Styremøter 2023

Fra Viteboka
Protokoller
Protokoller
2016Lovtolkninger
2017Styret - Desisjonen - Lovtolkninger
2018Styret - Medlemsmøtet - Desisjonen - Lovtolkninger
2019Styret - Medlemsmøtet - Lovtolkninger
2020Styret - Medlemsmøtet - Lovtolkninger
2021Styret - Medlemsmøtet - Lovtolkninger
2022Styret - Medlemsmøtet - Lovtolkninger

På denne siden er referater/protokoller fra møtene i styret i Det Norske Studentersamfund i 2023.

Møte 19.01.23

Til stede:

Fra styret: Olav Rørstad (styreleder), Petter Sæterøy, Mikkel Sibe, Are Aleksandersen.

Øvrige: André Titland (daglig leder), Benjamin Ødegaard (direktør), Jessica Ernes (avtroppende direktør).

Sak 23-01 Godkjenning av innkalling. (V)

Innkalling er godkjent.

Sak 23-02 Oriorenteringer. (O)

Daglig leder:

Administrasjonen har vært på seminar. Vi begynner å få oversikt over økonomitallene fra 2022. Show-sesongen har gått fint. Vi er i prosessen med å ansette ny kommunikasjonsansvarlig. Sister Act fortsetter til mars, ellers skal vi ha en del foredrag, boksing, prisutdelinger og skoleavslutninger i Storsalen, og Trancenight og Regnbuegalla i kjelleren.

Direktør:

Én måneds overlapp oppleves som et godt tiltak. Første uke med drift har gått fint. BokCafeen holder åpent tre dager i uka, når de kan, men det er mangel på barfunksjonærer i Tappetårnet. Regimet har hatt en sosial og faglig aften, og ser fram til å sette ned et nytt styret snart. Dungeons & Dragons Studenter Oslo har signert foreningskontrakt med Studentersamfundet og har fått et kontor i tredje etasje. Stiftelsessøknaden vår ble godkjent. OK Kontor la i dag fram sine tanker om ny grafisk profil for Samfundet og Chateau Neuf AS. Infodag 30. januar for å vise fram hva Det Norske Studentersamfund er og kan tilby. Administrasjonen og Konsertforeningen Betong møttes for å avklare behov og redegjøre for hva CNAS kan tilby foreninga.

Styrelder:

Styret møttes for et par dager siden for å diskutere veien framover. Styret er innstilt på å ta et skritt tilbake på det driftsmessige. De skal møtes månedlig og holde styremøter, men delegerer driftsoppgaver til Direktøren og ledergruppa. Om organisasjonskomiteen foreslår styreleder at én representant fra styret, én representant fra ledergruppa (eller direktøren) og én representant fra desisjonen kan bestemme komiteen.

Sak 23-03 Innstilling av ledergruppa i Det Norske Studentersamfund v/ Benjamin Ødegaard. (V)

Direktøren legger fram innstillingen. Det blir tatt opp som forslag å lyse posisjonene i ledelsen i framtiden. Styret ønsker en representant gruppa. Styret uttrykker bekymring over at gruppa er for liten til å "lede DNS." Antall folk i ledelsen skal evalueres på et senere tidspunkt. Styret utnevner Petter Sæterøy som styrets representant. Innstillingen er vedtatt, med Sæterøy som tillegg.

Innstilt var: Patricija Mickeviciute, Jade Stubban, Sam Søhol og Tiril Velle.

Sak 23-04 Innstilling av festivalsjef for Studentfestival i Oslo 2023 v/ Benjamin Ødegaard. (V)

Direktøren legger fram innstillingen. Styret og direktør anerkjenner at stillingen kunne blitt lyst ut bedre. Det legges fram forslag om å avslå innstillingen og å lyse ut på nytt. Det har vært få søkere til denne stillingen de siste årene. Utlysningen kom 14. november, to måneder før innstillingen var klar. Styret tar ansvar for å følge opp problemstillingen framover. Innstillingen er vedtatt.

Innstilt var: Patricija Mickeviciute og Jade Stubban.

Sak 23-05 Driftsplan for CNAS v/ André Titland. (D/V)

En gang under pandemitiden bestemte styret i CNAS at det burde være en driftsplan CNAS kan forholde seg til. Nå som selskapet har organisatorisk overskudd, noe de ikke har hatt tidligere i vesentlig grad, virker det hensiktsmessig for CNAS å forholde seg til et rammeverk som dette. Det har vært en lang prosess, og den ble vedtatt av styret i CNAS 8.12.2022. Det oppleves at CNAS har tatt mye hensyn til DNS i driftsplanen. Driftsplanen, utarbeider av CNAS i samarbeid med DNS, gir tydelige føringer på hvordan selskapet skal operere. Den anses som gjeldende når den vedtas av styret i CNAS og av styret i DNS. Driftsplanen er vedtatt.

Sak 23-06 Prosjekt: Samarbeid med ekstern aktør v/ Olav Rørstad. (D)

Sak 23-07.1 Eventuelt, Agenda-samarbeid v/ Benjamin Ødegaard.

CNAS har, med hjemmel i DNS' handlingsplan for 2023, kommet fram til et samarbeid med tankesmien Agenda, som er en stor aktør innenfor debatt-arrangering. Det er ønskelig å ha dette prosjektet som en del av Studentfestivalen i år. Styret gir grønt lys til Agenda-prosjektet.

Møte hevet.

Møte 30.01.23

Til stede:

Fra styret: Olav Rørstad (styreleder), Petter Sæterøy, Mikkel Sibe, Are Aleksandersen.

Øvrige: André Titland (daglig leder), Benjamin Ødegaard (direktør).

Sak 23-08 Godkjenning av innkalling v/ Olav Rørstad. (V)

Innkallingen er godkjent.

Sak 23-09 Orienteringer. (O)

Daglig leder:

CNAS er i andregangsintervjuprosessen om ny kommunikasjonssjef, og har muligens en ansettelse i løpet av uken.

Direktør:

Forrige ukes rekruttering har gått bra. Til sammen har 31 skrevet seg opp på Studentersamfundet generelt, hvorav 25 til arrangementsutvalget, fire til medieavdelingen og tre som ønsker mer informasjon. Tappetårnet hadde egen bod på foreningsdagene og hadde omtrent 30 interesserte. Regimet har meldt at de ikke ønsker opptak dette semesteret, da det er for få arrangementer framover til å ha arbeid for dem. I tillegg til dette, har til sammen 20 personer skrevet seg opp på skjemaet vi har på nettsiden, hvorav tolv til arrangementsutvalget og åtte til medieavdelingen.

Det oppfattes at veldig mange vil arrangere debatter og foredrag, og i praksis vil de nye i arrangementsutvalget muligens fylle tomrommet etterlatt av foreningen Kulturutvalgets bortgang.

Til spørsmål om strategi for arrangementsutvalget blir det lagt frem en plan som til slutt resulterer i et frittstående og egenrådende utvalg. Det er ingen strategi enn nå for de interesserte i medieavdelingen utover de som har meldt interesse for EDB.

Siden forrige møte har direktøren omsider funnet medlemmene av det noe obskure Historisk utvalg, opprettet av styret i 2019, som kan melde om at utvalget er på vei til å bli aktivt igjen. Det er per dags dato to medlemmer av utvalget.

Regimet og Tappetårnet ser ut til å klare seg fint selv.

Andre orienteringer:

Aleksandersen meddeler styremøtet en oppfattelse av at Gallakomiteen har vært veldig aktive, da styret møtte Gallakomiteen uken før. Styret og komiteen ble enige i at styret skal ha en representant i komiteen. Styret beslutter hvem som skal stille på dets vegne ved en senere anledning.

Sak 23-10 Organisasjonsstruktur-komiteen v/ Olav Rørstad. (D/V)

Styret må enten organisere et medlemsmøte i nær framtid, eller utsette. Det diskuteres om saken bør utsettes. Det diskuteres om saken kan gå uten medlemsmøte. Det foreslås å sette et medlemsmøte sent i februar eller i mars. Det er enighet om dette. Styret ser på dette i løpet av neste uke.

Sak 23-11 Prosjekt: Samarbeid med ekstern aktør v/ Olav Rørstad. (D)

Av hensyn til ønske om å begrense informasjon om arrangement før planlagt publiseringsdato holdes saken lukket fra offentlig innkalling.

Sak 23-12.1 Eventuelt 1.

Styret tar opp om det er hensiktmessig å forsøke å spørre Universitetet om vi kan bemanne med vaktmester på huset selv.

Sak 23-12.2 Eventuelt 2.

Styret tar opp at det er flere varer i Glassbaren som ikke har studentpris, og ytrer ønske om utbedring.

Sak 23-12.3 Eventuelt 3.

Tullin.no og Vårt Oslo har skrevet artikler om SiOs hus på St. Olavsgate og omtalt det som "Oslos første og skikkelige studenthus." Styreleder kan melde om at Velferdstinget i etterkant har beklaget for uttalelsen, og omtalen slik det stod er nå slettet.

Sak 23-12.4 Eventuelt 4.

4.-5. februar skal Velferdstinget beslutte om de skal heve semesteravgiften til SiO, dels for å betale rentene for kjøpet av huset på St. Olavsgate. Styret diskuterer hvordan de skal stille seg til saken.

Sak 23-12.5 Eventuelt 5.

Styret diskuterer om det er hensiktsmessig å fortsette å være med i styringsgruppa for St. Olavsgate 23.

Møte hevet.


Møte 27.02.23

Til stede:

Fra Styret: Olav Rørstad (styreleder), Petter Sæterøy, Felix Volpe.

Øvrige: Bjørn Ola Opsahl (teknisk sjef), André Titland (daglig leder), Benjamin S. Ødegaard (direktør).

Sak 23-13 Godkjenning av innkalling v/ Olav Rørstad. (V)

Innkalling er godkjent.

Sak 23-14 Orienteringer. (O)

Daglig leder:

Det er ansatt ny kommunikasjonssjef. Arbeid med Grafisk profil går fint.

Direktør:

I media: Så langt i år er Studentersamfundet nevnt to ganger i offentlige medier. "På Høyden" skrev en fin sak av Arne Helis 20. januar, og Universitas skrev en sak om økt semesteravgift.

Chateau Neuf er nevnt 39 ganger så langt i år. Sist i forbindelse med Spellemannsprisens 50 årsjubileum, Regnbuegalla, Jenter og teknologi-konferansen, og Molan Rougue. Mange av de 39 handlet om boksinga.

Gallakomiteens arbeid fungerer godt. Sangboka er også langt på vei. Festivalstyret blir tett oppfulgt av både Direktør og Daglig Leder for å påse at alt blir gjort i god tid.

11. april åpner uteserveringa.

Andre orienteringer:

Olav: Viserektor ved UiO har reflektert noe om det med Oslo som studentby. Felles møte med de fire største universitetene/høgskolene i Oslo. Virker positivt og relevant for DNS. Velferdstinget skal ha møte 6. mars og ta opp semesteravgiftssaken.

Felix: Silent Disko har gått fint. Tilgang til YesPlan. 350 gjester cirka. 450 inn. Gallakomitemøtet. Arbeidet er bra. Styret skal holde i stipendiatsfestivitet før gallamiddagen, og husing av stipendiatene. Felix utarbeider et skriv om hva styret skal gjøre, og sender det til styret.

Sak 23-15 Medlemsmøter våren 2023 v/ Olav Rørstad. (D/V)

Vi setter dato(er) for medlemsmøte(r) våren 2023, samt diskuterer mål for møte(ne). I løpet av våren må følgende saker behandles på medlemsmøtet:

  • Valg av styreleder,
  • Valg av to styremedlemmer,
  • Valg av valgkomité,
  • Valg til desisjonen,
  • Valg til organisasjonsutvalg,
  • Behandling av årsregnskap for 2022,
  • Valg av styremedlemmer til CNAS,
  • Behandle lovendringsforslag.

Det diskuteres om det skal være medlemsmøte i mars. Olav har kontakta de som vil sitte i organisasjonskomiteen. Det snakkes om tidsfristen i vedtaket fra medlemsmøtet i november. Det snakkes om å gi konkrete frister til valgkomiteen etter dato for medlemsmøtet er satt. Styret er enige om at det ikke blir medlemsmøte i mars. Det legges fram forslag til medlemsmøte 26. mai, med noe sosialt i tillegg til møtet.

Sak 23-16 Oppussingsplaner for Chateau Neuf v/ Olav Rørstad. (D)

På vårseminaret til administrasjonen ble det fremmet ønske om at DNS gjør en utredning for hvordan oppussing og romutvikling skal gjøres i tiden fremover. Noe arbeid i mindre skala, som skilting, maling og lignende, har allerede blitt gjort og fortsettes med, men det er ønskelig at DNS gjør en mer helhetlig vurdering på hvilket mål vi har for Chateau Neufs lokaler fremover og hvem/hvordan det skal jobbes med.

I hvilken rekkefølge skal publikumsområdene prioriteres i oppussing? Når det først kommer penger, hva skal prioriteres? Slik at administrasjonen vet hva det skal gjøre når pengene kommer. Styret lager en prosjektbeskrivelse, og sender mandatet til Ledelsen.

Det kommer frem ønske om å prioritere Garderoben. Det legges frem problemer vedrørende dette. Fredningen er ett problem, men selv om vi kan argumentere for at dette kan gå rundt fredningsvedtaket, er kostnaden betraktelig.

Sak 23-17 Bookingreglement og aktiviteter i regi av DNS v/ Olav Rørstad. (D)

Per i dag er Chateau Neuf mye brukt av studentforeninger som avholder både åpne og lukkede arrangementer. Selv om vi skal være stolte over vårt tilbud til studentforeningene, kan utleien føre til et lite konsekvent tilbud for studenter som oppsøker studentersamfundet som gjester. Det har blitt foreslått å utarbeide et nytt bookingreglement for å garantere at Chateau Neuf alltid har attraktive tilbud til sine gjester.

Bookingreglementet slik det er i dag legger fokus på hva vi skal unngå, men styreleder ser at det mangler en veileder på hva vi ønsker at skal bookes inn. Dette gjelder DNS internt, samfundsforeninger og eksterne forventinger. De større områdene bør ha klare veiledere på hva de skal brukes til. Det forelegges forslag om at hvertfall helgene i visse rom er forbeholdt visse typer arrangementer. Det er veldig varierende om hvor vidt det er et tilbud til studentergjestene vi har som kommer innom.

Ledelsen kan utarbeide et forslag til visjon til styret om forbedringer i bookingreglementet. Denne skal være klar til neste styremøte.

Det blitt foreslått å ha inngangspris på de større arrangementene som Silent Disko.

Sak 23-18 Prosjekt: samarbeid med ekstern aktør v/ Olav Rørstad (O/D)

Av hensyn til ønske om å begrense informasjon om arrangementet før planlagt publiseringsdato holdes saken lukket fra offentlig innkalling.

Sak 23-19 Eventuelt

Ingenting på evnetuelt.

Møte heves.

Møte 27.03.23

Til stede:

Fra styret: Olav Rørstad (styreleder), Petter Sæterøy, Felix Volpe. Frafall: Are Aleksandersen.

Øvrige: André Titland (daglig leder), Benjamin S. Ødegaard (direktør).

Sak 23-20 Godkjenning av innkalling. (V)

Innkalling er godkjent.

Sak 23-21 Orienteringer. (O)

Daglig leder:

Ønsket oppstart for ny driftssjef er 1. mai. Ferdig med Tarans show i Storsalen for semesteret. 30. august er første show for Mourlin Rouge, en onsdag. Etter dette skjer det torsdag, fredag og lørdag. Kl. 19 i hverdager, muligens 16 og 20 på lørdager. Studentbesøkende har muligens økt.

Direktør:

Åpningsfesten: Nyhet på hjemmesiden og facebook-event.

Booking. Litt seint, men det kommer.

Andre orienteringer:

Felix: Har avholdt stilledisko. 400-450 besøkende. Stilledisko 15. mai med internasjonale stipendieter istedetfor fredagen før.

Styreleder: Klimakrise-opplegg på lørdag. Dårlig oppmøte. Petter og Olav i København.

Sak 23-22 Galla og representasjonsbudsjett v/ Olav Rørstad. (D)

Vi diskuterer internasjonal aften for 16. mai, samt forespørsel om hjelp til nedrigg etter gallaen. Vi ser også på bruk av representasjonsbudsjett.

Hvordan skal vi bruke pengene på denne kontoen? Det foreslås å legge halvparten til dette semesteret og halvparten til neste. Det har vært to reiser, og er to reiser igjen dette semesteret.

Gallakomiteen ønsker at styret er med på å rigge ned 18. mai. Styret blir med på dette.

Internasjonal aften: Hus-omvisning, med noe godt i glasset fra KSHB. Noe mat. Stilledisko på kvelden. Peter har muligens lyst til å være med på dette på dette prosjektet. Invitér foreningene til å by på noe for dem. Starta med lukka arrangement, og så muligens åpen disko. Felix ønsker at folk som har gode ideer, kommer med dem til ham.

Sak 23-24 Kontorlokaler på Chateau Neuf v/ Olav Rørstad. (D)

Saksansvarlig: Olav

Dette er en sak som er tatt opp i flere forum tidligere, men det er ønskelig å ta det opp igjen nå da det oppleves at bruk av og interesse for kontorer har økt den siste tiden. Vi tar en diskusjon om hvordan styret stiller seg til saken og om vi skal be Ledelsen utarbeide forslag til en intern veileder for hvordan DNS fordeler kontorer.

Styreleder ser at bruken av kontorlokaler har gått opp. Og har fått to foreninger som er interesserte i ha kontor. Det er ikke tydelig hva kontorene skal brukes til. Lokaler bør være et rom for aktivitet, ikke for lager. Vi har andre rom som egner seg til lager. UiO Gaming er et eksempel på hva slags potensiale rommene kan ha. Hva skal være kravene til foreningene som blir gitt rom. Bør det også være en instruks for bruk av kontorlokaler.

Det er delvis knytta til det store booking-dokumentet, og kommer nok sammen med dette.

Sak 23-25 Eventuelt.

25.1. Organisasjonskomiteen.

Hvordan går det med organisasjonskomitearbeidet? Det er ikke påbegynt.

25.2. Medlemsmøte.

Dato for medlemsmøtet er satt. 26. mai.

25.3. Mikromandag.

Mikromandag må endre navn.

25.4. Statsbygg

Statsbygg på befaring. Ønsker DNS informasjon om dette? Styret blir tilsendt orienteringa fra EA, og tar det videre derfra.

25.5. Tappetaarnet.

TT. Det var et stort fokusområdet forrige høst. Ledelsen bør holde et øye med Tappetårnet og sørge for god utvikling. De har gode midler i budsjettet til drift.

Møtet heves.

Møte 24.04.23

Til stede:

Fra styret: Olav Rørstad (styreleder), Mikkel Sibe, Felix Volpe, Petter Sæterøy. Med Are Aleksandersen på link fra Irland.

Øvrige: André Titland (daglig leder), Benjamin S. Ødegaard (direktør).

Sak 23-26 Godkjenning av innkalling. (V)

Innkallingen er godkjent.

Sak 23-27 Orienteringer. (O)

Daglig leder

Ny driftssjef starter på tirsdag. Forslag til ny grafisk profil denne uka. Helhetlig for hele Chateau Neuf. Det er foreslått å rive veggen mellom toalettene i første etasje, og gjøre om det til et stort unisex-toalett.

Direktør

Trappekonsert til innsamling for RØde Kors gikk veldig bra. Godt besøkt, og mange som gav penger underveis. RF-Trappa var stappa. CNAS gav kr. 44.243,- til Røde Kors i mars måned i anledning dems arbeid med jordskjelvsituasjonen i Tyrkia og Syria. Det har blitt foreslått å avholde flere trappekonserter med forskjellige veldedighetsorganisasjonen i fokus hver gang, en konsertserie for veldedighet i regi av Arrangementsutvalget.

Den nye konsertserien Jazzklubb, i regi av Arrangementsutvalget, skal ha sin første konsert 26. mai etter medlemsmøtet i Studentersamfundet. Vi ønsker at stemmeskiltene fra medlemsmøtet skal være god for én enhet i baren og som inngangsbillett til konserten i kjelleren. Konsertserien fortsetter månedlig neste semester, hvis 26. mai-konserten går bra.

ManicMonday, i regi av Arrangementsutvalget, skal bli forsøkt gjenstartet igjen neste semester.

Interngruppa holder sin første internfest siden gangfest, 30. april.

Studentfestivalen er lansert på internett.

Gallaen er nesten utsolgt.

Det blir et åpent pitchemøte for ønsker til arrangementer neste semester 10. mai kl. 19 i Galleriet. Hvem som helst kan foreslå nye arrangementskonsepter, og arrangementsutvalget og direktør tar ansvar for å vurdere konseptene og videreutvikle dem.

For å nå opp til et punkt på strategien, skal vi produsere et programblad tilsvarende det Cinema Neuf og NMH har. Både fysisk og digitalt. Arbeidet med dette starter etter storproduksjonsmøtet 11. mai. Hvem redaksjonen skal bestå av, er ikke ennå bestemt.

Planleggingen til opplegget i anledning årets lokalvalg er godt igang. I uka før valget 11. september, skal vi ha et valgrelatert tilbud hver kveld i Galleriet. Alle samfundsforeninger, og eksterne, politiske studentforeninger er invitert til å bidra med det de vil. Velferdstinget og DKSF vil hver for seg arrangere debatter uka før dette igjen.

Glassbaren skal ha sommeråpent i år. Torsdager og fredager fra kl. 18 til midnatt. Tanken er at Interngruppa og Tappetaarnet skal bistå med baransvarlige, og at nye interesserte kan prøve seg som barfunksjonær.

Andre orienteringer

Felix: Silent Disko er gjennomført. Lavt besøkstall på forrige disko. Håper på at dette var et éngangstilfelle. Neste Silent Disko blir forhåpentligvis 15. mai, hvor stipendiatene til Gallaen blir invitert i Galleriet. Et mindre internt arrangement for internasjonal aften. Det arbeides med å finne sengeplasser til våre utenlandske venner som kommer til Gallaen. Kan vi ordne en avtale med Anker hostel? Ting til styret: Krans til Wergeland, Griseordenen var ikke på invitasjonslista. Direktøren følger opp med Kaare angående avdødd alumni. Forespørsel om at DNS kjøper opp 50 bøker fra sangbokkomiteen, for å blant annet gi som gave til stipendiater. Styret er positive til å kjøpe 50 bøker fra sangbokkomiteen.

Olav: Litt om VT-debatten hos oss.

Sak 23-28 Medlemsmøte mai 2023 v/ Olav Rørstad. (D)

Styret ser på saksliste for møtet og diskuterer styrets behandling av sakene. Se vedlegg for forslag til saksliste.

Styret må finne ny valgkomité. Foreslår å lyse ut stillinga. Organisasjonskomité skal velges. Styret må finne ordstyrer og referent. Styret må høre med Regimet om teknikk. Daglig leder oppfordrer administrasjonen til å delta på medlemsmøtet. Mat til møtet. Stemmeskiltpils. Det skal ses på.

Sak 23-29 Eventuelt

29.1.1. Generalforsamling i CNAS.

22. eller 23. mai er foreslått.

29.2. Valgkomité

Direktør spør valgkomiteen om status.

Møtet heves

Møte 07.06.23

Til stede fra styret: Petter Sæterøy (styreleder), Sam Søhol, Jessica Österberg, David Pettersen. Frafall: Are Aleksandersen

Øvrige: Benjamin S. Ødegaard (direktør), André Titland (daglig leder).

Sak 23-30 Godkjenning av innkalling, valg av ordstyrer og referent

Godkjent uten merknader. Petter ordstyrer og Benjamin som referent.

Sak 23-31 Forventinger og ønsker / introduksjon

Styremøtets deltakere introduseres for forsamlingen, og snakker løst og åpent om hva de ønsker styret skal jobbe med det kommende semester.

Sak 23-32 Møtetider for høsten

Styret planlegger sin møtevirksomhet det kommende semester. Det blir foreslått mandager i oddetallsuker 16:30. Det bankes gjennom.

Sak 23-33 Roller innad i styret

Roller innad i styret. David nominerer seg selv til politisk general, med fokus på lobbyvirksomhet og kommunikasjonsforbindelse med spesielt Studentparlamentet på Universitetet i Oslo, men også med andre aktører som Velferdstinget i Oslo og Akershus og øvrige institusjoner.

Organisasjonskomiteen skal suppleres med ett styremedlem. Komiteen ledes av Rune Keisuke Kosaka, og øvrige medlemmer er Bjørn Ola Opsahl, William Sæbø og Emilie Egebjerg.

Jessica melder seg til galla-representant.

Sam melder seg til ledelse-representant.

Petter melder seg til organisasjonskomité-delegat.

Sam melder seg til festival-delegat.

Ledelsen beholder rollen som rekrutteringskoordinator, men styreleder ønsker å medvirke i større grad enn tidligere.

Petter melder seg til CNAS-styret.

Sak 23-34 Bardrift

Sharon ønsker å hjelpe til med frivillig bardrift. Drinkmenyen er noe som skal fortsette, og utvide den til BokCafeen. Sharon melder om at hun kan lære opp Tappetårnets bartendere i hvordan man lager diverse drinker

Sak 23-35 Møte med velferdstinget

Styreleder og direktør har vært på møte med Velferdstinget. Et overlappsmøte. Nestleder i VT Hanne melder at SO32/SO23(??) ikke skal være konkurrerende for Chateau Neuf, prinsippielt.

Sak 23-36 Bilde av det nye styret

Det tages bilde

Møtet heves

Møte 07.08.23

Tilstede: Petter Sæterøy, Sam Søhol, Jessica Österberg, Benjamin S. Ødegaard, Veslemøy Fossdal.

Frafall: David Pettersen, Are Aleksandersen.

Sak 23-30 Godkjenning av innkalling, valg av ordstyrer og referent

Godkjent uten merknader. Petter ordstyrer og Benjamin som referent.

Sak 23-31 Orienteringer

CNAS: Prøver på huset. Gjør klart huset til festivalen. Nye skilter kommer denne uka. Veslemøy er de facto fungerende daglig leder mens André Titland er på ferie. Denne uka er det kun klargjøring til festivalen, og forberedelser til åpning av husets drift og den nye showsesongen.

   Direktør har ikke forberedt orientering til møtet.

   Styreleder har flytta inn til kontoret. Sryreleder skal møte IG om utvalgets virksomhet. Styreleder og direktør har møtt Velferdstinget i dag og snakket om pengesøknaden.

Sak 23-32 Foretningsorden

Hvem som har tale- og møterett, hvordan voteringer fungerer, frist for innkalling, vedtaksdyktighet, plikt til oppmøte. Vararepresentanter ved frafall? Mal for saksorden? Styremøtet ser ut til å like innkallingsfrist på én uke. "Avstraffelse" for forsentkomne styremedlemmer. At referatet godkjennes på neste styremøte og at det formuleres når og hvor det skal lastes opp. Møtelengde bør også stå her.

Sak 23-33 Galla ved Jessica Österberg

Det går bra med gallaplanleggingen. Vi har søkt sponsorer, og det finnes interesse for dette. Flere har meldt interesse om sponsoravtaler. Gallakomiteen har møte i morgen. Har de nok folk til opprigg og nedrigg? Virker som billettsalget går bra.

   Det er ønsket at styret selger sangbøker og annet. Hvordan skal vi gjøre det rent praktisk? Skal vi selge røde bånd som alle våre medlemmer kan kjøpe? I så fall må vi se på i hvilken grad vi skal selge bånd, lengde og bredde på slikt. Styret virker samlet sett positive til salg av bånd, og at "hele bånd" kun er for styret og medlemmer av Ordenen, mens andre kan kjøpe de korte båndene og rosetter. Men har vi lov til å selge direkkebonger? Jessica skal høre med Kaare Sidselrud om hvilke fallgruver vi bør unngå angående båndet. Vi kan også lage sløyfer som vi selger ferdiglaga.

   Det blir nevnt at det ikke bør være salgsbod i lag med registering, av erfaring.

   Galleriet er reservert for internasjonal aften. Har komiteen noen planer om dette ennå? Nei, men de kan ta det opp på møtet i morgen. Det slo veldig godt an med matserveringen på vårens internasjonal aften. Det er satt av kr. 1.000,- til bruk til internasjonal aften. Det holder ikke til noe mer enn mat. Hva skal opplegget være for denne aftenen. Skulle vi lagt opp til karaoke denne kvelden? Karaoke på stry? Stipendiatene kommer trolig tidlig ettermiddag denne fredagen. De er trolig ikke interessert i noe stort opplegg. Skal stipendiatene få gratis inngang til JazzKlubb? Dette tas opp på komitemøtet i morgen, og vil bli tatt opp på neste styremøte.

   Skal styret invitere til egen skål på lørdag før gallaen? Og inkludere vertskapet (de som har stipendiater boende) som en takk. Men hvor? Hos KSHB kanskje?

Sak 23-34 Søknad til Velferdstinget

Ønsker styret noe spesifikt å søke til?

Så synes ikke.

Sak 23-35 Teltet på Frederikkeplassen

SiO/UiO skal sette opp telt på Fredrikkeplassen som fort kan være i direkte konkurranse med alle kjellerpubbene under fadderuken. Hvordan skal Studentersamfundet reagere på dette?

Det virker som flere har reagert på at SiO konkurrerer med studentforeninger, samtidig som de "tar penger fra foreningene" for å finansiere det.

Sak 23-36 Helhusfest

Utsettes

Sak 23-37 Eventuelt

37.1 Hvordan kan vi tilrettelegge for at studenter og, ikke minst, våre interne medlemmer bruker mer tid på Chateau Neuf? Jessica Österberg

Styreleder, direktør og teknsisk sjef har snakket om rekruttering og hvordan vi skal bruke Facebook som verktøy til våre aktive medlemmer. Gruppen "Aktive på Chateau Neuf" er en veldig stor gruppe, men det er opprettet en gruppe for frivillige for dette semesteret. Vi bør også ha flere frivilligfester. Styret virker enige i at det må være tilbud på Chateau Neuf som gir et godt insentiv til å bli medlem.

  Hvordan kan vi bedre kommunisere at foreninger er her på huset? Huset bør muligens være mer åpent for å vise fram.

  Neste semester bør vi kreve fra hver forening å ha minst ett åpent møte/arrangement.

  Eksamenspils? Enten én gratis pils ved framvisning av bevis på levert eksamen samme dag, eller gi dem internpris på første pils. Legge dette kun til å gjelde BokCafeen, og etablere BokCafeen som stedet hvor de frivillige pilser. To eller tre ganger burde dette skje per eksamensperiode. Folk har eksamner på veldig forskjellige tider.

37.2 Forutsigbarhet om åpningstider

Forutsigbare åpningstider på huset og faste arrangementer må være tilgjengelig.

  Nettsiden vår bør ha mer informasjon før arrangementene dukker opp. Kan det være mulig å dele opp i at den viser student-arrangementer delt fra kommersiell virksomhet?

37.3 Lukket sak

Lukket fra offentlig referat etter enstemming vedtak.

Møtet heves

Møte 28.08.23

Til stede: Petter Sæterøy (styreleder), David Pettersen, Jessica Österberg, Benjamin Ødegaard (direktør), André Titland (daglig leder).

Frafall: Sam Søhol, Are Aleksandersen.

Sak 23.38 Godkjenning av innkalling, valg av ordstyrer og referent

Godkjent uten merknader. Petter ordstyrer og Benjamin som referent.

Sak 23.39 Orienteringer

CNAS. Premiere på ML neste uke. Huset er åpent for ordinær drift. Billettsalg er bra. Mange nye ansatt i alle staber. Vi har ikke lenger en barkoordinator, men en "Glassbaren-sjef," med fokus på Glassbaren heller enn assistent for driftsjef. Glassbaren er åpent på lørdager fra kl. 15 til kl. 1 på alle lørdager dette semesteret.

Bylarm-fest 14. september. Invitasjon kommer.

Direktør: STUDiO. Direktekontakt med relevante institutter for de debattene vi arrangerer. Ny ledelse til neste styremøte.

Galla. Galla går. Møter på torsdag, da forrige møte utgikk. Få billetter solgt. Aftenposten og Morgenbladet vil kjøpe annonseplass i programheftet. Noe å ha i tankene framover.

Stipendiatene er meldt på.

Organisasjonskomiteen er i gang. Det finnes et referat.

Valgkomiteen har valgt leder.

Petter har møtt Studentrum (SO23).

Petter skal møte i styringsgruppa snart.

Sak 23.40 Forretningsorden

Det ble diskutert litt forrige møte. Litt usikkert på hvor lange disse møtene skal være, blant annet.

Det høres ut som styret ønsker å sikte på én time, og at det heller unntaksvis blir lengre møter når det trengs.

[Ref. forrige møte]

Referat lastes opp i løpet av én uke etter godkjenning. *vedtatt*

Muntlig vedtak er greit. *vedtatt*

Hvis noen krever mer formell votering, skjer det. *vedtatt*

Direktøren teller stemmer. *vedtatt*

3/5 av styre må være tilstede for at styremøtet er vedtaksdyktig. *vedtatt*  

Sak 23.41 Moulin Rouge

Styret og ledelsen pleier å dra og se på Taran sin forestilling en gang i løpet av showsessongen. Burde finne dato greit fort ettersom det er populært og fort kan bli utsolgt på en del datoer.

Lørdag 14. oktober kl. 20:00. Cirka 8 billetter. Direktøren bestiller billetter med en gang via Maiken.

Sak 23.41 Valg og debatter

Det er snart valg og det kommer til å være politiske arrangementer på huset i forbindelse med dette. Ønskes at styret kan være med på disse om mulig. Skal vi også begynne å arrangere mer faste debatter her på huset?

4.-11.

Offisiell invitasjon til alle relevante aktører om 6. september og 11. september.

Kulturaften, Betong 10. november.

Tenk på forslag til temaer til neste styremøte.

Langtidsstrategi for gjenoppstarting av Kulturutvalget eller noe lignende.

Sak 23.42

I dag er det nesten ingen formelle krav til foreninger på huset. Tidligere har det vært, i noen foreninger, et krav om å være medlem i DNS. Det virker som styret er enig dette. Medlemstallene for DNS påvirker søknader og data for organisasjonen.

Et annet forslag er å kreve at alle foreninger arrangerer noe publikumsrettet på Chateau Neuf.

Et annet er at all arrangement skjer her. Dette er skrevet inn i den nye foreningskontrakten.

Alle foreninger som har medlemmer som trenger spesiell korttilgang, må være betalende medlemmer av DNS.

Sak 23.43

Kommer til å være et evalueringsmøte senere så kommer mer informasjon om det senere. Samtidig bør prosessen med å finne ny festivalsjef allerede begynne nå. Hvordan går vi best frem. André vil også gjerne at en produsent fra CNAS skal være med i en sekretærrolle som skal sørge for at ting skjer i god tid og gjøres ryddig. Kommer sannsynligvis en mail med mer info fra hans side.


Bedre samarbeid med kjellerpubene til neste år.

Stor frivilligfest med kjellerpubbene (og fler) neste år. På lørdag?

Felles program?

   Skal vi doppe lørdagen som festivaldag? Historisk er det ikke en dårlig dag, men den døde som god dag i 2019.

   Vi må også være tidligere ute i planleggingen og samarbeid med andre.

Mange av oppgavene som må løses, løses av administrasjonen, men ikke i mai når administrasjonen spør om festivalstyret trenger bistand, men fordi man i august finner ut at de ting som ble spurt om i mai, allikevel ikke har blitt gjort.

Administrasjonen er var for å ta over arbeidsoppgaver fra DNS-ting uoppfordret, men det er ikke lenger det faktum at studentfestivalen gjennomføres av 150 frivillige.

Adnré Titland foreslår å anrette en administrativt ansatt til å holde i studentfestivalen på lang sikt, noe som kan hjelpe med kontinuiteten i festivalstyrearbeidet. STUDiO er det viktige DNS gjør i løpet av et år.

Den ansatte, ilag med direktøren, vil ha langtidsansvaret for festivalen og gjør ansettelsen og den begynnende planleggingen, med et rammeverk for tidsfrister og hva som skjer dersom fristene ikke overholdes. Administrasjonen kan fungere som et sikkerhetsnett som vil ta over arbeidsoppgaver som ikke blir gjort innenfor fristen.

Sak 23.44 Helhusfest

Videresendt fra forrige møte. Diskutere om det er noe vi vil begynne opp med igjen.

Petter ønsker å forsøke dette til neste semester. Med temabarer. Alle foreningene har sin egen bar. Vi kan kople på alle kjellerpubbene for rekruttering. Styret ønsker at ledelsen og administrasjonen begynner arbeidet snarest.

Sak 23.45 Eventuelt
45.1 Dato for neste styremøte

Tirsdag 12. september kl. 16:30. Flyttes pga. valgdagen.

45.2 Dato for medlemsmøte

Mandag 6. november kl. 18:13 (eller når storproduksjonsmøtet er ferdig.)

45.3 GGG kommer innom

Fredag 1. september kommer GGG (DNS alumni) for å pilse i Betonghaven. Kom den som kan.

45.4 Nytt design

Det nye designet finnes, men DNS er ikke forplikta til å bruke det til programhefter eller lignende.

Møte 12.09.23

Tilstede: Ellisiv, Sharon, Peter, David, Jonas, Petter, André, Sam, Benjamin.

Frafall: Jessica, Are.

Sak 46 Valg av ordstyrer og referent, samt saksliste

Benjamin referent. Petter ordstyrer. Saksliste godkjent.

Sak 47 Orienteringer

Direktør:

Semesterstart har fungert godt. Studentfestivalen var godt besøkt, og det var også Studentslippet. Vi har vist igjen at stilledisko fortsatt er populært blandt ungdommen. Vi sliter allikevel med å finne noen som vil holde i arrangementet. Det er mye jobb, det er slitsomt og det er oftest uhyggelige gjester. Vi bør gjøre en vurdering på om dette er et arrangement vi kan gi til Chateau Neuf A/S, da ingen i DNS lenger har lyst å jobbe frivillig under arrangementet.

Debatttvirksomheten framover er derimot svært lovende. Datoer for semesteret ble satt for lenge siden og innholdet suppleres fortløpende. Nå på torsdag blir det lanseringsfest, men om to uker og annenhver torsdag etter dette, skal det bli gode debatter.

Søknaden til Velferdstinget er sendt. Vi har søkt noe mer enn forrige år. Jeg anbefaler styret å starte arbeidet med neste års budsjett tidligere, slik at søknaden til Velferdstinget kan baseres på utkastet til neste års budsjett, og ikke omvendt.

Valguka har gått ganske bra. Mandag hadde nyhetsredaktør i Radio Nova, Sigrun, lest alle partienes program og svarte åpent på spørsmål fra salen, tirsdag var en helt vanlig kviss men med noe valgtema, onsdag var det byrådslederkandidatdebatt i Storsalen, noe som var godt besøkt, torsdag hadde Framtiden i våre hender en debatt, fredag var Fagforbundet her for å prate om organisering i arbeidslivet, lødag hadde Argument debatt og lanseringsfest, søndag var hviledag og på mandag var det valgvake.

Vi har ansatt en ny billettlukeansvarlig og en ny Glassbarensjef. Moulin Rouge selger veldig bra. De holder trolig på til mai, eller hvertfall til påske. Administrasjonen skal ha seminar 16. til 18. oktober.

Styreleder har hatt møter med SO23-gruppa. Styreleder har hatt rekrutteringsmøter med direktøren og teknisk sjef.

Gallkomiteen klarer seg bra. Gallaen er utsolgt.

Sak 48 Grafisk profil ved Ellisiv

Ny visuell profil. Vedlegger presentasjon til referatet. Det er Ellisivs oppgave å synliggjøre Chateau Neuf som kulturhus og studenthus. Vi skal være synlige og forutsigbare. Ellisiv viser styremøtet hva. Ellisiv og Thea deler rollen? Det skal nå bli enklere å få ut informasjon. André skyter inn at denne nye profilen er en investering administrasjonen har gjennomført i løpet av det siste året. Det skjedde nå fordi økonomien i både selskapet og foreningen er bedre. OK Kontor har sett på gamle ting for inspirasjon, spesielt Grisen, som er mye mer sentral i yttrykket enn det har vært tidligere. Ellisiv går gjennom presentasjonen og forklarer arbeidsprosessen og hva den nye profilen er. Ny tekstfont: Avenir og P22 macintosh[?]. DNS har ikke omfavnet ny logo ennå, men Ellisiv håper styret vil gjøre det. Det nye banneret. Nye uniformer. Et silkeskjerf som er på vei. Nye skilt. Heisen har mange gamle grisebilder. Helhet.

   For ordens skyld skal logoendring skje ved vedtak på medlemsmøte. Historisk har styremøtet vedtatt slikt, og det virker ikke som det er stor motstand til at styret fatter et slikt vedtak.

   Styreleder foreslå å gjøre et vedtak på dette ved neste styremøte.

Sak 49 Tappetårnet

Sharon vil snakke om hvordan hennes rolle og administrasjonen kan benyttes av Tappetårnet. Det ytres at vi må ha en plan for Tappetårnet. "Rettferdig rekruttering." Sharon foreslår at det settes mål for utvalget. Formell utlysning ved rekrutteringen til Tappetårnet. Rekruttering har vært tregt i Tappetårnet. Sharon skal være en ressurs for Tappetårnet, ikke en styrende leder for utvalget. Sharon vil ha tett samarbeid med Tappetårnet. De frivillige kan "være med på gøye ting også." Har Tappetårnet snakket om valg av nytt styre? Nei. Det er for øyeblikket to i utvalgsstyret. Det er seks forskjellige roller utvalgets styre potensielt må dekke. Sharon vil må månedlige møter med det nye utvalgsstyret. Sam vil ikke fortsette i Tappetårnets styre. Kaare-Michael vil fortsette. Det vil fungere med fire personer. David foreslår at vi aktivt rekrutterer til utvalgsstyret.

   Det er midler til oppussing av BokCafeen, og Sharon mener Tappetårnet bør være med i prosessen. Det har vært snakk om å pusse opp BokCafeen i flere år. André mener "noen" må fatte en avgjørelse og ikke involvere det nye utvalgsstyret i avgjørelser nå. Kan det gjøres før jul? Det er mulig. DNS må bestemme seg for at det skal gjøres og hvem som skal gjøre det. Det eksisterer tegninger et sted, men ingen i styremøtet har de tilgjengelige nå. Desisjonen er åpen for at styret gir fullmakten videre. Styreleder innkaller til møte mellom hovedstyret og relevante personer i administrasjonen.

   Når skal et nytt utvalgsstyre være på plass. Det er enighet i at det i alle fall må skje dette semesteret. David vil være med i rekrutteringsprosessen. David påpeker at samholdet må være bra på huset. Sharon lager en liste med ting hun kan bidra med. David tar hovedansvar for utvalgsrekrutteringen til Tappetårnet. Jonas påpeker at nettsidens skjema fungerer godt. David, Sam og direktøren har ansvar for prosessen.

Sak 50 Referater

Styreleder foreslår at referatene godkjennes, med forbehold om at personalsaker og konkurransegreier fjernes. Vedtas.

Sak 51 Medlemsmøter vår 2024

Mandag kan være en god dag for medlemsmøte. Det foreslås 13. mai. Det er vedtatt.

Sak 52 Medlemsskap

Ansatte får godene av å være aktiv, men ikke medlemsskap.

Sak 53 "The third space"

Sendes til direktør

Sak 54 Jubileum

Styreleder kjøper en kake, inviterer viktige personer, og feirer i Glassbaren. Sam vil være med på dette. Kake med den nye logoen, og kanskje kommer den nye ordføreren. Budsjettet til feiringen settes på ti tusen kroner.

Sak 55 Årsrapporten 2022

Årsrapporten for forrige år er klar.

Sak 56 Eventuelt

Desisjonen minner styret om at innkalling og referat skal offentliggjøres.

André vil ta opp STUDiO på neste styremøte.

Hastemøte 30.09.23

Til stede: Petter Sæterøy (styreleder), Sam Sohøl (styremedlem) og Jessica Österberg (styremedlem).

Sak 57 Skifte av leder i Tappetårnet

Saken ble avtalt å ta før galla på grunn av tidspress og derfor kun styret som er tatt med i møtet.

Tappetårnet vil skifte leder snarest og har avklart med sittende leder og andre personer at det har blitt funnet en passende person. Sam Sohøl trer av som leder av Tappetårnet, og Kaare Michael Sidselrud trer til som nyvalgt leder. Styret har troen på at nyvalgte leder vil gjøre en god jobb.

Møte 11.10.23

Tilstede: Petter Sæterøy (styreleder), Sam Søhol, Benjamin Ødegaard (direktør), Andre Titland (daglig leder), David Pettersen.

Frafall: Are Aleksandersen, Jessica Österberg.

Sak 58 Valg av ordstyrer og referent

Petter ordstyrer. Benjamin referent.

Sak 59 Godkjenning av refferat fra forrige møte

Godkjent

Sak 60 Godkjenning av dagsorden

Lagt inn godkjenning av referat. Godkjent med endring.

Sak 61 Oritenteringer

André: Økonomi antatt OK i CNAS. Nedbetalingsplan for DNS-lånet til Stiftelsen påbegynt. Administrasjonsseminar neste uke. Styrelder, daglig leder og direktør kommer til å være noe utilgjengelig.

David: Kan noe av det potensielle overskuddet i CNAS brukes til oppussing av BokCafeen?

André: Kanskje, men det er nok mange andre midler som heller bør sjekkes istedet.

Direktør: Direktørens beretning om drift på huset. Rammeverk for STUDiO 2024 er satt sammen med den nye festivalkoordinatoren. Vi har begynt å tegne opp ny handlingsplan. Vi har fått innvilget kr. 2.025.00,- fra Velferdstinget for neste år. Operapub kommer tilbake. Kulturaften starter i morgen.

Styret ønsker å se på foreningskontrakten.

Styreleder: Galla har gått bra. Planleggingen av oppussing av BokCafeen er i gang. Organisasjonskomiteen har avholdt et åpent møte og tatt i mot innspill. Styreleder har vært i Trondhjem, og mener vi har mye å lære fra dem. Det kommer nytt frivilligkontor i Oslo, noe Styret bør jobbe med.

Sak 62 Medlemsmøtet

Hvordan går arbeidet her? Noen ting forskjellige folk kan bidra med frem mot møtet. Få folk til å møte opp og stille til valg.

Har styret noen ønsker til CNAS-orienteringen? Si ifra til André i så fall.

Er det innspill til æresmedlem?

Sak 63 Merch

Skal vi begynne å selge/gi bort merch? Tenker det er en fin måte å få folk til å føle tilhørighet til Studentersamfundet. Genser, lommelerke, handlenett ++

Merch til salgs og til utgivelse. Det diskuteres om det er verdt å investere i dette. Det virker som at det er det. Det kan også bli gode gaver til venneforeninger. Vannflaske, college-genser (fin), grisemansjetter, sjal, lommetørkle. BokCafeen bør være salgspunktet for slikt. Ikke bestill for mange ting. Bruk Facebook-gruppa til innspill for hva som ønskes av merch. Styret bestemmer seg for hva de ønsker, og tar det videre med Ellisiv i administrasjonen som kan fikse det praktiske.

Sak 64 Ordensbånd og medaljer

Vi har gått tom for ordensbånd som da må bestilles opp. Burde også DNS Styret bli flinkere på å dele ut medaljer til folk som har gjort en innsats for oss? Studio, galla ++

Hør med Kaare Sidselrud om dette.

Skal styret gi ut medaljer til Gallakomiteen? ja

Sak 65 Hvem skal møte i styremøte

Styret vil gi desisjonen og daglig leder møte- og talerett. Styret kan gi talerett til enkeltpersoner for øvrig. Dette skrives inn i forretningsordenen. Styret godkjenner dette.

Sak 64 Støtteordning for foreninger

Skal vi ha en pott foreninger kan søke støtte fra?

Hvis CNAS skal sette opp en søknadspott foreninger skal sæke hos, må det være svært tydelig og klart hvordan pengene skal deles ut. Dette kan medføre at CNAS har mindre fleksibilitet til å gjøre sporadiske investeringer som toalettene i første etasje.

Foreninger har både driftsstøtte fra Velferdstinget, prosjektstøtte fra Kulturstyret og aktivitetsmidler fra SiO.

Det kan være en mulighet at DNS/CNAS kan være en siste utvei i form av underskuddsgaranti eller med lån.

Uansett er struktur her veldig viktig.

Styret sier foreløpig nei til en slik ordning nå, men ønsker å se på utviklingen av dette.

Sak 65 Forsikringspenger

Vi betaler en del i forsikring på vegne av Radio Nova. Radio Nova, etter samtale med dem, har sagt at de klarer å betale forsikringen selv.

Sam: Hvis DNS skal betale forsikringen for Radio Nova, bør de bidra mer.

André: Årsaken til at DNS betaler Radio Novas forsikring er fordi de hadde faste ansatte uten forsikring.

Det vi betaler nå er et antatt minimum.

Dette bør nevnes i foreningskontrakten. Bør også tas opp på foreningsledermøtet.

Det er billigere for begge parter at DNS og Radio Nova har gruppeavtale sammen.

Petter tar en prat med Nova

Sak 66 Gaver fra DNS

Er foreninger interessert i å selge noe til DNS som vi kan gi videre som gave.

Syklubben og handlenett for eksempel.

David skal ta kontakt.

Møte 23.10.23

Tilstede: David, Jessica, Petter, Sam, Benjamin, André.

Frafall: Are.

Sak 67 valg av ordstyrer og referent

Petter og Benjamin valgt.

Sak 68 Godkjenne saksliste

Godkjent.

Sak 69 Godkjenne referat

Ikke vedlagt, sendes ved neste møte.

Sak 70 Orienteringer

Seminar med hele administrasjonen. Moulin Rouge kommer til å ha forestilling noen onsdager framover. CNAS-budsjettet jobbes med. Vurdert markiser og møblement til Betonghaven, amfi i Lillesalen, scenelys i Storsalen, grundig vask av hele huset, ny nettside. Petter sender liste over ønsker til CNAS-budsjettet.

David: Fått en del respons på ønsker til merch. 34 av 37 har sagt de vil være interessert i å kjøpe merch. College-genser, handlenett og lommelerket er de tre mest populære tingene. David sender data til André. BC-møter.

Jessica: Begynt å se på arkiv-utvalget. Spørsmål om hvem som bør sitte i utvalget. Det er uansett interessant å prate med historisk utvalg. Fortsatt vurderingen om å selge ordensbånd, og vært i dialog med Kaare om dette. Jessica håper på å ha noe mer fast klart til neste møte.

Petter: Vært med på gallaens evalueringsmøte. Virker som at det har gått veldig bra. Gangfest og Moulin Rouge, begge var bra. Organisasjonskomiteen har levert noe arbeid som må gjennomgåes. Inspillsmøte til STUDiO og kaffe med Velferdstinget. Representert DNS i Trondhjem i helga. Feilinformert valgkomiteen om instillingsfrist, da det er nye regler for dette medlemsmøtet i forhold til i fjor.

Sak 71 Galla-reiser

Hvem er det som kan reise på galla på vegne av DNS og hvor lenge gjelder eventuelt denne fordelen for de som nylig er ferdig i en posisjon som har gitt dem denne fordelen.

Nylig tilbakekomst fra Nylands Nation. Gammel venneforening blandt annet Kaare var med å starte opp. De har ofte besøkt oss, men vi har sjeldent besøkt dem. Det bør gjøres en vurdering på om flere skal dra, og at noen fra styret burde dratt. Styret bør mene noe om hvem som skal kunne representere DNS i andre samfunn. Praksisen nå er at styret, ledelsen og gallakomiteen kan representere.

Det taes opp at styret og ledelsen hvertfall bør kunne representere utad.

Tappetårnet bør kunne representere seg selv i andre samfunn i Oslo.

Det er positivt at gallakomiteen kan reise rundt på andre gallaer, men det er nok ikke relevant hvis arbeidet i gallakomiteen for lengst er ferdig.

Kanskje det skal være åpent for at flere skal kunne forespørre om å dra på representasjonsreise, hvorpå styret godkjenner eller ikke til den enkelte reise og reisende.

Det nevnes at foreningsledere kan kunne dra på vegne av DNS.

Det bør alltid være med en "fadder" til reisen.

Gjeldende vedtak (cirka 2016): Alle ledd av organisasjonen kan representere DNS i utland. Styret og ledelsen kan reise. Foreninger og utvalg kan også reise, men representerer sin forening eller sitt utvalg.

Det foreslås at alle utenfor styret og ledelsen kan søke om å dra på representasjonsreise, og at styret godkjenner eller ikke.

Det bør kartlegges litt hvordan de andre nationenes galla er, slik at vi kan sende passende folk dit.

Det finnes ikke årshjul til vennenationers galla, dette bør lages.

Peter har oppdaget en ny vennenation. Vestre Götelands Nation.

Styret kan opplyse foreninger og utvalg om at det er mulighet for å representere DNS i representasjonsreiser.

Forslag 1: Gallakomiteen: Fra de er valgt og frem til gallaen er avholdt og komiteen oppløst.

   *Utgår*

Froslag 2: Styret må uansett godkjenne hvem som til enhver tid kan representere.

   *Utgår*

Forslag 3: Hierarkisk struktur: 1) Styret, 2) ledelsen, 3) utvalg, faste komiteer, 4) midlertidige komiteer, samfundsforeninger

   *Utgår*

Forslag 4: Hierarki: 1) Styret, 2) ledelsen, 3) gallakomiteen, 4) ledere av øvrige faste komiteer, utvalg og foreninger, 5) øvrige medlemmer. Veiledende hierarki, styret forbeholder seg retten til å enhver tid bestemme hvem som kan representere DNS.

   *Vedtatt*

Sak 72 Medlemsmøtet

Forslag til handlingsplan legges frem. Styret kommer med sine innvendinger. André foreslår å tegne et punkt over hvordan DNS kan bruke CNAS som sikkerhetsnett ved frafall på større arrangementer: "Se etter en formålstjenelig sikkerhetsnett-avtale med CNAS for å passe på at større arrangementer blir avholdt ved uforutsette bemanningsproblemer" skrives inn. Bearbeidet punktet om arkiv.

Styret diskuterer æresmedlemsskap. Peter Linge Hessen er enstemmig vedtatt til å taes opp som æresmedlem i Det Norske Studentersamfund. Maren Elise Everløff Andersen er er enstemmig vedtatt til å taes opp som æresmedlem i Det Norske Studentersamfund. André Wennech Titland er enstemmig vedtatt til å taes opp som æresmedlem i Det Norske Studentersamfund.

Maren, Peter, Olav, André er altså de nye æresmeldemmene.

Budsjett. Det jobbes. Etter langt arbeid er budsjettet klart.

Endringsforslagene sees på senere, da komiteen allerede har innstilt på lovendringsforslag, og styret ikke har noe relevant å komme med på dette møtet.

Sak 73 Eventuelt

73.1 Foreningskontrakten

Utgår til neste møte

73.2 Parkeringsplassen

Utgår

Møte 06.11.23

Tilstede: Petter Sæterøy (styreleder), Peter Linge Hessen, Sam Søhoel, Jessica Österberg, Veslemøy Fossdal (stedfortreder for daglig leder)

Frafall: Are Aleksandersen

Sak 74 Valg av ordstyrer og referent

Styret velger Petter Sæterøy som ordstyrer og Veslemøy Fossdal som referent.

Sak 75 Orienteringer

Desisjonen har intet særlig å bemerke utover innsendt dokument. Det har vært noe samtale rundt desisjonen sin oppfølging av styret, og desisjonen sin rolle her.

CNAS orienterer om kontakt med eiendomsavdelingen (både drift og forvaltning), samt vaktsentralen.

Styreleder har vært i diverse møter med Eurovision, Science Lab og Universitas. Arbeidet med oppussing av Bokcafeen fortsetter, og lager en fremdriftsplan her. Har laget et utkast for hvordan betale tilbake reiseregninger. Har møtt Impro Neuf, som skal ha mer fokus på studenter i fremtiden. Ellers mye småarbeid.

Jessica orienterer om arkivarbeid og arbeid med DNS-bånd.

Sak 76 Godkjenning av referater

To referater godkjennes, referat fra forrige møte mangler.

Sak 77 Siste forberedelser til medlemsmøtet

  1. Gå gjennom lovendringer og komme med en innstilling til hva vi mener burde være med.

Styret kommer med følgende innstilling vedrørende lovendringsforslag:

Vedta: #5A, #5B, #7A, #16,

Avslå: #1, #2, #3, #6A, #6B, #7B, #8/9B/#15B, #15C

Styret velger å ikke komme med en innstilling til direktørløsning.

  1. Se på endringsforslag til budsjett

Punktet hoppes over.

  1. Lage en plan for hvordan vi skal skaffe penger det neste året

Det finnes trolig flere sponsormuligheter for DNS, herunder Nordiske studenter, EØS mm. I løpet av januar er det et mål å lage en liste over mulige sponsorer, og alle store arrangementer skal helst ha sponsorer.

  1. Andre ting

Sak 78 Styrets orientering

Ligger i mappen for medlemsmøtet.

Sak 79 Gjøre morrari til en internforening

Saken videreføres til neste styremøte

Møte 20.11.23

Til stede: Petter Sæterøy, Sam Sohøl, Jessica Österberg, David Pettersen, Benjamin Ødegaard, André Titland

Frafal: Are Aleksandersen

Sak 80 Valg av ordstyrer og referent

Petter og Benjamin valgt.

Sak 81 Saksliste

Tre saker til eventuelt

Sak 82 Orienteringer

Sam:

Sam har kommet i kontakt med GGG og begynt planlegging. De skal samles i februar.

Petter:

Sendt e-post til Jonas om å fikse alumni-ordning til nettsida.

Frivilligfest med dårlig oppmøte.

Styringsgruppa for SO23 går.

Eksamenstid og lite overskudd til styrearbeid.

Møtt VT som er gira på at vi skal se på Kulturpolitisk dokument. Behandles på eget punkt. Samkjøres med Radio Nova.

Representanttur til Norrlands Nation i Sverige.

Har behandlet valgkomitéinstruksen som ble innsendt.

André:

Selskapet gjør det fremdeles bra. Det ser lovende ut. Selskapets budsjett gjøres klart for neste år. Fokus på å ordne toalettkapasiteten i foajeen. Juleavslutning for administrasjonen skjer 20. desember. Fasaden på Chateau Neuf er noe usikkert. Befaring nå på onsdag for videre vurdering. Det er mulighet for at husets eksteriør blir tildekket på ubestemt tid for å ordne fasaden.

Benjamin: (skrevet i jeg-form pga fører av referat)

Jeg har siden medlemsmøtet i stor grad forsøkt å bli klok på medlemsmøtets vedtak, og kommet frem til at neste års handlingsplan vanskelig kan gjennomføres. Handlingsplanen skal gjennomgåes grundigere i ledelsesmøtet i morgen kveld. Jeg vil sterkt oppfordre styret til å kalle inn til evalueringsmøte av organisasjonskomiteen, og evaluering av medlemsmøtet. Protokollen fra medlemsmøtet er også mangelsfull.

Det er tenkt at forarbeidet til styrets vedtak for arbeidsfordeling mellom "ansatta, valgte og honorerte" starter onsdag eller torsdag neste uke. Det er tiltenkt at administrasjonsleder Veslemøy, daglig leder André, styreleder Petter og direktør Benjamin starter prosessen. Omsider når styret har gått til anskaffelse av økonomiansvarlig, skal også vedkommende bli med på videre forarbeid.

Jeg vil også henvise til sendt e-post om endringer. Styreleder og direktør har byttet valgperiode, ledelsen kan opprette komiteer og utvalg.

Jeg har skrevet instruks til valgkomiteen etter det ble tydelig at komiteen ikke var tydelig nok informert om hva de skulle gjøre.

Jeg har, i samråd med festivalsekretær Henrik Evensen, fått inn søknader til kommende års festivalstyre. Arbeidet og innstillingen fremlegges senere.

I forarbeidet for neste års debatter har vi avholdt flere idémyldringsmøter med flere personer. Vi etablerer et utvalg for dette forhåpentligvis innen desember. Alle datoene for neste semester er klare. Vi skal ha fokus på isme-debatter, nisjedebatter, EU-debatten i forbindelse med EU-valget i juni, og andre temaer. Endelig program står klart innen 15. desember.

Det er også påbegynt et strategidokument som har til hensikt å fremme identitetsbyggende tiltak for Studentersamfundet, som kommer til å bli viktig for enste år.

David:

Tappetårnet har innhentet Vinylspiller og ønsker å gjennomføre "vinylkvelder."

Mikromandag skjer også.

Det er ønskelig å ta kontakt med Universitas og få en sak i avisa om arrangementer i BokCafeen.

Sak 83 Instruks til valgkomitéen

Styret sin instruks til valgkomiteen

To endringsforslag fra Benjamin; ikke meningsbærende. Det kommer med.

   "Det skal også angis hvem som har foreslått kandidatene."

  Tanken bak er å unngå at Valgkomiteen selv utnevner personer de vil ha sittende til vervene.

  Motargument er at det skal være mulig å foreslå kandidater uten at navnet til forslagsstiller skal være offentlig.

  Kontraforslag: Forslagstakeren kan velge selv å ikke navngis, men vedkommendes tilhørighet skal i så fall offentliggjøres. F.eks: Ansatt eller styremedlem o.l.

   § 5.2 Jessicas forslag vedtas med.

   § 5.4 Det er enighet om ikke å stryke punktet.

   § 7.2 Det er enighet om å beholde punktet.

   Intrsuksen, med endringsforslagene, foreslås vedtatt. Énstemmig vedtatt.

Sak 84 Kulturpolitisk dokument fra Velferdstinget

Innspill på dokumentet som skal tar videre:

Noteres at hverken studentmedier eller Chateau Neuf er nevnt i dokumentet.    

Linje 59: "kulturlivet, [studenthus og studentforeninger]."

Nytt punkt etter linje 143 eller endre punkt på linje 142: "SiOs arrangementer skal ikke være i direkte konkurranse med studentforeningenes egne arrangementer."

Linje 130: Noe om at kalenderen må bli bedre. Fokus på brukervennlighet.

Styreleder tar også en prat med blant annet Radio Nova om dokumentet.

Sak 85 Morrari som ny internforening

Psykologistudentenes revyforening.

Bra for vår identitet.

Det er bred enighet om å kjøre på dette.

Revy er i andre byer en stor del av studentkulturen, men i Norge er den først og fremst, de siste 50 årene, blitt tilknyttet videregående skolers revyer. Vi gjør god kultur ved å etablere en revygruppe på Chateau Neuf.

 Forvente at de setter opp en revy under studiestart. De har nok egne produksjonstider og det er nok for kort varsel til at det kan gjennomføres. Men vi skal høre med dem.

Styret sier ja og sender oppfølging til ledelsen.

Sak 85 Båndordning (Jessica)

Forslaget til Jessica vedtas.

Spør styreleder om du ønsker tilgang til dokumentet.

Sak 86 Tilbakebetaling av reise

Styret behandler om det skal kuttes foreslått tilbakebetaling til representasjonsreiser.

Det foreslås at styret lager faste satser for representasjonsturer i framtiden.

Forslag 1: Innstilt fra Petter. Falt.

Forslag 2: Delvis kutt. Énstemmig vedtatt.

Selve dokumentet med tall kan forespørres fra styreleder ved nødvendighet.

Sak 87 Synliggjøring av styrets arbeid

Forslag 1: Henge opp plakat om styrets arbeid i publikumsarealer. Protkoller og innkallinger o.l. Vedtas.

  Oppfølges av styreleder.

Forslag 2: Begynne med nyhetsbrev med styrets arbeid. Vedtas.   Oppfølges av styreleder.

Sak 88 Eventuelt

88.1 Foreningskontrakter

Legges fram av direktør.

Vedtatt.

88.2 Tolkning av medlemsmøtet

Vært gjort diskusjon på mail mellom styret, direktør og desisjonen før vedtaket.

Det må være en forventningsavklaring og rollesepsifikasjon før økonomiansvarlig blir valgt.

  Budsjettansvarlig,

  Overlapp mellom økonomiansvarlige.

  Styret ønsker å utnevne midlertidig økonomiansvarlig i løpet av fire uker.   Honoraret bør, ifølge direktør og daglig leder, være 20 % av lønstrinn 19, tilsvarende én arbeidsdag i uken.

88.3 Valg av festivalstyre

Énstemmig vedtatt på instilling fra direktør og festivalsekretær Evensen.

Liste over personer offentliggjøres senere.

88.4 Evaluering av medlemsmøtet

David ønsker å evaluere medlemsmøtet.

Møtet var langt.

Diskuteres om det burde foreslås å senke antallet som kreves for å være beslutningsdyktig.

Ingen vedtak gjort, men styreleder skal følge opp saken.

Møte 05.12.23

Tilstede: David Pettersen, Jessica Österberg, Petter Sæterøy, Benjamin Ødegaard.

Frafall: Are Alexandersen, Sam Sohøl.

Gjest: Thea Bråten.

Sak 89 Valg av ordstyrer og referent

Petter valgt som ordstyrer.

Benjamin valgt som referent.

Sak 90 Orienteringer

David: Eksamner har tatt for mye tid. Har ikke fått sett på merch ennå.

Jessica: Kun eksamner.

Petter: Valgt til SiOs hovedstyre. Hilst på Velferdstingets julebord. Styrets arbeid henges opp i foajeen. Har planlagt nyhetsbrev som kan sendes ut til medlemmer. Mye småting. Jobba med gallakomité.

Benjamin: Vi har feiret Jan P. Syses dag, noe som gikk veldig bra. Stortingsrepresentant Hilde Nordberg Lunde holdt en god tale, begge sønnene var tilstede, Kaare Sidselrud hadde med embedskjedet fra griseordnen og Petter holdt en avsluttende tale.

Solidaritetskonserten gikk veldig bra, tross det enorme tidspresset. Mye kunne gått bedre, men jeg tror alle parter er enige i at det var veldig vellykket. Anslagsvis har vi samlet inn kr. 150.000,- ifølge estimatene fra Ellisiv. Tellingene er ikke nøyaktige, da vi ikke har tallene fra de som har Vippset. Jeg har forhørt meg med Astrid, leder i Studentersamfundet Trondhjem, om å komme med en felles pressemelding om dette, noe både hun og Petter var positive til.

Planleggingen for neste semesters arrangementer er godt i gang. Det er fortsatt stor tvil om vi klarer å gjennomføre konsertkravene som ble lagt til i handlingsplanen, men der har ledelsen bestemt at det skal delegeres til et nytt konsertutvalg. Hovedsaklig kommer vi til å spørre forslagsstillerene til å stille til utvalget, og de blir først bevilget penger når de har kommet med en tilfredsstillende løsning på den enorme konsertdriften uten at vi taper store summer på det. Dette er dog ikke påstartet grunnet et stort utbrudd av eksamner. Derimot er planleggingen av fester og debatter godt igang. Ledelsen har dermed laget en plan for gjennomføring av handlingsplan for første semester av 2024. Jeg og festivalsekretær Henrik skal møte det nye festivalstyret på fredag, hvor vi skal gå gjennom alt arbeidet vi har gjort, og høre fra styret hva de selv tenker om kommende år. Det er fredag kl. 15.

Vi skulle avholdt et arbeidsfordelingsmøte forrige uke, men det ble utsatt grunnet sykdom.

Framover mot jul skal vi ferdigstille strategi for å få inn flere foreninger hit, strategi for å bygge identitet, strategi for å bygge opp debattkultur, ferdigstille rekrutteringsplanen, restaurere talerstolen og planlegge seminaret sammen med dere.

Sak 91 Godkjenning av referat

Styreleder har ingenting å bemerke

Godkjennes.

Sak 92 Økonomiansvarlig

David melder sitt kandidatur til å ta rollen som økonomiansvarlig i styret. Valgt ved akklamasjon.

Styret vedtar at økonomiansvarlig skal honoreres tilsvarende 20 % av statens lønnstrinn 19.

David tiltrer som honorert økonomiansvarlig 1. januar, og innehar dette spesielle vervet fram til 30. juni, da medlemsmøtet skal velge en økonomiansvarlig som skal tiltre 1. juli.

Rollen og dens arbeidsoppgaver bestemmes på seminaret

Sak 93

Styret vedtar 5.-7. januar. Holder oss på Chateau Neuf i utgangspunktet.

Saker til seminaret:

  • Seminaret i sommer
  • Sponsorer.
  • Budsjett.
  • Kumminkasjonsstrategi og kommunikasjonsplan.
  • Identitetsbyggende tiltak.
  • Visjoner for byggets mange rom.
  • Seminarte må ha godt struktur.
  • Seminar for ledelsen og styret.

Sak 94 Gallakomité

Styret eniges om at det er lurt å velge leder nå, men ikke hele komiteen. Ludwig Friedrich Gunther Hohenstaufhen velges til komitéleder.

Direktør blir med i komiteens oppstartsfase frem til komiteen er sammensatt.

Thea Bråten melder sitt kandidatur til å bli med i komiteens oppstartsfase frem til komiteen er sammensatt.

Styret vedtar komiteens sammensetning.

Sak 95 Ordning for gamle medlemmer, støttemedlemsskap

.Styret ønsker å gjøre det mulig for de som ønsker det å gi penger til Studentersamfundet gjennom å kjøpe støttemedlemsskap. I tillegg ønsker styret å øke årsavgiften for ikke-studenter.

Forskjellig medlemspriser:

  • Studentpris: kr 100,-
  • Ordinær: 250,-
  • Støttemedlemsskap: 1000,-

Enstemmig vedtatt.

Styret ønsker starte med dette så tidlig i 2024 som mulig, og å evaluere ordningen halvveis inn i 2024.

Jessica tar saken videre til EDB.

Sak 96: Eventuelt.

96.1 Representant til styringsgruppe for SO23.

Petter og David er ikke lenge habile til å sitte i styringsgruppen, da de nå sitter i SiOs hovedstyre.

Styret vedtar at Thea Bråten tar styrets plass i gruppen når hun tiltrer i DNS-styret 1. januar. Direktør kan være vara ved frafall.