.

André foreslår å legge inn dato på plakat for når den ble revidert sist.

Plakaten vedtas.

25.77 Medlemspriser på drikke

Styreleder orienterer om spørsmålet om man kan kjøpe seg medlemskap og få studentpris uten at de er student eller intern. Dette er ikke vedtatt praksis fra DNS.

André foreslår å sette ned en komité som kan se mer på dette rundt medlemskapsordningen, hva vi ønsker med den og hvilke goder som kommer med den. Styret er enige i forslaget.

Styret diskuterer mulige kandidater til komiteen. Mål om å legge fram resultat fra komiteen på førstkommende styreseminar.

25.78 Forskningstavle + generell tavlebruk

Styreleder orienterer om forslag om egen tavle hvor studenter kan utlyse forskningsobjekter til mastere, doktorgrader og andre oppgaver de skriver. Styret diskuterer retningslinjer rundt bruk av tavlene for eksterne arrangementer og forskning.

Styret konkluderer med at tavlen til høyre i foajeen (nærmest toalettene) åpnes til bruk for eksterne arrangementer i regi av SiO-registrerte foreninger. Enighet om å avvente med å åpne for forskningsutlysninger.

25.79 Styreseminar

Enighet i styret om å ha seminar med det nye styret før oppstart i høst. Forslag om mandag 4. august som dato. Direktør tar ansvar for opplegget.

25.80 Siste styremøte vår og første styremøte høst

Siste styremøte vår 2025 blir 16. juni.

Første styremøte høst 2025 blir 4. august.

25.81 Permanent epost for direktør og formand

Styret er positiv til fast e-postadresse for direktør og styreleder, heller enn alias slik det er i dag.

Styreleder følger opp videre med EDB.

25.82 Eventuelt
25.82.1 Invitasjon til deltakelse på demonstrasjon

Vi har mottatt invitasjon om deltakelse på demonstrasjon på Blindern 20. mai om flere og bedre foreningslokaler. Styret diskuterer om vi skal delta. Enighet om å komme og si noen ord.

Møtet hevet 17:47

Møte 02.06.25

Til stede: Thea Bråten (styreleder), Hanne Hugem, Thea Sølling Nilsen (direktør), André Titland (daglig leder), Dina Sandberg (økonomiansvarlig), Kaare-Michael Sidselrud

Frafall: Sivert Arntzen og Bendik Haave har meldt frafall.

25.83 Valg av ordstyrer og referent

Thea Bråten som ordstyrer. Thea Sølling Nilsen som referent.

25.84 Orienteringer

Styreleder: Møte med Billetto og Ticketmaster med direktør. Vært på besøk på Stortinget.

Direktør: Jobber med solidaritetsplaner. Det blir live karaoke og silent disco med Studentslippet tidlig september.

25.85 Godkjenning av protokoll

Godkjent uten bemerkninger.

25.86 Rutiner for håndtering av varsler

Styreleder presenterer forslag til rutiner for håndtering av varsler fra SiO.

Forslag fra styreleder om å legge til at man kan kontakte desisjonen ved spørsmål om habilitet.

Godkjennes av styret, med rom for å tilpasse begreper.

25.87 Styremedlemmer til CNAS

Styret diskuterer forslag til supplering av styret i CNAS.

25.88 Eventuelt
25.88.1 Taran på MR1

Styreleder orienterer om å leie ut møterom 1 til Taran neste studieår for bruk som ekstra garderobe. De vil i gjengjeld gi opp noen onsdager de har opsjon på, så vi kan få inn andre, mer studentrettede arrangementer disse dagene.

Styret er enige om å tillate dette, og diskuterer betingelser for avtalen.

25.88.2 Automatisk døråpner til foreningskontorer

Vi har fått tilbud om automatisk døråpner slik UiO Gaming har, til andre foreningskontor. Flere foreninger har vist interesse for konseptet. Styret diskuterer om dette er en god løsning vi vil benytte oss av.

Styret enige om å kjøre en prøveperiode med et kontor, KSHB, gjennom høstsemesteret.

25.88.3 Retningslinjer for Teaterscenen

Teater Neuf har laget utkast til retningslinjer for bruk av Teaterscenen, og ønsker tilbakemeldinger fra styret.

Styret kommer med kommentarer i dokumentet.

Møtet hevet 17:35

Møte 16.06.25

Til stede: Thea Bråten (styreleder), André Titland (daglig leder), Hanne Hugem, Bendik Haave, Thea Sølling Nilsen (direktør), Kaare-Michael Sidselrud.

Dina Sandberg (økonomiansvarlig) deltar digitalt.

Sivert Arntzen kommer under behandling av sak nr. 2. Kaare går under behandling av sak nr. 6. André går under behandling av sak nr. 8.2.

25.89 Valg av ordstyrer og referent

Thea Bråten som ordstyrer. Thea Sølling Nilsen som referent.

25.90 Orienteringer

Bendik: Har begynt arbeid i Velferdstinget, potensielt siste styremøte i DNS i dag.

André: Har vært generalforsamling i CNAS, ny styreleder. I gang med intervjuer for ny driftsjef.

Dina: Har søkt frifond til jazz!klubb.

25.91 Godkjenning av protokoll

Godkjent, med bemerkning om at en sak kunne vært skrevet mer utfyllende om konkrete vedtak.

25.92 Korttilganger for styret

Styret diskuterer hvilke rom styret trenger tilgang til, og hva slags tilgang man skal ha.

Kaare foreslår at styret har tilgang til publikumslokaler hvis man skal avvikle arrangementer.

Styret er enige om at de skal ha tilgang til publikumslokaler (med unntak av Storsalen), + foreningstilganger.

25.93 DNS-rollup

Bendik presenterer forslag til ny rollup utarbeidet av Hanne og han.

Styret kommer med innspill og forslag rundt innhold og design:

  • Bedre bilder
  • Lesbarhet / universell utforming
  • Egen rollup med bare logo + banner med info om hvordan engasjere seg på huset.

Styret diskuterer innfallsvinkel for rekruttering, og fokus på rekruttering til DNS i seg selv og utvalg vs foreninger. Enighet om at det trengs en større diskusjon rundt dette.

25.94 Medlemsordningen

Styreleder orienterer om møtet til medlemsgruppen. Enighet om at endringene fra 2017 ikke har fungert til sin hensikt. Diskuterte hvordan man kan forbedre medlemsordningen.

Styret kommer med følgende forslag som kan potensielt forbedre medlemsordningen:

  • Goodiebags med innmelding - hva skal disse inneholde?
  • Nyhetsbrev til medlemmer
  • Prioritet til lesesal
  • Happy hour / bra priser på drinker (obs på at dette ikke kan reklameres for)
  • Generelt pushe mer på å bli aktiv
25.95 Evaluering av siste halvår i styret

Styret diskuterer i fellesskap hvordan man synes det har vært å jobbe sammen det siste halvåret.

25.96 Eventuelt
25.96.1 Endring av billettleverandør

Styreleder og direktør har hatt møte med billettleverandørene Billetto og Ticketmaster, og fått tilbud fra begge om avtale. Direktør presenterer disse Styret enige om å gå for Billetto.

25.96.2 Budsjett og veien videre økonomisk

Dina oppdaterer styret om økonomisk status, og arbeid med budsjettet for 2026.

Ønsker tilbakemelding på budsjettet for 2025 både fra styret og utvalgene.

Dina lager kopi av budsjettet hvor styret kan legge inn kommentarer og spørsmål direkte der. Frist: en uke før seminaret.

25.96.3 Forespørsel om utdrikningslag i Galleriet

Vi har mottatt en forespørsel om å ha et stopp på utdrikningslag i Galleriet i august. Styret er enige om at det går fint, så lenge lokalet er åpent og andre kan sitte der.

25.96.4 Kink i Betong og Klubb

Styret eller ledelsen må godkjenne arrangementer som bookes mer enn et halvt år fram i tid. Forespørsel fra CNAS om Kink-arrangement i kjelleren lørdag 09.05.26. Enighet i styret om å si ja til dette.

25.96.5 Forespørsel om å bli internforening

Foreningen for alle Konservative Studenter har sendt forespørsel om å bli internforening på huset. Styret er enige om å sende saken videre til etter sommeren.

Møtet hevet 18:54

Møte 04.08.25

Til stede: Thea Bråten (styreleder), André Titland (daglig leder), Thea Sølling Nilsen (direktør), Dina Sandberg (økonomiansvarlig), Sivert Arntzen, Kaare-Michael Sidselrud, Sindre Ihle Clasen, Sander Slettebø Grøsfjell.

25.97 Valg av ordstyrer og referent

Thea Bråten som ordstyrer. Thea Sølling Nilsen som referent.

25.98 Orienteringer

Sander Slettebø Grøsfjell er til stede under møtet. Styret er enige om å gi han talerett.

Styreleder: Forbereder semesterstart. Har laget ny rollup. Jobber med Grisefest.

André: Gitt underskuddsgaranti til KB for studiestartkonsert. Fått ny ansatt i admin.

Sivert: Besøkt vennenasjon i Finland.

Direktør: Forbereder studiestart, STUDiO og foreningsdager.

Dina: Jobber med søknader og skaffer oss penger.

Sindre: Ny i styret!

25.99 Godkjenning av protokoll

Godkjent uten bemerkninger.

25.100 Medlemsmøte

Et styremedlem har trukket seg. Dersom styret ønsker å supplere med et nytt medlem må det gjennomføres et medlemsmøte. Styret må bestemme seg om man skal være én mindre enn vanlig fram til jul, eller kalle inn til møte, da helst så fort som mulig.

Enighet i styret om å sjekke interesse for vervet, og hvis den finnes, kalle inn til medlemsmøte så fort som mulig. Styreleder setter valgkomiteen på saken, med to ukers frist.

25.101 Internforeningssøknad fra FAKS

FAKS får tilbud om å bli internforening med prøveperiode ut året.

25.102 Arrangørkonferanse NKA

Dina forteller om erfaringer fra fjorårets konferanse.

Direktør ønsker å dra, og skal sjekke interessen ellers i DNS.

25.103 Rollefordeling

Styret har kommet fram til følgende rollefordeling:

Politisk ansvarlig: Sivert

Medlemsansvarlig: Kaare

Representant i ledelsen: Kaare

Nestleder: Dina

Medieansvarlig: Sindre

Oppfølging av alumni: Styreleder fikser

Møtet hevet 17:37

Møte 18.08.25

Tilstede: Thea Bråten (styreleder), Thea Sølling Nilsen (direktør), Dina Sandberg (økonomiansvarlig), Sindre Ihle Clasen, Kaare-Michael Sidselrud

Frafall: André Titland (daglig leder), Sivert Arntzen har meldt frafall.

25.104 Valg av ordstyrer og referent

Thea Bråten som ordstyrer. Thea Sølling Nilsen som referent.

25.105 Orienteringer

Direktør: STUDiO gjennomført, fokus på foreningsdager, rekruttering.

Sindre: STUDiO gikk fint!

Kaare: Jobber med vedtekter for Tappetårnet.

Styreleder: Sto på stand på OsloMet forrige uke. Var frivillig på STUDiO. Programblad for Grisefest gjøres ferdig.

Dina: Jobber med regnskap, jakter ned kvitteringer. Jobber med VT-søknad. DNS har på vegne av KB søkt om 12 000 kr i konsertstøtte fra Oslo kommune.

25.106 Godkjenning av protokoll

Godkjent uten bemerkninger.

25.107 Medlemsmøte/innspillsmøte

Mulig kandidat til styret er funnet, det blir medlemsmøte.

Forslag til dato: tirsdag 23. september. (Ordinært medlemsmøte: 10. november.)

Andre aktuelle saker til møtet: Studenthuset Chateau Neuf - få i gang diskusjon blant foreningene, få en felles forståelse av hva man vil få ut av huset, fokus på økt fellesskap.

25.108 Godkjenning av ledelsen

Direktør presenterer forslag til ledelsen. Styret godkjenner forslaget. Ledelsen neste året blir som følgende:

- Kaare-Michael Sidselrud

- Hannah Tollefsen

- Leander Furumo

- Sander Slettebø Grøsfjell

- Henrik Bernhard Stangeland

25.109 Viktige datoer i høst

Styret går gjennom viktige datoer denne høsten:

  • Stands på foreningsdager:
    • Kristiania - 19. august
    • UiO - 21. august
    • Chateau Neuf - 11. september
  • Medlemsmøter
    • 23. september
    • 10. november
  • Grisefest 11. oktober
    • Grisefest-uka: 06.-12. oktober
  • GGG møtes 12. september

Møtet hevet 17:17

Møte 01.09.25

Tilstede: Thea Bråten (styreleder), Thea Sølling Nilsen (direktør), Dina Sandberg (økonomiansvarlig), André Titland (daglig leder), Sivert Arntzen.

Kaare-Michael Sidselrud kommer under sak nr. 2, og forlater møtet under sak nr. 4. Sindre Ihle Clasen kommer under sak nr. 4. André Titland forlater møtet under sak nr. 4.

25.110 Valg av ordstyrer og referent

Thea Bråten som ordstyrer. Thea Sølling Nilsen som referent.

25.111 Orienteringer

Styreleder: Vært innom red.ledermøtet til Nova og snakket om DNS. Foreningsdager på Kristiania og UiO.

Dina: Vært på møte i Velferdstinget. STUDiO-evalueringsmøte.

André: Dirty Dancing selger bra. Studentrabatt på plass. Blir studentrabatt og -forsalg på Stig Brenner.

Sivert: Studentparlamentet blir ordstyrere på medlemsmøtet 23.09.

Kaare: Tappetårnet starter opp for semesteret denne uka, med generalforsamling nå på torsdag.

Direktør: Første ledelsesmøte forrige uke, god motivasjon for tiden framover. Planlegging av Studentslippet som skjer denne uka.

25.112 Godkjenning av protokoll

Godkjent uten bemerkninger.

25.113 Evaluering av STUDiO

Styret diskuterer årets STUDiO fra et DNS-perspektiv.

  • Få neste STUDiO-styre inn i et DNS-styremøte / få DNS-styret inn i et STUDiO-møte tidlig i prosessen.
  • Få STUDiO-styret på plass tidligere.
  • Burde man ha et større/utvidet festivalstyre?
  • Hva skal være hovedmålet/fokuset for festivalen?
  • Skal frivillige gjøre ting i løpet av året under forberedelser, og ikke bare under avvikling?
  • Få til et eget evalueringsmøte for studiestartkonserten i regi av KB. Direktør finner dato og kaller inn relevante parter.
  • Revidere retningslinjer for festivalsjef.
25.114 Godkjenning av retningslinjer for bruk av Teaterscenen

Teater Neuf har sendt inn retningslinjer for godkjenning/vedtak av styret (se vedlegg 1).

Styret godkjenner retningslinjene.

Direktør sender dokumentet ut til administrasjonen og foreninger.

25.115 Intern Instagram

Styreleder ønsker innspill fra resten av styret om det er ønskelig med en mer uformell, intern Instagram-profil.

Forslag om å også inkludere utvalgene i brukeren.

Enighet i styret om å prøve, og la den utvikle seg organisk.

25.116 Søknad til VT

Utgår, sendes videre til neste styremøte.

25.117 Eventuelt

Intet å melde.

Møtet hevet 18:02